بخشی از سقف آب انبار مرکزی نوش آباد فرو ریخت

به گزارش کنفرانس هکا، ایسنا/ براساس آخرین گزارش های بدست رسیده، بخشی از سقف آب انبار مرکزی نوش آباد فرو ریخت.

بخشی از سقف آب انبار مرکزی نوش آباد فرو ریخت

میثم حسان اظهار کرد: شهرداری شهر نوش آباد از نیمه دوم دی اقدام به بازسازی و تخریب و تزلزل در عرصه بنای تاریخی آب انبار مرکزی از آثار دوره صفویه به شماره ثبتی 3624 کرد که ورودی اصلی شهر زیرزمینی نوش آباد است.

وی اضافه کرد: طبق قانون اداره میراث فرهنگی، زمان بازسازی آثار تاریخی از اردیبهشت تا آبان است ولی شهرداری نوش آباد بدون توجه به هشدار فعالان میراث فرهنگی و در فصلی غیر قانونی دست به بازسازی غیر کارشناسی این اثر زده است.

مدیر عامل انجمن دوستداران آثار تاریخی و مفاخر شهر نوش آباد توضیح داد: اقدامات خودسرانه شهردار نوش آباد بدون توجه به اهمیت میراثی آثار ملموس شهر و بدون توجه به هشدارهای انجمن دوستداران آثار تاریخی نوش آباد که بعضاً با چشم پوشی اداره میراث شهرستان آران و بیدگل همراه بوده، سبب بروز این مسائل شده است.

حسان تأکید کرد: شهرداری نوش آباد به تکرار اقدام به تخریب آثار و ابنیه تاریخی نوش آباد نموده است که بریدن پاشیر آب انبار مرکزی، مجوز غیر قانونی برای تخریب خانه آقایی که بیش از 150 سال مرکز تعزیه نوش آباد بوده است و تخریب خانه رنجبر بخشی از این پروژه بوده است.

وی گفت: آب انبار مرکزی نوش آباد اثری ارزشمند و سالم بود که با کشف شهر زیرزمینی نوش آباد و لزوم دسترسی آسان تر به این اثر با استفاده از راه پله های این آب انبار مسیر ورودی فراهم می گردد و در حال حاضر جان گردشگران نیز تهدید می گردد.

رئیس هیئت مدیره انجمن دوستداران آثار تاریخی و مفاخر شهر نوش آباد گفت: شهرداری به بهانه سنگفرش محوطه بیرونی آب انبار و استفاده از فضای آن جهت برگزاری همایش و نشست در فضای روباز اقدام به خاک برداری محوطه بیرونی و مجاور مخزن و سقف انبار نموده است.

سعید آقایی اضافه کرد: بازسازی محوطه بیرونی شهر زیرزمینی نوش آباد علیرغم حساسیت فضا به دلیل عبور و مرور از محوطه زیرین آن و ایجاد مخاطرات جانی فراوان برای گردشگران در فصل زمستان و شرایط نامساعد جوی، تأمل و دقت بیشتری می طلبید.

وی اضافه کرد: شهرداری نوش آباد بدون بهره گیری از نظر کارشناسان و خبرگان میراث و به شکلی خودسرانه و ناشیانه بخشی از بدنه خاکی که حدود پنج قرن اثری بی نظیر بزرگترین آب انبار شهر را دستکاری نموده و باعث تزلزل و سست شدن محوطه بیرونی آن شده است.

رئیس هیئت مدیره انجمن دوستداران آثار تاریخی و مفاخر شهر نوش آباد توضیح داد: متخصصان حوزه آب انبارها معتقدند که در قدیم خاک مخزن آب انبارها به نحوی تخلیه و برداشت میشده که فقط محدوده و محوطه اصلی مخزن خالی گردد و خاک دور آن را تا حد امکان دستکاری نمی کردند تا مهر و موم بودن خاک پشت مخزن فشار زیاد ناشی از میلیون ها لیتر آب را تحمل نموده و بدین وسیله از شکستگی و تخریب مخزن جلوگیری گردد.

وی گفت: متأسفانه مجریان این امر سطح قابل ملاحظه ای از خاک دور مخزن را به بهانه کم کردن اختلاف سطح برداشت نموده و پس از خاک برداری نیز آن را به حال خود رها نموده اند و دور از فکر نیست که در بارندگی های اخیر حجم زیادی از آب باران و برف به لایه های زیرین و پشت بدنه آب انبار نفوذ نموده که آثار و تبعات سوء آن در آینده هویدا خواهد شد.

رئیس هیئت مدیره انجمن دوستداران آثار تاریخی و مفاخر شهر نوش آباد گفت: طبق ماده 564 قانون مجازات اسلامی، هر کس بدون مجوز اداره میراث فرهنگی اقدام به تعمیر و تجدید و.. .آثار ملی مبادرت ورزد مرتکب جرم شده و به حبس شش ماه تا دو سال و پرداخت خسارات وارده محکوم می گردد.

آقایی تأکید کرد: نهادهای مربوط باید بیان نمایند که با کدام مجوز قانونی و با نظارت کدام کارشناس و متخصص حوزه میراث این اقدام صورت گرفته است. اقداماتی که هویت این شهر تاریخی را خدشه دار نموده و امانت آیندگان را در دستان ما یکی پس از دیگری در معرض نابودی قرار می دهد.

منبع: همگردی
انتشار: 16 اسفند 1402 بروزرسانی: 16 اسفند 1402 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 15730

به "بخشی از سقف آب انبار مرکزی نوش آباد فرو ریخت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بخشی از سقف آب انبار مرکزی نوش آباد فرو ریخت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید