با 5 مورد از دیدنی ترین مناطق ترکیه آشنا شوید

به گزارش کنفرانس هکا، ترکیه یکی از مقصدهایی است که سالیانه گردشگران بسیاری را به خود جذب می نماید. جاذبه های چشم نواز و فراهم کردن امکانات مناسب برای گردشگران را می توان دلایلی برای استقبال از تورهای ترکیه دانست.با هم تعدادی از جذابترین جاذبه های گردشگری ترکیه را دنبال می کنیم.

با 5 مورد از دیدنی ترین مناطق ترکیه آشنا شوید
  • مسجد آبی

مسجد آبی در اوایل قرن 17 ساخته شده و امروزه نیز به عنوان مکانی برای عبادت مورد استفاده قرار می گیرد. به همین دلیل بازدیدنمایندگان باید زمان بازدید خود را با دقت برنامه ریزی نمایند چرا که درب مسجد در زمان برگزاری نمازهای پنجگانه مسلمانان به روی بازدید نمایندگان بسته است. تمام بازدیدنمایندگان باید کفش های خود را در بیاورند و خانم ها باید موهای خود را بپوشانند. تحمل این سخت گیری ها ارزشش را دارد چرا که فرصت دیدن گنجینه بی بدیل درون مسجد که شامل 20000 کاشی سرامیکی با طراحی لاله شکل و 200 پنجره شیشه کاری شده منقوش که همه دارای طراحی های پیچیده و اعجاب انگیز هستند را پیدا می کنید. این مسجد به دستور سلطان احمد ساخته شده و دلیل نامگذاری اش کاشی های آبی رنگ روی گنبد و سطح فوقانی درون بنا می باشد. درست است که در استانبول آثار تاریخی زیادی وجود دارد اما مسجد آبی به دلیل زیبایی خیره نماینده و معماری منحصر بفردش در صدر نهاده شده است.

  • کاخ تاپکاپی

وقتی سلطان محمود فاتح شهر قسطنطنیه را در سال 1453 تصرف کرد، ابتدا دستور داد عمارتی اشرافی برای اقامت وی ساخته گردد. این عمارت بعدها کاخ تاپکاپی نامیده شد. کاخ تاپکاپی از سال 1465 تا 1853 به مدت 4 قرن مرکز فرماندهی سلطان های عثمانی بود. در طی سال های متمادی، کاخ بارها تحت مرمت و بازسازی نهاده شد. امروزه، کاخ دارای چهار محوطه اصلی با شکوه و تعداد زیادی ساختمان ها و بناهای کوچکتر است. آنقدر از کاخ تاپکاپی در قصه ها و افسانه های مختلف نام برده شده که هیچ بنای دیگری نمی تواند با آن برابری کند. وقتی از عمارت های مجلل، خزانه پر از جواهر و حرمسرای وسیع و هزارتوی قصر بازدید می کنید، مثل این است که پنجره ای رو به زندگی آن موقع به روی شما گگردده شده است.

  • ایاصوفیه

ایاصوفیه در ابتدا به عنوان یک کلیسای سلطنتی برای امپراطور روم شرقی به نام جاستینیان اول در قرن ششم میلادی در استانبول ساخته شده بود. گنبد عظیم این بنا با قطری 31 متری شاهکار مهندسی رومی است و فضای درونی این گنبد برای بیش از هزار سال بزرگترین فضای سرپوشیده جهان بود. کلیسا در جریان چهارمین جنگ صلیبی در سال 1204 مورد یورش نهاده شد و در زمان تصرف شهر توسط عثمانی ها در قرن 15 میلادی تبدیل به مسجد شد. ایاصوفیا در سال 1935 میلادی تبدیل به موزه گشت و امروزه مهم ترین جاذبه گردشگری ترکیه است. در استانبول بناهای تاریخی مهم زیادی وجود دارد اما این بنای باشکوه به دلیل سبک معماری خلاقانه، تاریخچه غنی، اهمیت مذهبی و زیبایی بی مانندش از همه پیشی می گیرد.

  • اِفِسوس

بقایای اِفِسوس در ترکیه از جاذبه های پرطرفدار گردشگری می باشد. شهر اِفِسوس زمانی به دلیل داشتن معبد آرتمیس، یک از عجایب هفتگانه جهانی باستان، معروف بود. متاسفانه شهر در سال 401 پس از میلاد به دستور اسقف اعظم قسطنطنیه توسط مردم مورد یورش نهاده شد و نابود شد. البته هنوز بعضی از بناهای شهر مانند سالن بزرگ تئاتر و کتابخانه سِلسیوس پابرجا هستند. کتابخانه در حدود سال 125 پس از میلاد ساخته شد و بیش از 12000 طومار و یا کتبیه را در خود جای داد بود. همچنین کتابخانه محل دفن سِلسیوس حکمران آسیا نیز بود. نمای بنا در دهه 1970 میلادی با استفاده از بقایا و قطعات اصلی آن بازسازی شد تا شکوه و جلال اولیه خود را دوباره بدست آورد.

  • پاموکاله

پاموکاله، که به زبان ترکی می گردد قلعه پنبه ای، منظره ای غیرعادی و حیرت انگیز در غرب ترکیه است. شهرت پاموکاله به خاطر تراس های سفیدش می باشد. تراس ها از نوعی سنگ به نام تراورتن ساخته شده اند. تراورتن نوعی سنگ رسوبی حاصل از ته نشین شدن چشمه های آب گرم است که دارای درصد بالایی مواد معدنی می باشد. هزاران سال مردم در این چشمه های آب گرم حمام می نموده اند. شهر باستانی یونانی به نام هیراپولیس در بالای این چشمه ها توسط پادشاهی به نام پِرگامون ساخته شده بود. بازدید از بقایای حمام ها، معابد و سایر بناهای یونانی موجود در این منطقه، برای عموم آزاد است.

مجله عکسها: مجله تفریحی و سرگرمی عکسها

منبع: الی گشت
انتشار: 10 مهر 1400 بروزرسانی: 10 مهر 1400 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 8511

به "با 5 مورد از دیدنی ترین مناطق ترکیه آشنا شوید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با 5 مورد از دیدنی ترین مناطق ترکیه آشنا شوید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید