اپل می خواهد تعداد بیشتری از تراشه هایی که لازم دارد را خودش فراوری کند

به گزارش کنفرانس هکا، بر اساس گزارش نو خبرگزاری بلومبرگ، اپل با تأسیس یک دفتر نو میخواهد تعداد بیشتری از تراشه های لازم گجت های خود را فراوری کند. گویا این تراشه ها جایگزین محصولات شرکت های Broadcom و Skyworks می شوند. این دفتر هنوز در مراحل اولیه قرار گرفته است و وظیفه کارکنان آن طراحی تراشه های مختص ارتباطات بی سیم خواهد بود.

اپل می خواهد تعداد بیشتری از تراشه هایی که لازم دارد را خودش فراوری کند

اگرچه تراشه های سری A و M اپل از پردازنده و پردازنده گرافیکی بهره می برند، اما درون آیفون ها و کامپیوترهای مک چندین تراشه دیگر هم تعبیه می شود که کارهایی مانند مدیریت انرژی، ارتباط USB، شارژ بی سیم و دیگر کارهای این چنینی را انجام می دهند. سایت iFixit بعد از کالبدشکافی آیفون 13 پرو گزارش داده که بخش قابل توجهی از تراشه های درون این گوشی به وسیله شرکت های Skyworks و Broadcom تأمین شده است. حالا به نظر می رسد اپل می خواهد در این حوزه هم خودکفا شود تا دیگر نیازی به خرید تراشه های این شرکت ها نداشته باشد.

یکی از مهم ترین تراشه های جانبی درون آیفون، مودم آن است. اپل که تا سال ها از مودم های ساخت کوالکام بهره می برد، به علت درگیری های حقوقی و اختلاف نظر با این شرکت برای چند سال این کار را متوقف کرد و در عوض به بهره گیری از مودم های اینتل روی آورد. اما زمانی که اپل می خواست برای آیفون های خود قابلیت پشتیبانی از اینترنت 5G را ارائه کند، اینتل نتوانست نیازهای اپل را رفع کند. در نتیجه اپل و کوالکام تمام شکایت های خود علیه یکدیگر را پس گرفتند و قرارداد چند میلیارد دلاری برای تامین مودم های 5G آیفون امضا کردند. از سوی دیگر، اپل در سال 2019 با پرداخت حدود 1 میلیارد دلار بخش مودم موبایل اینتل را تصاحب کرد و طی چند سال گذشته مشغول توسعه مودم های موبایل بوده است.

مدتی قبل، مدیر اقتصادی کوالکام اعلام نمود که این شرکت در سال 2023 فقط حدود 20 درصد از مودم گوشی های آیفون را تأمین خواهد نمود. به نظر می رسد در سال 2023 بخش بزرگی از آیفون ها با مودم ساخت اپل راهی بازار می شوند. اپل در زمینه طراحی تراشه سابقه بسیار زیادی دارد. بعد از سال ها کسب تجربه برای تراشه های آیفون و دیگر گجت ها، سال گذشته این شرکت از اولین تراشه اختصاصی برای سیستم های مک رونمایی کرد.

چیپست اپل M1 مانند تراشه های موبایل مبتنی بر معماری Arm است و به همین دلیل در کنار توان فوق العاده، انرژی کمتری را مصرف می نماید. بعلاوه مدتی قبل تراشه های M1 مکس و M1 پرو هم معرفی شدند که در حال حاضر فقط در نسل نو مک بوک پرو مورد استفاده قرار گرفته اند. این تراشه ها نسبت به بسیاری از رقبا حرف زیادی برای گفتن دارند و به نظر می رسد در آینده فاصله آن ها از تراشه های ساخت شرکت های رقیب به صورت تصاعدی افزایش پیدا می نماید.

در این میان، خبر کوشش برای ساخت تعداد بیشتری از تراشه های آیفون فقط مربوط به افزایش کنترل بر سخت افزار این گوشی ها نیست بلکه بخش مهمی از این قضیه به چالش های مربوط به زنجیره تأمین برمی شود. مدتی قبل اعلام شد که شرکت های Broadcom و Skyworks به علت کمبود جهانی تراشه، محصولات موردنیاز اپل را با تأخیر چند هفته ای در اختیار این شرکت قرار می دهند و همین موضوع سرعت فراوری آیفون را کاهش داده است. اما حالا اپل با خودکفایی بیشتر، می خواهد این نگرانی ها و چالش ها را کمتر کند تا بتواند شمار بیشتری از آیفون های خود را به دست کاربران برساند.

بر اساس گزارش های منتشر شده، اپل در سال 2020 یک قرارداد سه سال و نیمه با شرکت Broadcom برای تأمین تراشه های لازم امضا نموده است. این یعنی اپل در سال 2023 می تواند استفاده از تراشه های این شرکت را متوقف کند و به بهره گیری از تراشه های اختصاصی خود روی بیاورد. اگرچه ساخت چنین تراشه هایی اصلا کار راحتی نیست، اما اپل با توجه به سابقه و متخصصانی که در اختیار دارد، احتمالا تا حدود 2 سال دیگر می تواند در این زمینه به موفقیت برسد.

منبع: The Verge

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 30 دی 1400 بروزرسانی: 30 دی 1400 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 12966

به "اپل می خواهد تعداد بیشتری از تراشه هایی که لازم دارد را خودش فراوری کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اپل می خواهد تعداد بیشتری از تراشه هایی که لازم دارد را خودش فراوری کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید