اُور توریسم، مسئله ای جهانی که باید راه حلی برای آن اندیشید (قسمت دوم)

به گزارش کنفرانس هکا، اُوِرتوریسم مسئله ای است که با افزایش تعداد مسافرت ها و بعلاوه مسافرت های گروهی به مقاصد گردشگری رو به افزایش است. این اتفاق همراه است با از بین رفتن منابع طبیعی یک مقصد گردشگری و بعلاوه عدم استقبال ساکنین محلی از گردشگران.

اُور توریسم، مسئله ای جهانی که باید راه حلی برای آن اندیشید (قسمت دوم)

در سرتاسر دنیا شهرهایی پرآوازه وجود دارند که خیلی از افراد قصد سفر به آن شهرها را دارند، شهرهایی مانند ونیز، مسکو، میلان، پاریس و شهرهای دیگری که هر یک در کشوری قرار دارند. اما هجوم بی سابقه گردشگران در طی سال های اخیر و عدم مطلعی کافی آن ها در چگونگی برخورد با فرهنگ و آداب و رسوم و زندگی عادی مردم شهر مقصد، باعث شده است تا زندگی مردم در این شهرها مختل شده و منابع طبیعی آن ها رو به زوال بگذارد. این اتفاق به نام اورتوریسم شناخته می شو و دلایل مختلفی دارد. در قسمت اول از این مقاله بعضی دلایل اورتوریسم را بر شمردیم. در بخش دوم این مقاله با خبرنگاران همراه باشیدتا دیگر دلایل اورتوریسم و راه حل های آنرا بیان کنیم.

شاید سؤال بعدی این باشد که آیا شبکه های اجتماعی هم در این زمینه تأثیرگذار هستند؟

نمی توان انکار کرد که کسانی که مرتباً در یوتیوب، اینستاگرام و وبلاگ ها پیغام و ویدئو منتشر می نمایند نقش مهمی در عمومی سازی مسافرت داشته اند چون باعث شده اند که تفکر هزینه بَر بودن مسافرت و اینکه فقط قشر خاصی از جامعه توان پرداخت این هزینه را دارند، به مرور از بین برود و افراد بیشتری توان سفر کردن را در خود ببینند. بعلاوه این افراد با پیغام ها و تصاویر خود، مقاصد گردشگری را به مردم دنیا شناسانده اند، مقاصدی که بعضی از آن ها در صورت عدم وجود این تصاویر هیچگاه شناخته نمی شد. باعث خوشحالی است که مردم بیشتری می توانند سفر نمایند و لذت ببرند. البته همیشه این تصور وجود داشته است که شبکه های اجتماعی که سفر به جایی را تبلیغ می نمایند باعث نابودی آن می شوند.

یا باعث افزایش قیمت ها می شوند که در اثر افزایش تقاضا در یک مقصد گردشگری ایجاد می گردد. اما نکته این است که اگر این شبکه های اجتماعی وجود نداشتند این مقدار افزایش جمعیت و این مقدار عایدی ایجاد نمی شد. همین شبکه ها باعث شدند افراد بیشتری متقاضی سفر شوند.

از طرفی انتشار تنها یک مقاله یا تصویر درباره یک شهر یا مقصد خاص، باعث هجوم عده زیادی به آنجا نمی گردد. بلکه یک مقاله می تواند یک نفر (یا چند نفر) را ترغیب کند تا به جایی سفر کند و آن فرد پس از سفر عکس های خود را از آنجا منتشر می نماید و این باعث می گردد چند نفر دیگر هم این مقصد را انتخاب نمایند. سپس آن ها هم عکس های خود را منتشر می نمایند و به همین ترتیب روندی ایجاد می گردد که به مرور عده بسیار زیادی متقاضی سفر به یک شهر یا مکان خاص می شوند و عکس های آن ها را می توان در شبکه های اجتماعی یافت. در واقع همه می خواهند آنچه را در شبکه های اجتماعی می بینند انجام دهند تا به دوستان خود نشان دهند چقدر جالب و هیجان انگیز بوده است.

پس می توان گفت این یک جنبه منفی اینترنت است. برای بعضی سفر کردن گونه ای اکتشاف همراه با احترام است و همیشه هم بر احترام گذاشتن تأکید می نمایند، اما بعضی از وبلاگ نویسان و کسانی که نوشته هایشان مؤثر است، نمی توانند در نوشته هایشان تعادل را ایجاد نمایند و به طور اغراق آمیز یا سفر کردن را پر رنگ جلوه می دهند یا سعی می نمایند مستقیماً به خوانندگانشان آموزش دهند که چطور مسافران محترمی باشند.

به طور کلی می توان گفت مسافران همانطور که بخشی از مسئله هستیند، بخشی از راه چاره هم هستیند و بنابراین باید بتوانند راهی بیابند که منافع دوطرفه را برای مسافران و برای ساکنین محلی به عنوان میزبان، ایجاد نمایند.

در اینجا 6 نکته را که می توانند راه چارهی برای اورتوریسم باشد عنوان می کنیم:

1.برای اقامت از Airbnb استفاده نکنید.

Airbnb یکی از بزرگترین مسائل در این زمینه است. حتی الامکان سعی کنید تمام یک خانه را به وسیله این سایت اجاره نکنید مگر اینکه بتوانید کاملاً مطمئن شوید که خانه متعلق به یک فرد حقیقی است که در زمان سفر شما در تعطیلات به سر می برد. عکس ها را با دقت نگاه کنید، با صاحب خانه صحبت کنید و از آن ها بپرسید آیا آنجا زندگی می نمایند یا خیر. اگر متوجه شدید خانه متعلق به یک شرکت اجاره دهی خانه است یا فردی است که چندین خانه را برای اجاره گذاشته است، از آن خانه صرف نظر کنید. با این کار از همکاری در بیرون راندن اهالی محلی از شهر محل سکونتشان انصراف داده اید. به جای آن خانه یک اتاق اجاره کنید.

2.به مقاصد کمتر شناخته شده سفر کنید

وقتی به جایی سفر می کنید تنها به مشهورترین بخش های آنجا بسنده نکنید. به بیرون شهر سفر کنید. بخش های کوچکتر را هم ببینید. به روستاها سفر کنید. اینگونه سفر کردن نه تنها باعث می گردد از شلوغی و اماکن مملو از جمعیت دور شوید بلکه منافع سفر شما را به جاهای دیگر هم می رساند. در ایتالیا جاهای دیگری غیر از ونیز هم هست، در اسپانیا غیر از بارسلونا، در ایسلند غیر از رکیاویک و در همه جا غیر از جاهایی که بیشتر مردم عکس هایشان را از آنجا پخش می نمایند. از این منطقه ها فاصله بگیرید تا زیبایی های پنهان را هم ببینید.

3. در فصل های نزدیک به شلوغ ترین فصل سفر کنید

اگر شما در شلوغ ترین فصل یک مکان به آنجا سفر کنید، تنها چون برترین زمان سفر به آن مقصد در آن موقع است، نه تنها با عده بسیار زیادی مسافر روبرو می شوید که به علت شلوغی لذت سفر را از شما می گیرد، بلکه باید هزینه های بالای آن فصل را هم بپردازید. پس بهتر است در فصلی سفر کنید که از این برترین زمان فاصله کمی دارد اما در عوض شلوغی کمتر است و قیمت ها هم به مراتب پایین تر هستند و البته هوا هم هنوز خوب است.

4. در منطقه ها گردشگری غذا نخورید

اگر در منطقه ها گردشگری که بیشتر گردشگر ها غذا می خورند، غذا بخورید باید هزینه بیشتری را برای غذایی با کیفیت و کمیت کمتر بپردازید. به جای اینکار با یک جستجوی ساده در اینترنت یا کتاب راهنما می توانید رستوران هایی را که اهالی محلی در آن غذا می خورند پیدا کنید. یا اینکه می توانید در هر راستایی در حال حرکت هستید یکی از کوچه های کمتر پیدا را که کمتر گردشگری به آن وارد می گردد پیش بگیرید. در این صورت از جمعیت فاصله می گیرید و می توانید مغازه های محلی را بیابید و در آن مغازه ها غذا بخورید. با اینکار اهالی محلی بیشتری از دلارهای مسافرتی شما منتفع می شوند و شما هم تجربه های جدیدی به دست می آورید.

5. سعی کنید یک مسافر مطلع باشید.

قبل از اینکه به جایی سفر کنید در خصوص قوانین، آداب ورسوم و تاریخ آنجا اطلاع کافی داشته باشید. هر چه دانش شما و مقدار احترام شما نسبت به مقصد سفر بیشتر باشد برای اهالی محلی بهتر و خوش آیندتر است.

6.دوستدار محیط زیست باشید

منابع طبیعی مقصد سفرتان را هدر ندهید. چراغ ها را روشن نگذارید. آشغال نریزید. دوش های طولانی نگیرید. در فعالیت هایی که باعث تخریب محیط زیست می گردد شرکت نکنید. هر چه بیشتر مراقب حفظ و سلامت مقصد خود باشید مدت بیشتری دوام می آورد و ساکنین محلی هم بیشتر متقاضی حضور گردشگرانی چون شما خواهند بود.

اورتوریسم موضوعی است که اخیراً، بسیار به آن پرداخته شده است و تصور بر این است که در آینده نزدیک در بسیاری از مقاصد گردشگری با قوانین محدود نماینده تعداد گردشگران و ایجاد محدودیت های اضافه در بعضی موارد روبرو خواهیم شد. ضمن اینکه باید توجه داشت با شرایطی که ایجاد شده ساکنین محلی این مقاصد حق دارند که برای حفظ تعادل زندگیشان چنین قوانینی وضع نمایند.

باید قبل از سفر کردن بدانیم چه رفتارهایی باعث تخریب نابودی یک مقصد گردشگری و منابع آن می گردد. در واقع باید رویه سفر کردنمان را تغییر دهیم.

اما در هر حال اورتوریسم مسئله ای است که با همکاری گردشگران و ساکنین محلی قابل حل است.

منبع: کجارو / nomadicmatt.com
انتشار: 31 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 31 اردیبهشت 1401 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 13699

به "اُور توریسم، مسئله ای جهانی که باید راه حلی برای آن اندیشید (قسمت دوم)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اُور توریسم، مسئله ای جهانی که باید راه حلی برای آن اندیشید (قسمت دوم)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید