افزایش مجدد نرخ رشد مبتلایان به کرونا در ایران از 1.4 درصد به 1.48 درصد در 10 روز

به گزارش کنفرانس هکا، سرپرست پایگاه استنادی علوم دنیا اسلام گفت: اطلاعات سامانه نماگرکووید-19 نشان می دهد که میزان رشد متوسط روزانه مبتلایان در دنیا از 2.65 درصد در دهه دوم اردیبهشت به 1.78 درصد در دهه سوم کاهش یافته اما در ایران میزان رشد افزایش یافته است.

افزایش مجدد نرخ رشد مبتلایان به کرونا در ایران از 1.4 درصد به 1.48 درصد در 10 روز

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، محمد جواد دهقانی سرپرست پایگاه استنادی علوم دنیا اسلام، گفت: اطلاعات مستخرج از سامانه نماگرکووید-19 (ISC COVID-19 Visualizer) نشان می دهد که میزان رشد متوسط روزانه مبتلایان ویروس کووید-19 در دنیا از 2.65 درصد در دهه دوم اردیبهشت به 1.78 درصد در دهه سوم اردیبهشت (21 الی 30 اردیبهشت) کاهش یافته است این در حالی است که در کشور میزان رشد متوسط روزانه در همین بازه زمانی از 1.4 درصد به 1.48 درصد افزایش یافته است.

دهقانی گفت: متوسط نرخ رشد روزانه بیماری در کشور در دهه دوم فروردین ماه 5.37 درصد بود که در دهه سوم همین ماه به 2.45 و دردهه اول اردیبهشت به حداقل میزان خود در طول 3 ماه گذشته یعنی 1.32 درصد کاهش یافته بود. متاسفانه این میزان متوسط رشد روزانه در دهه دوم اردیبهشت به 1.4 افزایش و در دهه سوم مجدداً به 1.48 درصد افزایش یافت و این در حالی است که فرایند رشد متوسط روزانه سایر کشورها در همین بازه زمانی کاهشی بوده است. با توجه به اینکه فرایند رشد متوسط روزانه دنیا و نیز سایر کشورها در طول یک ماه گذشته به طور مستمر کاهشی بوده است ادامه این فرایند برای کشور نگران کننده است.

وی افزود: پایگاه استنادی علوم دنیا اسلام (ISC)، جهت تسریع فرایند اطلاع رسانی در زمینه یافته های جدید علمی در خصوص ویروس کووید -19 و کمک به پژوهشگران، سیاست گذاران حوزه سلامت و عموم مردم و نیز پاسخ دهی مطلوب به همه گیری دنیای، سامانه نماگرکووید -19 (ISC COVID-19 Visualizer) را از ابتدای بروز بیماری راه اندازی کرده است. اطلاعات این پایگاه شامل جدیدترین مقالات علمی تمام متن منتشرشده و پیش چاپ و نیز آمار مربوط به شرایط انتشار بیماری بر اساس نقشه دنیای از شرایط همه گیری بیماری کووید -19 بوده و با جستجو در آن تازه ترین آمار مبتلایان، مرگ و میر، درمان شدگان و همچنین نسبت های ابتلا به جمعیت به تفکیک هر کشور و مقایسه بر اساس نمودار زمانی-مکانی قابل مشاهده است. آدرس وبگاه این سامانه https://maps.isc.gov.ir/covid19/)) بوده که از طریق وبگاه اصلی پایگاه استنادی علوم دنیا اسلام (ISC) https://www.isc.gov.ir)) در دسترس می باشد. این سامانه همچنین به درخواست سازمان همکاری های اقتصادی کشورهای عضو دی هشت (D8) برای بهره برداری کشورهای عضو، در ماه گذشته با حضور نمایندگان کشورهای عضو این سازمان به دعوت مرکز بهداشت و حمایت اجتماعی سازمان D8 (D8-HSP) و نیز مرکز بهداشت دنیای (Chatham House) لندن به صورت ویدیو کنفرانس رونمایی و در وبگاه آن سازمان به آدرس (https://developing8.org/) قرار گرفت.

سرپرست ISC در ادامه گفت: در حال حاضر حدود 18009 مدرک از آخرین یافته های علمی در خصوص ویروس کووید -19 در قالب مقاله تمام متن چاپ شده و پیش چاپ در این سامانه در دسترس محققان و پژوهشگران قرار گرفته است و البته این اطلاعات به طور روزانه به روز رسانی می شود. از این تعداد پژوهش، کشورهای آمریکا، چین و انگلیس به ترتیب با 2812، 2406و 1224 مقاله بیشترین مشارکت علمی را در مقایسه با سایر کشورهای دنیا در این حوزه داشته اند. سایر کشورها از جمله ایتالیا (1179 مدرک)، فرانسه (447 مدرک)، کانادا (439 مدرک)، هند (417 مدرک)، آلمان (412 مدرک) و استرالیا (335 مدرک) به ترتیب در جایگاه های چهارم الی نهم قرار دارند. ضمناًً کشور ایران با 283 مقاله جایگاه دهم دنیا را در پژوهش و تحقیق و یافته های جدید در خصوص ویروس کووید -19 دارد.

دهقانی ادامه داد: در این سامانه همچنین مجموعه ای از دستورالعمل ها و پروتکل های صادر شده توسط سازمان های معتبر دنیا از جمله سازمان بهداشت دنیای (WHO) در حوزه بهداشت، سلامت و مقابله با شیوع بیماری کووید - 19 قرار گرفته است که می تواند مورد استفاده عموم قرار گیرد. نتایج و آمار در سامانه کووید -19 به همراه تحلیل مربوط به کشورهای مطرح دنیا، متوسط نرخ رشد روزانه در بازه های زمانی مختلف، درصد بهبود یافته ها و نیز درصد فوت شده ها در جداولی نشان داده شده است.

دسترسی به این جداول از این آدرس امکان پذیر است.

/

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 3 مرداد 1399 بروزرسانی: 21 مهر 1399 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 10655

به "افزایش مجدد نرخ رشد مبتلایان به کرونا در ایران از 1.4 درصد به 1.48 درصد در 10 روز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش مجدد نرخ رشد مبتلایان به کرونا در ایران از 1.4 درصد به 1.48 درصد در 10 روز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید