اشتغال زایی برای ملوان های کره ای با دلارهای نفتی ایران

به گزارش کنفرانس هکا، درحالیکه توان داخلی کافی برای ساخت انواع شناورهایی دریایی وجود دارد، دولت میخواهد 2.4 میلیارد دلار از درآمدهای نفتی را صرف خرید کشتی از کره جنوبی و چین کند.

اشتغال زایی برای ملوان های کره ای با دلارهای نفتی ایران

به گزارش خبرنگار مالی خبرنگاران، انتشار اخباری درباره قرارداد ایران با کره جنوبی برای خرید 27 فروند کشتی شباهت زیادی با کوشش وزارت راه برای خرید ایرباس و بوئینگ از اروپا و آمریکا دارد، با این تفاوت که فناوری ساخت هواپیماهای مسافری با کیفیت روز فعلا در داخل وجود ندارد، اما فناوری ساخت کشتی و سایر سازه های دریایی در ایران وجود دارد و سالهاست که امکان فنی آن در بومی سازی شده است.

اگرچه مسئولان دولت یازدهم اطلاع رسانی صحیح انجام نداده اند و شفاف برخورد نمی نمایند، اما روزنامه وال استریت ژورنال، به نقل از منابع مطلع نوشت، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و شرکت نفت فلات قاره ایران به توافقاتی مقدماتی با شرکت های کشتی سازی کره جنوبی برای ساخت کشتی و سکوهای نفتی به ارزش حدود 2.4 میلیارد دلار دست یافته اند.

آمارها نشان می دهد که حدود 7 هزار شناور در ناوگان کشتیرانی ایران فعالیت می نمایند که عمده آنها فرسوده بوده و احتیاجمند بازسازی هستند. بازسازی این حجم عظیم از شناورها اشتغال زایی بسیار زیادی انجام می دهد که می تواند ضمن ارتقا توان فنی و مدیریتی کشور، به دلیل زنجیره تامین گسترده ای که در صنایع کشتی سازی وجود دارد، به صنعت نیمه جان فعلی کشور رونق دهد. حدود 60 درصد از قطعات مورداحتیاج برای ساخت کشتی در خارج از مجموعه کارخانه انجام می گردد که در صورت سپرده شدن به کارخانجات داخلی نقش ممتازی را در خروج از رکود عمیق ایفا خواهد نمود.

کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران از کشتی های کانتینری، کشتی های فله بر و تانکر استفاده می نماید که برای تامین آنها به جای مراجعه به توان داخلی یادداشت تفاهمی را با شرکت هیوندای میپو داک یارد برای ساخت 10 تانکر حمل فرآورده های نفتی و حداقل 6 کشتی فله بر امضا نموده است. این کار منجر به صدور اشتغال داخل به کره و چین شده و محروم ماندن صنایع داخلی را به دنبال خواهد داشت. قیمت هر تانکر حمل فرآورده های نفتی حدود 30 میلیون دلار و کشتی های فله بر حدود 20 میلیون دلار است. ظاهراً کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران همچنین در حال مذاکره با شرکت هیوندای برای 6 کشتی کانتینری 14500 هرکدام به قیمت حدود 115 میلیون دلار است. شرکت کشتیرانی دالیان چین نیز در رقابت برای ثبت سفارش ساخت کشتی از طرف ایرانی است.

بعضی کارشناسان معتقدند، محاسبات نشان داده است که برای کشوری که تامین نماینده تجهیزات جانبی باشد به ازای هر شغل داخل کارخانه اصلی تا 5 شغل در بیرون کارخانه ایجاد می گردد و برای کشوری که خود توان قطعه سازی نداشته باشد به ازای هر شغل داخل کارخانه، یک شغل در بیرون کارخانه ایجاد می گردد. بنابراین سفارش ساخت کشتی به خارج یعنی از دست دادن حجم عظیمی از اشتغال. این آمار نشان می دهد که صنعت کشتی سازی کارکردی شبیه به بخش مسکن در اقتصاد دارد که به دلیل داشتن پیوند با بخشهای مختلف فراوریی به چهارراه رونق و اشتغال تبدیل می گردد.

فلاحی رییس انجمن سازندگان شناور به خبرنگار مالی خبرنگاران گفت: تجربه بیش از 40 سال فراوری سازه های دریایی در کشور وجود دارد که در صورت توجه و اعتماد به صنایع داخلی احتیاجی به خرید کشتی از خارج نیست. حتی اگر قصد ساختن در داخل هم از طرف دولت وجود نداشته باشد باز هم منطقی نیست که دلارهای خود را خرج کشتی خریدن کنیم. احتیاج به کشتی را اگر با اجاره کردن رفع کنیم منطقی تر از خرید از کره و امثالهم است. بهتر است مسئولان به یک سوال ساده پاسخ دهند؛ این همه کشتی ایرانی در کجا تعمیر می گردد و درآمد سرویس آنها به چه کشور یا کشورهایی می رسد؟

آمارهای اعلام شده ازطرف مسئولین کشور نشان می دهد که ایران از سال 1380 تا 1393 توانسته است 250 فروند شناور سایز متوسط (زیر 5 هزار تن GT) بسازد که به طور متوسط سالیانه 19 فروند فراوری شده و سهم آن کمتر از یک درصد جهانی است و رتبه 29 را در جهان به خود اختصاص داده است. ناوگان ایران یکی از بزرگترین ناوگانهای کشتیرانی جهان با حدود 120 فروند کشتی اقیانوس پیمای تجاری و بیش از70 فروند نفتکش است که در صورت فعال شدن صنعت تعمیرات آن؛ به تنهایی توان داخلی زیادی را ایجاد می نماید.

صنعت کشتی سازی یکی از موتورهای صنعت و اشتغال است و به عنوان نمونه آمارهای رسمی در انگلیس نشان می دهد که صنعت کشتی سازی این کشور برای بیش از 537 هزار نفر شغل ایجاد نموده است.

pariha.com: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

منبع: تسنیم
انتشار: 1 تیر 1401 بروزرسانی: 1 تیر 1401 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 8774

به "اشتغال زایی برای ملوان های کره ای با دلارهای نفتی ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اشتغال زایی برای ملوان های کره ای با دلارهای نفتی ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید