آشنایی با فستیوال های معروف کشور ترکیه

به گزارش کنفرانس هکا، فستیوال های کشور ترکیه | Turkish festivals

در کل مردم ترکیه کشور شاد و پر جنب و جوشی دارند. در این کشور در بیشتر روزهای سال مردم بهانه ای برای جشن دریافت دارند و به همین خاطر در بیشتر شهرهای این کشور مخصوصا شهر مهمی همچون استانبول هر وقت که سفر کنید، جشنی را بالاخره خواهید دید. فستیوال های کشور ترکیه یکی از جاذبه های فرهنگی و توریستی در این شهر هستند که به مرور زمان باعث جالب و جذاب تر شدن این شهر شده اند. از آن جایی که سفر به شهرهای مختلف ترکیه از جمله استانبول و آنکارا ممکن است در برنامه هر کسی باشد، شرکت در این فستیوال ها می تواند برای هر کسی؛ بسیار جالب و قابل توجه باشد. از این رو ما امروز می خواهیم تا در این مطلب به آنالیز فستیوال های کشور ترکیه بپردازیم پس با ما همراه باشید.

آشنایی با فستیوال های معروف کشور ترکیه

معرفی همه فستیوال های کشور ترکیه

  • جشنواره کاپادوکس | Cappadox

شهر کاپادوکیه یا کاپادوکیا، یکی از شهرهای بسیار توریستی و زیبای ترکیه است که دارای مناظری سحر انگیز و دیدنی می باشد و از لحاظ جغرافیایی نیز در مرکز فلات آنتولی قرار گرفته است. کاپادوکیه بیشتر به فستیوال بالن هایش معروف شده است اما در این شهر معروف ترکیه ای، جشنواره ای برگزار می شود که به آن کاپادوکس می گویند. در طول این جشنواره که در بین ماه های خرداد و تیر برگزار می شود، یک جشن منحصر به فرد و بسیار دیدنی را شاهد خواهید بود. این فستیوال در حال حاضر به مدت 4 سال است که در این شهر برگزار می شود. این جشنواره نوظهور که امروزه تبدیل به یکی از بهترین فستیوال های کشور ترکیه شده است، شامل فعالیت هایی در زمینه های مختلفی همچون موسیقی، آشپزی، هنرهای تلفیقی و بسیاری از فعالیت های دیگر می باشد.

در این فستیوال دیدنی، بسیاری از هنرمندان مختلف اعم از خودِ ترکیه ای ها و حتی هنرمندان خارجی و بین المللی هم شرکت می کنند و کارهای خود را با دیگران به اشتراک می گذارند. البته در کاپادوکیه یک فستیوال بسیار مشهور دیگری هم برگزار می شود که در آن بالن های این شهر همگی به هوا می روند و صحنه های بسیار زیبا را به وجود می آورند. درباره شهر کاپادوکیه ترکیه باید بگوییم که این شهر در بین 3 تا 9 میلیون سال پیش آن هم به خاطر فعالیت های آتشفشانی به وجود آمده است. مردم هم در قرن 4 میلادی از دل صخره هایی که در این منطقه وجود داشته؛ خانه، تالارهای مذهبی، پناهگاه و اقامتگاه های مختلف را به وجود آوردند و به این صورت شهر صخره ای کاپادوکیه به وجود آمد.

همه شهرهای ترکیه در این روز، جشن های مختلف و با شکوه بسیاری برگزار می کنند اما در میان آن ها، کنسرت های موسیقی شهر ازمیر به همراه فانوس و آتش بازی های شهر استانبول از همه معروف تر و دیدنی تر هستند.

  • فستیوال روز جمهوری | Turkish Republic Day

یکی از مهم ترین جشنواره ها و فستیوال ها برای ترکیه ای ها که جشنی ملی هم هست، فستیوال روز جمهوری هست که هم جشنی سراسری در این کشور است و هم یکی از تعطیلات رسمی در این کشور است. این جشن در روز اعلام حکومت به صورت جمهوری در این کشور در روز 29 اکتبر 1923 میلادی که برابر است با 7 آبان برگزار می شود. در این جشن مردم ترکیه در هر شهری که هستند، در راه پیمایی های سراسری شرکت می کنند و به شادی می پردازند. در این فستیوال، موسیقی زنده، نمایش، تفریحات جمعی و فعالیت های بسیار دیگری انجام می شود. در فستیوال روز جمهوری تا دلتان بخواهد پرچم های قرمز رنگ ترکیه را در دست مردم و در اندازه های مختلف و گوناگون می بینید. همچنین پوسترهایی با عکس مصطفی آتاتورک، چهره فقید و بنانیگذار جمهوریت در ترکیه را در دست مردم و در و دیوارهای شهر به فراوانی می توانید مشاهده نمایید.

استانبول WEATHER

  • جشنواره خرید در استانبول | Istanbul Shopping Festival

به نظر می رسد که جشنواره خرید در استانبول یکی از جالب ترین جشن ها و کاربردی ترین رویدادهایی است که در بین فستیوال های کشور ترکیه وجود دارد. این جشنواره جالب مخصوصا برای خانم ها از تاریخ 18 خرداد شروع می شود و در صورت استقبال از آن تا دهه اول ماه تیر ادامه پیدا می نماید. برای شرکت در این فستیوال نه تنها از سراسر ترکیه به این شهر می آیند بلکه، گردشگران مختلفی هم از کشورهای مختلف به این شهر می آیند تا در کنار جاذبه گردی های خود، یک خرید خوب و درجه اول هم داشته باشند.

درباره جشنوراه خرید در استانبول جالب است بدانید که این جشنواره چنان با استقبال روبرو می شود که همین امر باعث شده است تا به مرور زمان به یکی از مهم ترین جشنواره های خریدی که در این کشور برگزار می شود، تبیدل شده است.

البته تنها چیزی که در این مدت در استانبول برگزار می شود، خرید و فروش نیست بلکه فعالیت های دیگری همچون برگزاری نمایش های کمدی و هنر و تجربه مختلف، کنسرت های موسیقی، استندآپ کمدی و بسیاری از فعالیت های دیگر نیز برگزار می شود.

در طول این مدت معمولا رستوران ها و کافی شاپ های شهر استانبول برای این که مشتریان بیشتری را به خود جذب کنند، قیمت های خود را پایین می آورند تا هم مشتری بیتشری جذب کنند و هم بتوانند سهمی در اجرای این فستیوال داشته باشند. در طول این فستیوال قیمت ها به حدی پایین می آیند که فکرش را هم نمی کنید! معروف است که در طول برگزاری این فستیوال شهر استانبول نمی خوابد و دلیلش هم این است که مغازه های این شهر 24 ساعته باز هستند.

  • فستیوال مولانا | Rumi festival in Konya

یکی از بهترین فستیوال های کشور ترکیه که هر سال در شهر قونیه برگزار می شود و افراد مختلفی را از سراسر جهان به سمت خود می کشاند، فستیوال مولانا است. این جشن هر سال در بین تاریخ های 19 تا 27 آذر ماه برگزار می شود. در این فستوال پایکوبیندگان سماع، این پایکوبی مذهبی و روحانی را انجام می دهند. فستیوال مولانا، یکی از بزرگ ترین فستیوال های معنوی و عرفانی در جهان به شمار می رود. در این مراسم، سماع گران ابتدا چرخشی زاهدانه می زنند و سپس به صورت هماهنگ و دسته جمعی به صورت دایره وار شروع به چرخیدن می کنند و عبای سیاه رنگ خود را به زمین می اندازند. در پایکوبی سماع هر حرکت و هر لباسی یک نماد است و غایی ترین هدف آن، این است که اینگونه تنها هدف انسان ها از زندگی عشق است را می توان به خوبی درک کرد. این همایش یکی از قدیمی ترین فستیوال های کشور ترکیه است که با قدمتی نزدیک به 750 سال هر ساله و تحت هر شرایطی برگزار می شود. در واقع ترکیه ای ها و دوستداران فلسفه مولانا این روز را که سالروز مرگ مولانا است را به عنوان شب عروسی او که در واقع پیوستن او به خدواند و معبود ابدی او است را جشن می گیرند.

اگر دوست دارید تا در این فستیوال شرکت کنید باید این نکات را بدانید.

  • خانم ها باید حداقل روسری در این مراسم بر روی سر خود بیاندازند.
  • در این مراسم هر کسی با هر مذهبی می تواند شرکت کند.
  • بانوان و آقایان در این مراسم از هم جدا هستند.
  • این مراسم تنها در شهر قونیه برگزار می شود.
  • فستیوال بنیاد فرهنگ و هنر در استانبول | ISTANBULS CULTURE AND ART FESTIVALS

یکی از مراسم های بسیار جوان پسند ترکیه که در شهر استانبول برگزار می شود، فستیوال بنیاد فرهنگ و هنر در استانبول است. در این فستیوال، 5 جشنواره مختلف برگزار می شود که با استقبال خیلی ها روبرو می شود. مردم محلی و گردشگرانی که به این شهر می آیند، بسیار با این جشنواره ارتباط برقرار می کنند و از آن استقبال ویژه ای می کنند. در این فستیوال در رشته های مختلف هنری مثل؛ موسیقی، جاز، تئاتر، طراحی و فیلم سازی آثار مختلفی پخش می شود. درباره این جشنواره ها نکات جالبی وجود دارد که دانستنشان برای شما لازم و جالب است. این جشنواره ها هیچ کدام با هم از اول و از هیچ نظری با یکدیگر در یک زمان شروع نشده اند!

به طور مثال جشنواره جاز این فستیوال، در سال 1994 میلادی در انواع رشته های مختلف جاز برگزار گردید. یا مثلا تئاتر در سال 2002 به این جشنواره پیوست. در جشنواره موسیقی این فستیوال، معروف ترین گروه های موسیقی و ارکسترهای مختلف ترکیه ای و بین المللی از اول اریبهشت تا آخر تیر به اجرای برنامه می پردازند. جشنواره تئاتر این فستیوال هم میزبان گروه های مختلفی است واز اواسط آبان و تا اوائل 10 روز اول آذر ماه به پایان می رسد. از بین این فستیوال های 5 گانه، جشنواره طراحی در شرایط ویژه تری برگزار می شود. این جشنواره هر 2 سال یک بار برگزار می شود و در خود ایده های مختلف و نوگرای طراحی را در سطح ملی و بین المللی به نمایش می گذارد. دوره بعدی این جشنواره در سال 2020 برگزار می شود.

  • جشنواره بین المللی آشپزی در ترکیه | International Istanbul Gastronomy Festival

یکی دیگر از فستیوال های کشور ترکیه که خیلی محبوب و پر هوادار است، جشنواره بین المللی غذا است که معمولا در استانبول برگزار می شود. به نظر می آید که این فستیوال فرصتی خوب و ویژه برای شکم گردانی باشد که می خواهند بین بهمن و اسفند یا 22 تا 25 فوریه برگزار می شود. از جمله اهدافی که برای برگزاری این فستیوال مطرح می شود این است که آشپزها و یا به اصطلاح شف های مطرح و غیر مطرح ترکیه ای و بین المللی غذاهای خود را با یکدیگر در مسند رقابت بگذارند.

در این جشنواره آشپزها باید در بیش از 70 رشته مختلف آشپزی با یکدیگر به رقابت بپردازند و دست پخت های خود را در معرض نقد و رقابت با یکدیگر بگذارند.

یکی از اهدافی که از برگزاری این جشنواره مطرح می شود این است که برای صنعت غذایی و همچنین گردگشری غذا، کمکی ویژه شود.

  • فستیوال موسیقی راک اند کوک | Rock nCoke

اگر از هواداران موسیقی راک هستید، در تاریخ 25 و 26 تیر ماه که برابر است با 16 و 17 جولای یکی از بزرگ ترین فستیوال های موسیقی راک جهان در ترکیه برگزار می شود. این جشنوراه موسیقی 2 روزه در فرودگاه هزار فن برگزار می شود و در طول آن، بزرگ ترین گروه های موسیقی راک ترکیه و جهان در آن به اجرای موسیقی می پردازند.

  • فستیوال جوان و ورزش در ترکیه | Commemoration of Atatürk, Youth and Sports Day

یکی دیگر از فستیوال های کشور ترکیه که سراسری است و به مناسبت آن تمام ترکیه به صورت سراسری جشن می گیرند، فستیوال جوان و ورزش در ترکیه است. این روز که برابر است با 29 اردیبهشت ماه که در واقع 19 ماه مه است، در تزکیه جزء تعطیلات رسمی به حساب می آید و مختص به جوانان است. برای بزرگداشت و برپایی آیین این فستیوال ملی در ترکیه، هر سال در این روز مراسم های دولتی و رویدادهای ورزشی در این شهر می باشد.

علت این که در ترکیه این روز را به عنوان فستیوال جوان و ورزش در ترکیه جشن می گیرند به این خاطر است که در چنین روزی، آتاتورک به سامسون وارد می شود و جنگ سال 1919 را که به استقلال ترکیه انجامید را شروع نمود. در این روز اکثر جوانان ترکیه به یاد آتاتورک، از بندر سامسون به سمت آنکارا رژه می روند و فعالیت هایی همچون؛ موسیقی و آواز، ورزش و دیگر فعالیت های ورزشی و هنری را انجام می دهند. تعطیلی این روز در سال 1936 میلادی برای اعلام تعطیلی این روز برای جوانان عنوان نمود و پایان از سال 1938 میلادی به بعد این روز در ترکیه، تعطیل رسمی اعلام شد. این جشن برای مردم ترکیه و علی الخصوص جوانان این مملکت بسیار با اهمیت است و به آن بسیار ارج می نهند.

اوقات خوبی را برای شما در این فستیوال ها آرزو می کنیم!

pariha.ir: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

kalarena.com: کالارنا: مقایسه و نقد کالاهای دیجیتالی

منبع: الی گشت
انتشار: 3 اسفند 1401 بروزرسانی: 3 اسفند 1401 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 4643

به "آشنایی با فستیوال های معروف کشور ترکیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با فستیوال های معروف کشور ترکیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید