آبراهه ای از دوران صفوی در مسجد امام اصفهان کشف شد

به گزارش کنفرانس هکا، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اصفهان از کشف آبراهه ای از دوران صفوی در مسجد امام (ره) اطلاع داد.

آبراهه ای از دوران صفوی در مسجد امام اصفهان کشف شد

فریدون الله کمک، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اصفهان، از کشف بقایای آبراهه های صفوی در مسجد امام (ره) اطلاع داد و خاطرنشان کرد:

با توجه به کشف بخشی از آبراهه های زیرزمینی در این مسجد در زمستان سال 1396، مرمتگران در شروع فصل دوم بهسازی سرویس های بهداشتی مسجد امام (ره) اصفهان و در حین خاک برداری و برداشتن کف الحاقی، به کانال های دفع فاضلاب دست یافتند که یک متر عمق و 70 سانتی متر عرض داشتند. در حال حاضر، کارشناسان باستان شناسی پایگاه حفاظتی میدان امام اصفهان، کار حفاری و کاوش این کانال ها را در دستور کار خود قرار داده و توانسته اند بخش های دیگری از این آبراهه ها را کشف نمایند که جهت آب تمیز با بدنه های سنگی متعلق به دوران صفوی است.

کاوش های باستان شناسی در تونل کشف شده در مسجد تاریخی امام اصفهان نشان می دهد که آبراهه ای متعلق به دوران صفویه است و به فرضیه وجود یک سازه گسترده زیرزمینی در بافت تاریخی اصفهان دامن می زند.

به گفته ناصر طاهری، معاون میراث فرهنگی استان، دیواره های این تونل از جنس آجر با ملات گچ و ساروج و در بعضی قسمت ها سیمان بودند و در کف این تونل نیز نخاله ریخته شده بود. وی اضافه نمود:

به خاطر وجود شبکه فاضلاب و محدودیت های موجود در این محل و بعلاوه مسائل تهویه و عدم وجود نور کافی در داخل این تونل، گروه باستان شناسی هنوز پیروز به راهیابی به داخل این تونل نشده اند. به همین علت در حال آماده سازی شرایط برای ورود باستان شناسان به داخل تونل هستیم تا دوره تاریخی، شروع و سرانجام تونل، کاربری و نوع مصالح به کاررفته در این تونل معین شود. با این حال، در کاوش های باستان شناسانی دهانه این تونل تاریخی و با توجه به آزمایش جنس مصالح و رسوبات آن معین شد که این تونل یک آ براهه بوده و در دوران صفویه کاربری داشته است.

این فرضیه نیز مطرح شده بود که به علت شبکه گسترده زهکشی و آب رسانی زیرزمینی در بافت مرکزی اصفهان شاید آبراهه کشف شده در مسجد امام اصفهان به قنات آب حلال متصل باشد که در متون تاریخی شهر اصفهان به آن اشاره شده است. اما علیرضا جعفری زند، کارشناس میراث فرهنگی اصفهان با رد این فرضیه گفت:

اظهارنظر درباره اتصال آبراهه مسجد امام اصفهان به قنات آب حلال نیازمند تحقیقات میدانی و پژوهش های باستان شناسی است.

وجود آبراهه در زیرزمین مسجد امام اصفهان و اکتشافات مشابه در طول سال های اخیر، نشان از یک شبکه گسترده زیرزمینی در بافت تاریخی و مرکزی شهر اصفهان دارد که عموماً این بافت ها به دوران صفوی و ماقبل از آن برمی شود که البته نبود نقشه مناسب از شبکه زیرزمینی اصفهان یا آبراهه های تاریخی این شهر، اثبات این موضوع را کمی سخت نموده است.

اگر تمایل دارید که سفری برنامه ریزی شده و راحت به اصفهان داشته باشید، می توانید تور اصفهان را در خبرنگاران به سادگی جستجو کنید، از میان لیست تورهای ده ها آژانس معتبر، برترین تورها را مشاهده و قیمت آن ها را مقایسه و در نهایت مقرون به صرفه ترین تور به مقصد مورد نظرتان را انتخاب کنید.

عکس کاور: خبرگزاری مهر

منبع: کجارو / esfahanemrooz.ir / میراث آریا
انتشار: 1 خرداد 1401 بروزرسانی: 1 خرداد 1401 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 13708

به "آبراهه ای از دوران صفوی در مسجد امام اصفهان کشف شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آبراهه ای از دوران صفوی در مسجد امام اصفهان کشف شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید