بازسازی چهره امپراتور چین با استفاده از دی ان ای باستانی

به گزارش کنفرانس هکا، دانشمندان با استفاده از دی ان ای باستانی به دست آمده از بقایای یک امپراتور چینی قرن ششم که در دوران تاریکی این کشور حکومت می کرد، توانسته اند تصویری از ظاهر احتمالی او به دست آورند.

بازسازی چهره امپراتور چین با استفاده از دی ان ای باستانی

به گزارش خبرنگاران ، امپراتور وو از 560 تا 580 میلادی به عنوان بخشی از سلسله ژو شمالی بر چین حکومت کرد. او به خاطر متحد کردن بخش شمالی چین باستان در دوره ای به شدت آشفته و پر هرج و مرج، مشهور است.

بر اساس گزارش یورونیوز، باستان شناسان در سال 1996 آرامگاه او را در شمال غرب چین کشف کردند. محققان در مطالعه ای که روز پنجشنبه در مجله کارنت بیولوژی منتشر شد، مواد ژنتیکی به دست آمده از بقایای او، از جمله یک جمجمه تقریباً کامل را تجزیه و تحلیل کردند. آن ها از این طریق توانستند اطلاعاتی در خصوص ظاهر، سلامتی و اصل و نسب او به دست آورند.

این امپراتور به گروه کوچ نشین کمترشناخته شده ای به نام شیان بی تعلق داشت که در منطقه ای زندگی می کردند که امروزه شامل مغولستان و شمال و شمال شرق چین می گردد. تجزیه و تحلیل ژنوم توالی یافته از دی ان ای نشان داد که وو دارای چشمان قهوه ای، موهای سیاه و پوستی با رنگ نسبتا تیره بوده است.

شائوکینگ ون، همکار نویسنده این مطالعه و استاد دانشکده فودان در شانگهای گفت: بعضی از محققان معتقد بودند که گروه کوچ نشین شیان بی ظاهری عجیب و غریب مانند ریش پرپشت، بینی بلند و موهای زرد داشته اند. اما تجزیه و تحلیل ما نشان می دهد که امپراتور وو دارای ویژگی های چهره آسیای شرقی یا شمال شرقی بوده است.

نویسندگان این مطالعه ابراز امیدواری نموده اند که دی ان ای باستانی بتواند دلیل مرگ وو را روشن کند. طبق این مطالعه، امپراتور در 36 سالگی به طور ناگهانی درگذشته است. شرحاتی که در متون تاریخی برای مرگ او ارائه شده است شامل بیماری و مسمومیت عمدی می گردد.

با این حال، تیم تحقیق نتوانست شواهد قاطعی برای دلیل مرگ او پیدا کند. با این وجود، محققان می گویند یک استعداد ژنتیکی برای سکته مغزی را کشف نموده اند که می تواند بعضی از علائمی را که مورخان به وو نسبت داده اند از جمله افتادگی پلک، نابینایی و اختلال در راه رفتن، شرح دهد.

باستان شناسان به طور فزاینده ای از تکنیک های دی ان ای باستانی برای به دست آوردن اطلاعات از استخوان ها، دندان ها، اشیاء باستانی و خاک غارها استفاده می نمایند.

بازسازی صورت وو چطور پیش رفت؟

این تیم با استفاده از اطلاعات ژنتیکی به دست آمده از بقایا، از جمله جمجمه وو، سعی نموده اند تصویری از ظاهر احتمالی او بسازند و با بازسازی سه بعدی صورت، جان تازه ای به چهره این شخصیت کمترشناخته شده بدهند.

توبیاس هولتون، مدرس شناسایی جمجمه و تصویربرداری پزشکی قانونی در دانشگاه داندی که روی بازسازی صورت شخصیت های تاریخی کار نموده است، گفت: این مطالعه … با ارائه یک تقریب متقاعدنماینده و واقع گرایانه از چهره، بینش های جالبی در خصوص شخصیت تاریخی امپراتور وو ارائه می دهد.

هولتون گفت: جزئیات رنگ (پوست، مو و چشم) را به طور قابل توجهی تنها از بقایای اسکلتی نمی توان پیش بینی کرد و این موضوع تحلیل ژنتیکی را به ابزاری ارزشمند تبدیل می نماید.

با این حال، به گفته هولتون، این مطالعه جزئیات کافی در خصوص سایر متغیرهای مورفولوژیکی مانند ضخامت پوست، عضلات و چربی که استخوان های صورت را می پوشانند، قرارگیری و برآمدگی کره چشم، شکل ابرو، پهنای بینی و ارتفاع لب را ارائه نداده است. این در حالی است که این متغیرها می توانند در بازسازی صورت یاری نمایند.

جونگ هونگ وون، استادیار دانشکده علوم زیستی دانشگاه ملی سئول، می گوید جالب تر از ظاهر امپراتور، تبار شیان بی اوست. جونگ بخشی از این تحقیق نو نبوده، اما مردم شیونگ نو، امپراتوری کوچ نشین دیگری که چین را به ساختن دیوار بزرگ واداشته بود را مطالعه نموده است.

تجزیه و تحلیل ژنتیکی نشان داد که امپراتور وو با چینی های هان، گروه قومی غالب چین در حال حاضر، ازدواج نموده بود.

جونگ بعلاوه گفت: من فکر می کنم مهم تر از اینکه خود او را بشناسیم، درک گروه نخبگانی است که او به آن تعلق داشت، که از ادغام شیان بی و گروه های نخبگان محلی هان به وجود آمد. این گروه به ندرت از نظر ژنتیکی مورد مطالعه قرار گرفته اند و این مطالعه یکی از اولین موارد در این زمینه است.

جونگ، شیان بی و شیونگ نو را با قبایل ژرمنی مانند فرانک ها و گوت ها مقایسه کرد که در زمان فروپاشی امپراتوری روم، بخش هایی از آن را اشغال کردند.

5858

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 10 فروردین 1403 بروزرسانی: 10 فروردین 1403 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 16383

به "بازسازی چهره امپراتور چین با استفاده از دی ان ای باستانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازسازی چهره امپراتور چین با استفاده از دی ان ای باستانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید