یوسف مولایی: اراده سیاسی اروپا بر حفظ برجام است

به گزارش کنفرانس هکا، یک حقوق دان با تاکید بر این که اراده سیاسی اروپا بر این است که برجام حفظ گردد، گفت: اگر همه راه ها را برای خود در مقابل حضور اروپا ببندیم، راستا برای آمریکا هموارتر می گردد.

یوسف مولایی: اراده سیاسی اروپا بر حفظ برجام است

یوسف مولایی در گفت وگو با خبرنگاران در ارزیابی خود نسبت به نتایج نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا و اظهارات موگرینی گفت: این که اروپایی ها می گویند کوشش می کنیم تا اینستکس فعال گردد و ایران تحت هر شرایطی صبوری به خرج دهد و از برجام خارج نگردد، باید بدانیم که در موازنه قدرت، اروپا در جایی قرار ندارد که بتواند آمریکا را وادار کند تا تعهداتش در قبال برجام را انجام دهد.

وی اضافه کرد: همچنین اروپا این قدرت و توانایی را ندارد تا شرکت هایشان را برای معامله و تجارت با ایران وادار نمایند، چه رسد به این که مکانیسمی ایجاد نمایند تا پول نفت خریداری شده به اینستکس واریز گردد.

این کارشناس حقوق بین الملل همچنین اعلام کرد: در خصوص خواستن، که اروپایی ها واقعا می خواهند برجام پابرجا بماند اما هزینه ای هم دارد که برای پرداخت هزینه طبیعتا با آمریکا در گیر می شوند، باید در نظر داشت اروپا برای حمایت از شرکت هایی که آمریکا تحریم می نماید عملا مکانیسمی ندارد.

مولایی اظهار داشت: اراده سیاسی اروپا بر این است که برجام را حفظ کند اما عملا توانایی اش همین هایی است که تاکنون از خود نشان داده است، لذا اکنون ایران است که باید انتخاب کند اگر این را هم از دست دهد چه چیزی به دست می آورد گرچه اروپایی ها هم باید بیش تر از این کوشش نمایند.

وی ادامه داد: اگر همه راه ها برای حضور اروپا را در مقابل خود ببندیم، راستا برای آمریکا هموارتر می گردد، لذا این یک انتخاب سیاسی در سطح بالای کشور است که باید انجام گردد.

این حقوقدان درباره اقدامات ایران در کاهش تعهدات برجامی و نظر اروپا در این زمینه، گفت: اروپا نمی گوید ایران تخلف عمده ننموده که درصد غنی سازی را افزایش داده و از مرز 300 کیلوگرم عبور نموده، بلکه آن ها نمی خواهند مساله را بزرگ نمایند تا همه راه ها بسته گردد و پرونده را در بن بست قرار دهند، می خواهند راهی برای این موضوع پیدا نمایند.

مولایی با بیان این که نباید انتظارت مان را از اروپا بالا ببریم، گفت: در این شرایط هر کسی خود باید انتخاب کند که به لحاظ اقتصادی با اروپا معامله کند یا با آمریکا، بنابراین باید دید اروپا با چه مکانیسمی می خواهد این کار را انجام دهد از طرفی آن ها با آمریکا روابط استراتژیکی هم دارند.

euroro.ir: اروپا: سفر به مهد فناوری و میراث دار تمدن باستانی روم و یونان

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 1 تیر 1401 بروزرسانی: 1 تیر 1401 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 4302

به "یوسف مولایی: اراده سیاسی اروپا بر حفظ برجام است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یوسف مولایی: اراده سیاسی اروپا بر حفظ برجام است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید