گوگل می خواهد بازار بازی روی رایانه های شخصی را مانند موبایل تصاحب کند

به گزارش کنفرانس هکا، گوگل پلی گیمز (Google Play Games) در رایانه های شخصی سرویسی است که به موبایل گیمرها امکان می دهد بازی های مورد علاقه خود را در کامپیوتر ویندوزی خود کشف و تجربه نمایند. این یک استراتژی دفاعی در برابر پلتفرم های رقیب است که میزبان پورت های کامپیوتر بازی های موبایل هستند و تضمین می نماید که گوگل همچنان به کسب عایدی از کاربرانی که موبایل را برای بازی در رایانه های شخصی رها می نمایند، ادامه دهد.

گوگل می خواهد بازار بازی روی رایانه های شخصی را مانند موبایل تصاحب کند

همانطور که گفته شد، این پلتفرم به بازیکنان امکان می دهد تا بازی اندرویدی مورد علاقه خود را روی رایانه شخصی خود انجام دهند. توسعه دهندگان می توانند از این برنامه برای انتشار بازی های موجود اندرویدی خود در ویندوز استفاده نمایند و بیش از 3000 بازی به این سرویس منتقل شده است که البته هنوز در شرایط بتا است. گوگل پلی گیمز با شبیه سازی محیط نرم افزار اندروید آن در کامپیوتر کار می نماید و از همان ویژگی های پرداخت و تمرکز بر بازی پشتیبانی می نماید که قبلا به وسیله خدمات گوگل پلی در اندروید ارائه شده اند.

در این میان توسعه دهندگان باید بازی های خود را برای رایانه های شخصی بهینه نمایند، خدماتی که دیگر معنی ندارند مانند عملکرد GPS باید حذف شوند، در حالی که عملکرد های ویژه رایانه های شخصی مانند پشتیبانی از صفحه کلید و موس باید همراه بازی روانه گردد. بعلاوه توسعه دهندگان بسیار تشویق شده اند تا بین نسخه موبایل یک بازی در اندروید و نسخه منتشر شده در ویندوز، تفاوت خاصی قائل نشوند و هواداران بتوانند هر زمان که بخواهند بین هر نسخه جابجا شوند. این جایی است که پتانسیل این سرویس نهفته است زیرا بازار های بازی های موبایلی که تمایل زیادی به بازی های این چنینی دارند، مانند ژاپن، جایی است که این شرکت در حال حاضر با رقابت سختی از فروشگاه های رقیب که میزبان نسخه های رایانه شخصی بازی های بومی موبایل هستند، روبرو است.

ناشران بسیاری از آثار موبایلی پرعایدی در ژاپن مدت هاست که نسخه های سفارشی ویندوز بازی های کلیدی را به دور از چشم گوگل منتشر می نمایند. به عنوان مثال بازی محبوب گنشین ایمپکت به وسیله فروشگاه اپیک گیمز در دسترس است. سه بازی برتر موبایلی کوئی تکمو از نظر عایدی خالص در استیم در دسترس هستند، در حالی که بازی پیروز Heaven Burns Red نیز از زمان انتشار آن در آگوست 2022 هر هفته در میان 100 بازی پرعایدی برتر استیم قرار گرفته است.

کمپانی Cygames یکی از این ناشران است که در سال 2016 بازی کارتی Shadowverse را روی رایانه های شخصی به وسیله استیم منتشر کرد. در این میان آخرین بازی پیروز آن، Uma Musume: Pretty Derby که به وسیله فروشگاه DMM Games روی کامپیوتر منتشر شد و گزارشات منتشر شده از اومدیا نشان می دهد که دانلود های این بازی روی ویندوز بیش از یک چهارم کل دانلودهای بازی را تشکیل می دهد. این نشان می دهد که تعداد نه چندان کمی از بازی های موبایلی وجود دارد که بازیکنان در گوشی های موبایل و رایانه های شخصی آن ها را بازی می نمایند.

حال گوگل پی گیمز در کجای این ها جای می گیرد؟ این یک استراتژی دفاعی در برابر این پلتفرم های رقیب روی رایانه های شخصی است که توجه و عایدی گیمر های موبایل را از گوگل پلی به خود جلب می نماید. با این حال کاربران iOS را نمی توان نادیده گرفت. بنابراین، جای تعجب نیست که گوگل در ارائه بازی های اصلی با عملکرد برتر برای ارائه رایانه های شخصی، تهاجمی عمل نموده است. در ادامه بعضی از بازی های موبایلی پیروز در ژاپن که روی کامپیوتر منتشر شده اند، آمده است.

در این میان چیزی که این پورت های کامپیوتر را برای برای ناشران امکان پذیر می نماید، اجازه ورود به سیستم عامل موبایل برای همگام سازی پیشرفت بازیکن بین نسخه موبایل و کامپیوتر است. این یک حرکت هوشمندانه محسوب می گردد. در زمینه موبایل، اندروید با iOS در ژاپن رقابت سختی دارد و پایگاه داده های دستگاه های متصل Omdia سهم آیفون را 66 درصد تخمین می زنند.

با ایجاد پلتفرم خود روی رایانه های شخصی به همان روشی که توزیع نمایندگان رقیب دارند، این شرکت و شرکای ناشر به مخاطبان بزرگ iOS دسترسی خواهند داشت. مخاطبینی که برآورد اومدیا از داده های Sensor Tower نشان می دهد که تقریبا دو سوم از عایدی خالص بازی های اصلی موبایلی در ژاپن در سال 2023 را شامل می گردد.

منظره وسیع گوگل پلی گیمز در رایانه های شخصی ممکن است توانایی گوگل را برای درگیر کردن مخاطبان گسترده تری فراتر از بازیکنان اندروید محدود کند. در حالی که بسیاری از بازی های سرویس محور اصلی، پیشرفت های مبتنی بر پلتفرم را ارائه می دهند، بسیاری از بازی های موجود این قابلیت را ندارند. این امر مانع از توانایی آن در تثبیت خود به عنوان مکان ترجیحی بازیکنان برای انتخاب تجربه بازی موبایلی به وسیله کامپیوتر می گردد. گوگل بعلاوه با رقابت پلتفرم های توزیع متعلق به ناشران روبرو است که برای مشاهده در رایانه های شخصی نیازی به وابستگی به گوگل ندارند. به عنوان مثال، با وجود در دسترس بودن گنشین ایمپکت، Honkai Star Rail به طور قابل توجهی در این پلتفرم غایب است.

در هر صورت اگر گوگل پلی گیمز روی رایانه های شخصی آن دسته از کاربران اندرویدی را حفظ کند که بازی های موبایلی خود را به جای رقبا در این پلتفرم تجربه نمایند، یک پیروزیت محسوب می گردد. هرچند در درازمدت، در حالی که فرصتی برای جذب مخاطبان موبایل فراتر از اندروید دارد، واضح است که چالش های زیادی به جای مانده است.

منبع: Game Developer

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 20 اسفند 1402 بروزرسانی: 20 اسفند 1402 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 15850

به "گوگل می خواهد بازار بازی روی رایانه های شخصی را مانند موبایل تصاحب کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گوگل می خواهد بازار بازی روی رایانه های شخصی را مانند موبایل تصاحب کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید