گزارش، پای برادر رئیس جمهور قرقیزستان هم به پرونده نیروگاه حرارتی باز شد

به گزارش کنفرانس هکا، یکی از اعضای حزب سوسیال دموکرات اظهار داشته توافقنامه نیروگاه حرارتی بیشکک در سال 2013 به جای 45 روز، با نظر رئیس وقت مجلس و برادر رئیس جمهور فعلی در یک روز به تصویب رسیده و تخلف مذکور زمینه ساز مسائل دیگر شده است.

گزارش، پای برادر رئیس جمهور قرقیزستان هم به پرونده نیروگاه حرارتی باز شد

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، نقطه عطف و جرقه نخستین تحولات و چالش های سیاسی 2 سال اخیر قرقیزستان را می توان در حادثه نیروگاه حرارتی بیشکک جست وجو کرد. در زمستان سال 2016 درست در میانه زمستان سرد شهر بیشکک، نیروگاه حرارتی این شهر از کار افتاد و مردم پایتخت قرقیزستان برای چند روز مجبور به گذران سرمای منفی 19 درجه بدون سیستم گرمایشی شهر شدند. این موضوع منجر به بروز اعتراضاتی در پایتخت این کشور و ظهور نارضایتی عمومی شد.

با این حال، اعتراضات زمانی گسترده تر شد که تعیین شد در سال 2014 یک قرارداد 300 میلیون دلاری با شرکت چینی TBEA پیرامون مدرنیزه کردن این نیروگاه به امضا رسیده و در سال 2017 نیز این فرایند به اتمام رسیده بود. این ضعف در فرایند اجرایی نیروگاه درست مدتی پس از اتمام پروژه مدرنیزاسیون به وقوع پیوست. پس از آن بود که تعیین شد در جریان مناقصه واگذاری پروژه مدرنیزاسیون این نیروگاه تخلفاتی روی داده است.

این موضوع منجر به بروز اختلافات سیاسی گسترده در فضای این کشور گشت. جریانات سیاسی قصورات و تخلفات روی داده را بر دوش یکدیگر انداخته و کشاکش های سیاسی از قبل این موضوع شروع شد. ساپار ایساکوف، نخست وزیر وقت قرقیزستان اولین قربانی این درگیری سیاسی بود. پس از تعیین شدن بعضی از ابعاد این پرونده و با برکناری ایساکوف، وی سریعا به دادگاه برای ارائه توضیحات احضار گشت. جلسات مختلف دادگاه نیز برگزار گردید و حتی پای شخص آلماسبیک آتامبایف نیز به این پرونده باز شد.

در حال حاضر نیز علاوه بر ایساکوف، ژاناتورو استایبالدیف، نخست وزیر سابق، عثمانبیک آرتیکبایف، نماینده مجلس، و شماری از مدیران حوزه انرژی نظیر سالایدین آوازوف و آبلیک کالیف، و حتی اولگا لاوروا، وزیر سابق امور اقتصادی قرقیزستان توسط کمیته دولتی امنیت ملی این کشور به اتهام فساد، تبانی و اختلاس در بازداشت و یا حصر خانگی به سر می برند. اخیرا نیز دادگاه بیشکک مدت زمان بازداشت این افراد و شماری دیگر از مظنونین را تا 12 دسامبر امسال میلادی (2019) تمدید کرد.

با این حال نکته جالب توجهی که روز گذشته در رسانه های قرقیزستان منتشر شد، باز شدن پای برادر رئیس جمهور فعلی این کشور به پرونده نیروگاه حرارتی بیشکک است. در این راستا، تمیرلان سلطان بیک اف، یکی از اعضای حزب سوسیال دموکرات در پستی که در صفحه شخصی فیسبوکش منتشر نموده است، ادعا نموده که دادستانی قرقیزستان آنالیز احتمال مشارکت اصیلبیک جین بیک اف، رئیس سابق مجلس این کشور و برادر رئیس جمهور فعلی را در پرونده نیروگاه حرارتی پذیرفته است.

این عضو حزب سوسیال دموکرات همچنین اشاره نموده که پرونده مدرنیزاسیون نیروگاه حرارتی بیشکک بر پایه قانون و با تصویب موافقتنامه دریافت وام (بین دولت قرقیزستان به نمایندگی وزارت اقتصادیه و بانک صادرات- واردات چین) توسط مجلس این کشور در مورخ 11 دسامبر سال 2013، زمانی که جین بیک اف رئیس مجلس بوده اجرا شده است. سلطان بیک اف همچنین می افزاید: لذا، تمام اقداماتی که توسط نمایندگان دستگاه های اجرایی و مقامات آن موقع اجرا شده، بر پایه قانون مذکور بوده است، و آن ها مادامی که بر مبنای سند تصویب شده توسط مجلس پیش رفته و یا تا زمانی که قانون مذکور در قلمرو قرقیزستان ملغی اعلام نشده است، این افراد نمی بایست متهم می شدند.

نکته جالب توجه در زمینه این اتهام زمان بندی مربوط به تصویب این موافقتنامه است. بر اساس قانون اساسی قرقیزستان، تصویب موافقتنامه مدرنیزاسیون نیروگاه حرارتی بیشکک حداقل می بایست 45 روز (1.5 ماه) به طول می انجامید. در این بازه زمانیف نمایندگان مجلس می بایست نقاط ضعف و قوت، و نیز اشتباهات احتاقتصادی اجرا شده در این موافقتنامه را آنالیز و پس از انجام این آنالیز ها، آن را به تصویب می رساندند. با این حال، با تصمم رئیس وقت مجلس قرقیزستان، یعنی اصیلبیک جین بیک اف، این موافقتنامه در عرض یک روز به تصویب رسیده است.

از این رو، سلطان بیک اف ادعا نموده است که اصیلبیک جین بیک اف، رئیس مجلس وقت نسبت به پرونده نیروگاه حرارتی اغناض نموده و این تخلف از صندلی قانونی وی به عنوان رئیس مجلس و نقض بند 55 قانون مجلس این کشور است.

به همین دلیل، دادستانی کل قرقیزستان نیز صبح امروز به رسانه ها اعلام نموده است که آنالیز موارد مطرح شده در اظهارات سلطان بیک اف که رئیس مجلس را در قضایای پرونده نیروگاه حرارتی متهم نموده بود را شروع شده است. بعد از ظهر روز گذشته نیز بیانیه مذکور به دفتر دادستانی نظامی این کشور برای آنالیز، به عنوان بخشی از فرایندهای پیش از محاکمه به اتهام فساد در پرونده مدرنیزاسیون نیروگاه حرارتی بیشکک، ارسال شده است.

به نظر می رسد این اقدام از سوی حلقه نزدیک به آلماسبیک آتامبایف، رئیس جمهور سابق قرقیزستان که هم اکنون در بازداشت به سر می برد اجرا شده است. دولت سورانبای جین بیک اف، شمار زیادی از مقامات وقت و نزدیکان آتامبایف را به اتهام مشارکت در این پرونده بازداشت نموده و اتهامات بسیاری را نسبت به وی و اطرافیانش وارد نموده بود. با این حال، این اقدام به نظر می رسد توپ را در زمین جین بیک اف انداخته و تلاشی در راستای سیاسی جلوه دادن برخوردهای اجرا شده با این پرونده، محسوب می گردد.

لازم به ذکر است پیش از این نیز در برنامه های تلویزیونی آتامبایف اتهاماتی را نسبت به شخص جین بیک اف، رئیس جمهور فعلی قرقیزستان اعلام نموده بود. مساله هزینه های انتخاباتی اعلام نشده وی در سال 2016 و شماری تخلفات دیگر از این دست به شمار می رود. بر اساس قانون اساسی قرقیزستان، آنالیز و اثبات هر کدام از این اتهامات می تواند منجر به برکناری رئیس جمهور گردد. با این حال جین بیک اف همچنان هیچ اظهار نظری در مورد این اتهامات ننموده است.

یادآور می گردد انتقال قدرت از آتامبایف به جین بیک اف، تنها مورد مسالمت آمیز و دموکراتیک انتقال قدرت در آسیای مرکزی طی سال های پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، در حالی که رئیس جمهور سابق زنده است، محسوب می گردد. با این حال، طی ماه های اخیر تنش ها در این زمینه افزایش یافته و منجر به بازداشت و زندانی شدن رئیس جمهور سابق شده است.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 17 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 6787

به "گزارش، پای برادر رئیس جمهور قرقیزستان هم به پرونده نیروگاه حرارتی باز شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزارش، پای برادر رئیس جمهور قرقیزستان هم به پرونده نیروگاه حرارتی باز شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید