گزارش، دستگیری یکی از ثروتمندترین مردان ترکیه به اتهام ارتباط با گولن

به گزارش کنفرانس هکا، دستگیری قربان اوغلو از شرکای پسر اردوغان و تهدیدات توییتری او پیش از زندانی شدن، نشان دهنده این است که حواشی پرونده گولن به این زودی ترکیه را رها نمی کند.

گزارش، دستگیری یکی از ثروتمندترین مردان ترکیه به اتهام ارتباط با گولن

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، دستگیری یکی از بزرگ ترین سرمایه داران ترکیه، توجه رسانه های این کشور را به سوی خود جلب کرد. او نه تنها یکی از 10 ثروتمند بزرگ ترکیه، بلکه یکی از 500 ثروتمند بزرگ دنیا است که در سالیان اخیر، با پسر رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه و با برادر و خویشاوندان او، شراکت تجاری و همکاری اقتصادی داشته است.

دستگیری قربان اوغلو از شرکای پسر اردوغان و تهدیدات توییتری او پیش از زندانی شدن، نشان دهنده این است که حواشی پرونده گولن به این زودی ترکیه را رها نمی نماید.

روزنامه جمهوریت ترکیه امروز در گزارش مفصلی به اهمیت ابعاد مختلف فعالیت های اقتصادی این سرمایه دار آذربایجانی تبار پرداخته و دیگر روزنامه ها و رسانه ها نیز هر کدام به نوعی، به اهمیت این بمب خبری اشاره نموده اند.

قربان اوغلو کیست؟

مبارز منسیمف قربان اوغلو یا قربان اوغلی، اصالتا اهل جمهوری آذربایجان است. اما سودای تجارت های کلان دنیای و فعالیت در حوزه صنایع دریانوردی، پای او را به ترکیه باز کرد و بخش اعظم ثروت و سرمایه خود را از باکو و اروپا به آنکارا، استانبول، ازمیر، مرسین و آنتالیا منتقل کرد.

قربان اوغلو در چندین حوزه مهم به کار تجارت و کارآفرینی مشغول است اما بیش از هر حوزه و بخش دیگری به صنایع دریایی علاقه دارد.

به همین خاطر شرکت پالاقتصادی Palmali Holding را تاسیس نموده که در حال حاضر به یکی از بزرگترین شرکت های دریانوردی دنیا تبدیل شده است. پالاقتصادی بر روی دریا هر کاری انجام می دهد، از حمل و نقل سوخت و کالا گرفته تا اجاره کشتی های مسافربری، برگزاری تورهای دریایی بزرگ، شیلات و ارائه خدمات اجاره نفتکش های کوچک و بزرگ و انواع و اقسام قایق ها و لنج های لوکس.

تنها یک مورد از سرمایه گذاری های او در شهر توریستی بودروم ترکیه از این قرار است: او در سال 2011 میلادی یک اسکله و بندر توریستی کوچک را از جفی کامی به مبلغ 42 میلیون دلار خریداری کرد و در شرکت دریای یالی کاوا، 100 میلیون دلار، سرمایه گذاری کرد.

در سال 2014 میلادی نام او به عنوان یکی از 10 ثروتمند بزرگ ترکیه ذکر شد و در سال 2015 میلادی هم در گزارش مجله فوربس از او به عنوان یکی از 500 ثروتمند بزرگ دنیا یاد شد.

از تابعیت ترکیه تا شراکت با خانواده اردوغان

قربان اوغلو در سال 2007 میلادی به عنوان شهروند ترکیه، تابعیت این کشور را به دست آورد. او اصالتاً از یک خانواده نظامی آمده و همیشه به کانون های قدرت نزدیک بوده است.

قربان اوغلو در شرکت بزرگ خود، با بلال اردوغان پسر ارشد رئیس جمهور ترکیه، مصطفی اردوغان برادر رئیس جمهور و خانواده پدر زن برادر رئیس جمهور، شراکت و همکاری نموده است.

بلال اردوغان پسر رئیس جمهور، در سایه همکاری با قربان اوغلو، در سالیان گذشته ثروت کلانی به دست آورده و همراه با دایی های خود، چند کشتی، هتل و رستوران خریده است.

البته دیگر خانواده های قدرتمند حزب عدالت و توسعه هم در این میان بی نصیب نمانده اند و بسیاری از آنان برای قربان اوغلو کار می نمایند.

یکی تانکر سوخت خریده و برای او محموله جا به جا می نماید و دیگری کشتی و قایق در اختیار او گذاشته و یا در پروژه های بزرگ مناقصه عمرانی، با تئوری دریافت مناقصه از من، سرمایه و ماشین آلات از تو، میلیون ها لیره بر ثروت خود افزوده است.

همچنین تولگای آغار فرزند مهمت آغار رئیس پلیس سابق و وزیر کشور سابق ترکیه و چهره امنیتی مرموز این کشور شریک قربان اوغلو بود اما بعد از آن که تولگای به عنوان نماینده به مجلس رفت، از سر مصلحت رابطه خود را قطع یا آن را از انظار عمومی پنهان کردند.

اتهام چیست؟

دادستان کل دادگاه جمهوری به اکیپ های پلیس مدیریت اقتصادی استانبول دستور داد تا قربان اوغلو را دستگیر و پس از بازپرسی اولیه به دادگاه ببرند. کسی فکر نمی کرد این اقدام، چیزی فراتر از یک بازپرسی ساده و تشریفاتی باشد. اما قاضی دستور داد قربان اوغلو به اتهام عضویت در گروه تروریستی فتح الله گولن، روانه زندان گردد.

تحقیقات پرونده قربان اوغلو در چند حوزه او را در مظان اتهام قرار داده و گفته می گردد او در ساماندهی منابع اقتصادی سازمان مخوف گولن نقش مهمی داشته و روابط پنهانی ویژه ای با خود فتح الله داشته است.

قربان اوغلو چه می گوید؟

واقعیت این است که قربان اوغلو غافلگیر نشده و به خوبی می دانست که دیگ او را بر آتش گذاشته اند و در حال به جوش آمدن است و عن قریب دستگیر خواهد شد.

به همین خاطر دو روز پیش از دستگیری خود، با انتشار چند پیغام توییتری کوبنده و تهدیدآمیز، به این شکل از خود دفاع نموده بود: بعضی ها میخواهند مرا به حمایت از تروریسم، عضویت در گروه گولن و خیانت و جاسوسی متهم نمایند. لطفاً به جای این لجن پراکنی ها، در خصوص گذشته اقتصادی خودتان اطلاع رسانی کنید و بگویید که فرزندانتان در دانشگاه های عالی کدام کشورها تحصیل می نمایند.

می خواهید با دادن پول، بی عدالتی و حقوق زدایی را تحمیل کنید. بعضی از کارمندان و نیروهای سابق من، همچون مزدوران خودفروش از سوی قضات و دولتمردان خریداری شده اند. بوی پول به دماغشان خورده و برایشان نه شرف مانده و نه ناموس. کسانی که تا دیروز به دنبال خواجه گولن می دویدند، حالا می خواهند مرا متهم نمایند. من اصلاً نمی خواهم به عاقبت و فرجام شما بیاندیشم.

سخنان ثروتمند بزرگ آذربایجانی تبار یعنی قربان اوغلو، نشان دهنده این است که او دل پری از رویکرد دستگاه قضائی ترکیه و حزب حاکم این کشور به شبکه گولن دارد.

در خصوص اهمیت دستگیری این ثروتمند، باید هم به این مساله توجه کرد که اگر به عنوان محکوم نهایی معرفی گردد، ثروت بیکران او توسط دولت، مصادره خواهد شد و هم این که روابط او با بستگان رئیس جمهور و خانواده های مقتدر حزب عدالت و توسعه از سوی مخالفین، برای مدتی مدید، به عنوان ابزار فشار مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

آموزشگاه ما: آموزش باید برای همه در دسترس باشد

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 6 شهریور 1400 بروزرسانی: 6 شهریور 1400 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 9309

به "گزارش، دستگیری یکی از ثروتمندترین مردان ترکیه به اتهام ارتباط با گولن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزارش، دستگیری یکی از ثروتمندترین مردان ترکیه به اتهام ارتباط با گولن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید