کوالکام ماه آینده از اسنپ دراگون 865 رونمایی خواهد نمود

به گزارش کنفرانس هکا، با توجه به پیش بینی ها، انتظار داشتیم کوالکام در ماه دسامبر از نسل بعدی چیپست پرچم دار خود رونمایی کند، اما گزارش هایی که به تازگی در چین منتشر شده اند از معرفی اسنپ دراگون 865 در ماه آینده خبر می دهند.

کوالکام ماه آینده از اسنپ دراگون 865 رونمایی خواهد نمود

طبق گزارش ها، کوالکام کوشش می نماید هر چه زودتر از محصول جدید خود رونمایی کند تا از رقابت با هواوی و چیپست جدیدش، کایرین 990، عقب نمانده باشد. کایرین 990 که اولین بار در خانواده میت 30 به کار گرفته شد، نسخه ای ویژه و مجهز به مودم 5G داخلی دارد که از 10.3 میلیارد ترانزیستور تشکیل شده است. البته اسنپ دراگون بعدی قرار است با جدیدترین و قوی ترین چیپ اپل، یعنی A13 Bionic نیز به رقابت بپردازد.

همچنین، در گزارش های منتشر شده به اولین دستگاه های مجهز به اسنپ دراگون 865 نیز اشاره شده است که توسط سامسونگ، اوپو، ویوو و شیائومی فراوری خواهند شد. گلکسی S11 سامسونگ اولین گوشی هوشمندی خواهد بود که به این پردازنده مجهز می گردد و طبق انتظارها، در ماه فوریه رونمایی خواهد شد. گلکسی S10 نیز اولین گوشی هوشمند عرضه شده به بازارهای جهانی بود که از اسنپ دراگون 855 استفاده می کرد. البته شیائومی Mi 9 اولین دستگاه مجهز به این پردازنده بود، اما دیرتر از نماینده سامسونگ راهی بازار شد.

اسنپ دراگون 865 توسط کوالکام طراحی شده است ولی فراوری آن به عهده سامسونگ است که از معماری 7 نانومتری EUV خود برای فراوری این چیپ استفاده خواهد نمود. هرچه رقم نانومتری اعلام شده برای چیپست ها کوچکتر باشد، به این معنی است که تعداد ترانزیستورهای بیشتری را در خود جای می دهند و در نتیجه قدرتمندتر خواهند بود و مصرف انرژی آن ها نیز کاهش خواهد یافت.

EUV یا لیتوگرافی فرابنفش در واقع نوعی فناوری است که از تابش پرتوهای فرابنفش دقیق تری استفاده می نماید. این امر سبب می گردد تا ترانزیستورها به طور دقیق تری درون چیپ قرار بگیرند که در نهایت منجر به ایجاد فضای بیشتری برای میزبانی از ترانزیستورهای جدید خواهد شد. به کارگیری فناوری EUV در فرایند فراوری اسنپ دراگون 865 می تواند عملکرد این چیپ را بین 20 تا 30 درصد افزایش و مصرف انرژی آن را بین 30 تا 50 درصد نسبت به اسنپ دراگون 855 کاهش دهد.

با وجود اینکه سال جاری سامسونگ توانسته است نظر کوالکام را به معماری 7 نانومتری خود جلب کند؛ اما طبق گزارش ها، این شرکت آمریکایی تصمیم دارد تا در سال 2021، فراوری اسنپ دراگون 875 را به شرکت تایوانی TSMC بسپارد که معماری 5 نانومتری خاص خود را توسعه داده است.

در خبر دیگری، WCCFetch به این موضوع اشاره نموده است که رقیب دیگر اسنپ دراگون 865، یعنی چیپ پرچم دار بعدی سامسونگ که اگزینوس 9830 نام دارد، از هسته های اختصاصی خود سامسونگ که با عنوان Mongoose شناخته می شوند استفاده نخواهد نمود. دلیل این امر، باور کره ای ها به قدرت بی رقیب جدیدترین نسل هسته های ARM است که با نام Cortex-A77 شناخته می شوند.

چیپست کایرین 990 هواوی، با وجود در دسترس بودن Cortex-A77، از Cortex-A76 استفاده می نماید که طبق ادعای ریچارد یو، مدیر عامل هواوی، این تصمیم برای کاهش مصرف باتری اتخاذ شده است. اما گزارش ها حاکی از آن است که Cortex-A77 با وجود بهبود 20 درصدی در عملکرد، هیچ افزایشی در مصرف باتری نخواهد داشت. ظاهرا قرار است این شرکت در کایرین 1000 از هسته های A77 استفاده کند که اولین پردازنده 5 نانومتری چینی ها خواهد بود و اولین بار در میت 40 استفاده خواهد شد.

قانون مور، نظریه ای که توسط یکی از موسسان اینتل به نام گوردون مور پایه گذاری شده، بیان می نماید که هر دو سال یک بار باید تعداد ترانزیستورهای درون یک چیپ را دو برابر کرد. در حالی که بسیاری از احتمال سرانجام عمر این قانون در آینده نزدیک خبر می دهند، سامسونگ و TSMC در نقشه راه خود از فراوری چیپ های 3 نانومتری خبر داده اند. حتی TSMC به دنبال موادی برای جایگزینی با سیلیکون است تا بتواند از معماری 3 نانومتری عبور نموده و چیپ های 2 نانومتری فراوری کند و در حال آزمایش جایگذاری عمودی ترانزیستورهاست تا تعداد ترانزیستورهای بیشتری را درون یک چیپ جای دهد. برای مقایسه روند تکامل چیپست های موبایلی، باید ذکر کنیم که چیپ اپل A4 که در سال 2010 در آیفون 4 و اولین نسل از آیپد استفاده شد، با استفاده از معماری 45 نانومتری ساخته شده بود!

با توجه به خبرهای خوشی که درباره پردازنده های شرکت های مختلفی همچون کوالکام، سامسونگ و هواوی منتشر می گردد؛ به نظر می رسد در سال های پیش رو شاهد معرفی پرچم دارانی به مراتب قدرتمندتر از نسل های فعلی خواهیم بود که علاوه بر عملکرد بهتر، در مصرف انرژی نیز بهینه تر عمل خواهند کرد.

منبع: Phone Arena

pariha.ir: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

kalarena.com: کالارنا: مقایسه و نقد کالاهای دیجیتالی

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 9 آبان 1400 بروزرسانی: 9 آبان 1400 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 6415

به "کوالکام ماه آینده از اسنپ دراگون 865 رونمایی خواهد نمود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کوالکام ماه آینده از اسنپ دراگون 865 رونمایی خواهد نمود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید