کرونا با بازار گل وگیاه چه کرد؟

به گزارش کنفرانس هکا، تب ویروس کرونا به بازار گل وگیاه هم رسید و بنا بر اعلام رئیس اتحادیه تولیدکنندگان گل و گیاه استان تهران مشتری برای خرید گل و گیاه شب عید وجود ندارد.

کرونا با بازار گل وگیاه چه کرد؟

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایسنا همه ساله روزهای انتهای اسفندماه بازارهای گل و گل فروشی ها پر از مردم مشتاق و علاقه مند به گل و گیاه می شد، حتی افرادی هم که علاقه چندانی به گل نداشتند نیز در این ایام به دلیل فراوانی گل، شروع فصل بهار و ایام عید تشویق به خرید حتی چند شاخه می شدند. اما این روزها با شیوع ویروس کرونا گل و گیاه نیز مانند بعضی دیگر از اقلام دچار رکود بازار شده است و در حالی که فراورینمایندگان کل سال منتظر بودند تا با گل هایشان اسفندماه رنگینی را برای مردم رقم بزنند و خودشان نیز دست پر سال 1399 را شروع نمایند، حالا با بازاری روبرو شده اند که خبری از مشتری نیست و آن ها مانده اند وهزاران هزار گل قرمز، زرد، بفنش، سبز و... که به زودی پژمرده خواهند شد.

در این راستا غلامحسین سلطان محمدی، رئیس اتحادیه فراورینمایندگان گل و گیاه استان تهران، شرایط این روزهای فراوری و فروش گل را تشریح کرد و با بیان اینکه سال جاری نیز مانند سنوات گذشته برای تامین گل و گیاه شب عید از ابتدای سال تدارکاتی دیده بودیم، گفت: با شیوع ویروس کرونا مشکلاتی برای فراورینمایندگان گل و گیاه به وجود آمده؛ به طوری که تقاضا برای گل و گیاه خیلی کم شده است.

وی ادامه داد: برای مثال باغ داری که سال جاری 2 تا 3 میلیارد تومان برای فراوری گل و گیاه هزینه نموده بود تا شب عید بفروشد و سودی به دست آورد، نه تنها سودی به دست نمی آورد، بلکه فراوریاتش نیز به دلیل نبود مشتری دور ریخته خواهد شد.

رئیس اتحادیه فراورینمایندگان گل و گیاه استان تهران توضیح داد: در استان تهران 3000 فراورینماینده گل وگیاه داریم که بیشتر آن ها گل شاخه بریده و گیاهان گل دار فراوری می نمایند و با این شرایط بیشتر آن ها متضرر خواهند شد زیرا گل های شاخه بریده مانند گل و گیاه آپارتمانی از ماندگاری کمتری برخوردار هستند و بیشتر این گل ها به مناسبت شب عید فراوری شده و امکان نگهداری و فروش این گل­ های فصلی بعد از عید وجود ندارد.

به گفته وی گل های فراوری شده چون لاله، سنبل، سینه ری، مریم، گلایل، رز، میخک و داودی به جای رنگین کردن سفره مردم در این روزها، برای فراورینمایندگانشان مایه ضرر خواهند بود.

سلطان محمدی افزود: به وزارت جهاد کشاورزی نامه ای ارسال کردیم و ازاین وزارتخانه، دولت و قوه مقننه تقاضا کردیم که برای حمایت از فراورینمایندگان گل و گیاه راه حلی پیدا نمایند. پیشنهادمان نیز این است که دولت وام کم بهره در اختیار فراورینمایندگان قراردهد و در دراز مدت پس بگیرد تا فراورینمایندگان بدهی هایشان را بپردازند. زیرا اگر این افراد حمایت نشوند ضرر و زیانشان غیرقابل جبران خواهد بود.

رئیس اتحادیه فراورینمایندگان گل و گیاه استان تهران با بیان اینکه سال جاری حداقل 2 تا 3 میلیارد لاله، سنبل و سینه ری، شب بو، مریم و انواع سبزی کاشته شده، گفت: عدم برگزاری مراسم هایی چون عروسی، عزاداری و ملاقات با اهل قبور در آخرین پنج شنبه سال به دلیل شیوع ویروس کرونا نیز باعث شده تقاضا به شدت کاهش یابد و گل وگیاه فراوری شده حتی با یک چهارم قیمت فراوری هم مشتری ندارد.

وی در انتها گفت:گلدان سینه ری سال گذشته در باغات و فراوریی ها 10 تا 12 تومان و در بازار گل تا 15 هزارتومان وهمچنین قیمت تمام شده گل سنبل در فراوریی ها 15 هزارتومان به فروش می رسید. سال جاری نیز قرار بود به همین شیوه باشد که به نظر می رسد به طور کل مشتری برای خرید گل نداشته باشیم.

آموزشگاه ما: آموزش باید برای همه در دسترس باشد

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 6 شهریور 1400 بروزرسانی: 6 شهریور 1400 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 9202

به "کرونا با بازار گل وگیاه چه کرد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کرونا با بازار گل وگیاه چه کرد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید