کارشناس روس: تردیدی درباره لزوم کنترل استان ادلب توسط دولت سوریه وجود ندارد

به گزارش کنفرانس هکا، هیئت های دولتی ترکیه و سوریه بطور همزمان در مسکو مذاکراتی را برای حل و فصل اوضاع در استان ادلب انجام دادند، هرچند توافقات احتمالی بین روسای جمهوری روسیه و ترکیه در اواسط دی ماه می تواند تعیین کننده شرایط آینده این منطقه باشد.

کارشناس روس: تردیدی درباره لزوم کنترل استان ادلب توسط دولت سوریه وجود ندارد

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، روزنامه کامرسانت، چاپ مسکو امروز نوشت: روز دوشنبه بطور همزمان هیئت های دولتی ترکیه و سوریه که در سال های اخیر در آستانه درگیری نظامی قرار دارند، در مسکو حضور داشتند. کنندگان آنکارا و دمشق بین خودشان ملاقاتی نداشتند، ولی هرکدام سعی کردند دیدگاه خود درباره دلایل وخیم تر شدن اوضاع در استان ادلب سوریه را به دیپلمات های روسی ارائه دهند.

آخر هفته گذشته، نیروهای دولتی سوریه کنترل ده ها منطقه مسکونی در این استان را بدست گرفتند که سیل جدیدی از پناهندگان به ترکیه را تحریک کرد. با این حال، به عقیده کارشناسان، به طور کلی ، انتقال کنترل ادلب به دست مقامات دمشق از قبل مورد توافق همه طرفین قرار گرفته و اختلاف تنها بر سر مورد جزئیات این اقدام است.

هیئت های کنندگی سوریه و ترکیه که دقیقا در زمان نبردهای فعال در مشکل آفرین ترین استان سوریه - یعنی ادلب ، در مسکو حضور یافتند، در سطوح مختلف پذیرش شدند. سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه با کنندگان دولت سوریه به سرپرستی ولید المعلم وزیر خارجه این کشور ، مذاکره کرد.

المعلم گفت: سفر من به مسکو در رابطه با برگزاری دوازدهمین نشست کمیسیون بین دولتی روسیه- سوریه است. با استفاده از این فرصت، می خواهم به دوست عزیزم اطمینان دهم که هدف از فعالیت ما ، رساندن همکاری های تجاری-اقتصادی به سطحی مطابق با همکاری های سیاسی و نظامی دو کشور است. رئیس جمهور بشار اسد تصمیم قاطعانه ای برای اولویت دادن به شرکت های روسی فعال در سوریه گرفته است.

هیئت کنندگی ترکیه که سفر آن شخصاً توسط رئیس جمهور رجب طیب اردوغان اعلام شده بود، نیز روز دوشنبه در مسکو حضور داشت، ولی در سطح دیپلماتیک پایین تری ملاقات داشت و سرگئی ورشینین معاون وزیر امور خارجه روسیه با آنها مذاکره کرد. البته همزمان با این سفر سرگئی لاوروف و مولود چاوش اغلو همتای ترکیه ای وی گفتگویی تلفنی با یکدیگر انجام دادند.

برخلاف سفر برنامه ریزی شده وزیر امور خارجه سوریه ، دیپلمات های ترکیه ای بصورت فوری به مسکو اعزام شدند. رئیس جمهور اردوغان در سخنرانی روز یکشنبه خود در استانبول گفته بود: ترکیه تمام تلاش خود را برای سرانجام دادن به حملات به استان ادلب انجام می دهد. همین فردا هیئتی برای گفت وگو در این باره به مسکو اعزام خواهیم کرد. براساس نتایج این مذاکرات ، تصمیم خواهیم گرفت که چه اقداماتی را باید در این زمینه انجام داد.

کنترل تدریجی دولت سوریه بر منطقه ادلب جزو توافقات اجرا شده در چارچوب مذاکرات آستانه است

اینکه چه توافقاتی توسط هیئت ترکیه ای در مسکو به دست آمده، بطور دقیق مشخص نشده است. با این حال ، به گفته کیریل سیمونوف کارشناس شورای امور خارجه روسیه، این مذاکرات می بایست فقط شرایط لازم را برای ملاقات روسای جمهوری روسیه و ترکیه آماده سازد که قرار است در اوایل ماه ژانویه (اواسط دی ماه) انجام شود.

این کارشناس معتقد است: من فکر نمی کنم که دمشق بدون به توافق رسیدن مسکو و آنکارا، عملیات نظامی خود در استان ادلب را آغاز کرده باشد. انتقال تدریجی کنترل ادلب به دمشق، زمانی که منطقه کاهش تنش در آنجا ایجاد شد، به عنوان بخشی از توافقات مذاکرات آستانه برنامه ریزی شده بود. درست است که ترک ها می توانند این فرایند را تسریع کرده یا برعکس آن را کند کنند تا شرایط مطلوب تری در آینده بدست آورند.

به گفته سیمونوف، حل و فصل آینده اوضاع در استان ادلب یادآور شرایط در مناطق شمال شرقی سوریه پس از آغاز عملیات سرچشمه صلح و به دنبال آن ملاقات روسای جمهور روسیه و ترکیه در سوچی است. بنابراین باید منتظر بود که پوتین و اردوغان به چه توافقاتی برای حل و فصل اوضاع ادلب خواهند گرفت.

مجله آیرخ: مجله گردشگری و مسافرتی

کشتی کروز: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس ها

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 10 مهر 1400 بروزرسانی: 10 مهر 1400 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 7953

به "کارشناس روس: تردیدی درباره لزوم کنترل استان ادلب توسط دولت سوریه وجود ندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کارشناس روس: تردیدی درباره لزوم کنترل استان ادلب توسط دولت سوریه وجود ندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید