چین جزییات قانون جدید امنیت ملی برای هنگ کنگ را اظهار داشت

به گزارش کنفرانس هکا، به گزارش خبرنگاران به نقل از رویترز، پکن از جزییات قانون جدید امنیت ملی هنگ کنگ پرده برداشت که راه را برای تغییراتی بنیادین در این منطقه باز می نماید. این قانون که نگرانی های عمیقی را در واشنگتن و اروپا برانگیخته است، شامل ایجاد یک دفتر امنیت ملی در هنگ کنگ برای جمع آوری اطلاعات و رسیدگی به جرایم مرتبط با امنیت ملی است.

چین جزییات قانون جدید امنیت ملی برای هنگ کنگ را اظهار داشت

با ما همراه باشید و با تور ارزان چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

قانون مورد اشاره همچنین رهبر هنگ کنگ را موظف می نماید که قاضی ویژه ای برای رسیدگی به پرونده های امنیت ملی تعیین کند.

به اعتقاد کشورهای غربی این موضع، اقدامی است که می تواند موجب ناخشنودی سرمایه گذاران، دیپلمات ها و رهبران تجاری در این مرکز جهانی مالی گردد.

به نوشته رویترز، در این قانون بدون اشاره جزییات آمده که دفتر امنیت ملی از حقوق بشر و آزادی بیان و تجمعات نیز حمایت می نماید.

چین می گوید هدف از این قانون مقابله با فعالیت های تجزیه طلبانه، تروریسم و تبانی با نیروهای خارجی است، اما منتقدان تاکید دارند که این قانون به نقض آزادی ها در هنگ کنگ منجر خواهد شد و موقعیت این منطقه را که به مرکزی برای اقتصاد جهانی تبدیل شده است به مخاطره می اندازد.

جزییات این قانون به دنبال نشستی سه روزه در مجلس چین منتشر شده است. با این حال زمان دقیق اجرای آن هنوز تعیین نیست، اگرچه بعضی تحلیلگران سیاسی پیش بینی می نمایند که قبل از انتخابات شورای قانونگذاری هنگ کنگ در روز ششم سپتامبر (16 شهریور) اجرا گردد.

سه روز قبل، وزرای خارجه گروه 7 در بیانیه ای از چین خواسته بودند تا این مصوبه را اجرا نکند. بیانیه وزرای خارجه گروه هفت اعلام می نماید که قانون امنیتی جدید به طور جدی اصل یک کشور، دو سیستم را به مخاطره می اندازد.

از زمان امضای اعلامیه مشترک چین و بریتانیا 1984 و نیز انتقال حاکمیت هنگ کنگ به پکن در سال 1997، نکته کلیدی توافق بر سر شرایط یک کشور، دو سیستم بوده است.

هنگ کنگ با وجود آن که تحت حاکمیت جمهوری خلق چین واقع شده است اما از نظر قضایی، مالی، قانون گذاری ها در سطح محلی و بعضی دیگر موارد از استقلالی تعیین برخوردار بوده است و حال تهدید این استقلال باعث اعتراضاتی گسترده در هنگ کنگ شده است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 27 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 10963

به "چین جزییات قانون جدید امنیت ملی برای هنگ کنگ را اظهار داشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چین جزییات قانون جدید امنیت ملی برای هنگ کنگ را اظهار داشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید