پاسخ آنکارا به بندهای ضد ترکیه ای لایحه بودجه دفاعی آمریکا

به گزارش کنفرانس هکا، وزارت خارجه ترکیه در واکنش موارد جانبدارانه لایحه بودجه دفاعی آمریکا گفت با زبان تهدید نمی توانید از اقداماتی که برای امنیت ملی خود انجام می دهیم ممانعت کنید.

پاسخ آنکارا به بندهای ضد ترکیه ای لایحه بودجه دفاعی آمریکا

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از آناتولی، وزارت امور خارجه ترکیه در واکنش به موضع خصمانه اعضای کنگره مجلس سنا در تصویب لایحه بودجه دفاعی 2020 آمریکا موسوم به قانون اختیارات دفاع ملی بیانیه ای صادر کرد.

در بیانیه وزارت امور خارجه ترکیه آمده است: اعضای کنگره به تاسی از دشمنان ترکیه همچنان به دنبال تسویه حساب سیاسی و آسیب زدن به فرایند بهبود روابط با آمریکا هستند. ممانعت از حضور کشورمان در برنامه اف-35 که به تمامی تعهدات خود پایبند بوده است، تکرار درخواست تحریم به دلیل تامین سامانه اس-400 و پروژه جریان تُرک نشان دهنده تداوم بی احترامی و موضع خصمانه و غیرمنطقی در برابر تصمیمات یک دولت مستقل است.

لغو تحریم های تسلیحاتی بخش روم نشین قبرس نیز پیامدی جز وقفه در فرایند حل مسئله جزیره و تشدید تنش های خطرناک ندارد.

بار دیگر تاکید می کنیم ممانعت از اقداماتی که ترکیه برای امنیت ملی خود انجام می دهد با زبان تهدید ممکن نیست. بدون تردید آنکارا در برابر این قبیل تدابیر لازم را اتخاذ خواهد نمود.

لازم به ذکر است نمایندگان مجلس سنای آمریکا ساعاتی قبل لایحه بودجه دفاعی آمریکا موسوم به قانون اختیارات دفاع ملی برای سال 2020 را با 86 رای موافق در مقابل 8 رای مخالف تصویب کردند.

در بند مربوط به ترکیه این لایحه، عبارت عدم فروش جنگنده های اف-35 به دلیل تداوم فرایند تامین سامانه های اس-400 به چشم می خورد. همچنین در بند مدرن سازی استراتژی دفاع ملی اعتبار 440 میلیون دلاری برای خرید جنگنده های سفارشی ترکیه در نظر گرفته شده است. در این لایحه بر لزوم اخراج ترکیه از برنامه اف-35 و اعمال تحریم به استناد قانون مقابله با دشمنان آمریکا به وسیله تحریم ها کاتسا تاکید شده است.

در این لایحه بودجه آمده است: وزارت امور خارجه با مشورت با وزارت خزانه داری موظف است پس از تصویب این قانون هر 60 و 90 روز یک بار، گزارشی از کشتی هایی که در چارچوب پروژه های انتقال گاز جریان شمالی 2 وجریان تُرک یا هر پروژه جایگزین دیگری در حال نصب خطوط لوله در عمق 100 فوت و بالاتر از سطح دریا تهیه و به کمیته کنگره ذیربط ارائه کند.

یکی از دیگر از موارد مربوط به ترکیه بند لغو تحریم های تسلیحاتی بخش روم نشین قبرس و اعمال محدودیت و انتقال برای فروش سلاح به این بخش است.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 15 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 7839

به "پاسخ آنکارا به بندهای ضد ترکیه ای لایحه بودجه دفاعی آمریکا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پاسخ آنکارا به بندهای ضد ترکیه ای لایحه بودجه دفاعی آمریکا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید