وزیر خارجه سعودی: منتظر دور پنجم مذاکرات با ایران هستیم

به گزارش کنفرانس هکا، وزیر امور خارجه عربستان سعودی شامگاه امروز شنبه گفت که این کشور منتظر دور پنجم مذاکرات با جمهوری اسلامی ایران است.

وزیر خارجه سعودی: منتظر دور پنجم مذاکرات با ایران هستیم

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، فیصل بن فرحان وزیر امور خارجه عربستان سعودی شامگاه امروز شنبه از احتمال برگزاری دور پنجم مذاکرات با جمهوری اسلامی ایران اطلاع داد.

شبکه خبری الجزیره به نقل از بن فرحان گزارش داد که عربستان سعودی، منتظر دور پنجم مذاکرات با ایران است، هر چند تا کنون، هیچ پیشرفت بنیادینی [در فرایند مذاکرات] صورت نگرفته است.

وی بدون اشاره به عدم آمادگی ریاض برای برداشتن گامهای عملی به منظور رسیدن به توافق با تهران، ابراز امیدواری کرد که ایران تمایل جدی داشته باشد تا بتواند روش کاری تازهی [برای رسیدن به توافق] پیدا کند.

وزیر خارجه سعودی که کشورش همچنان در حال ادامه جنگ علیه مردم یمن است، گفت که ریاض همچنان به حمایت از دولت مستعفی یمن ادامه خواهد داد و کوشش خواهد نمود که جنبش انصارالله را برای آتش بس قانع کردن کند.

روزنامه عکاظ عربستان هم از ملاقات بن فرحان و آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا در حاشیه کنفرانس مونیخ اطلاع داد. به گزارش این روزنامه، طرفین سعودی و آمریکایی، روابط بین دو کشور و راههای تقویت این روابط و هماهنگی مشترک را آنالیز کردند.

بن فرحان و بلینکن بعلاوه در این ملاقات، تحولات منطقه ای و بین المللی را آنالیز و ادعا کردند که این ملاقات، در راستای افزایش امنیت و ثبات در منطقه خاورمیانه و کوشش برای حمایت از صلح در منطقه است.

ملاقات بن فرحان و بلینکن

طرفین بعلاوه جنگ علیه ملت یمن و بعلاوه برنامه مسالمت آمیز هسته ای جمهوری اسلامی ایران را آنالیز کردند. مذاکرات وین نیز یکی دیگر از محورهای این نشست بوده است.

این در حالی است که وزیر خارجه سعودی چندی پیش با اشاره به اینکه ریاض تا کنون 4 نشست با تهران برگزار نموده، گفت: گفت وگوها با تهران محبت آمیز بوده اما پیشرفت ملموسی نداشته است.

فیصل بن فرحان پیشتر و در مصاحبه با نشریه فایننشال تایمز گفته بود که ریاض در حال آنالیز دادن مجوز به ایران برای باز کردن کنسولگری خود در شهر بندری جده است اما اضافه نمود که مذاکرات پیشرفت کافی برای احیای کامل روابط دیپلماتیک نداشته، چیزی که به ادعای این مقام، خواست ایران است. (جزئیات بیشتر).

پیش تر پایگاه خبری آمریکایی بلومبرگ به نقل از منابع مطلع از مذاکرات میان ایران و عربستان سعودی مدعی شد، ایران از عربستان سعودی خواسته به عنوان تمهیدی برای خاتمه دادن به جنگ یمن، کنسولگری ایران در جده و کنسولگری عربستان سعودی در مشهد گگردده گردد.

بلومبرگ به نقل از دو منبع مطلع خود آورده است: ایران پیشنهاد بازگشایی کنسولگری ها در مشهد و جده را به نشانه حسن نیت داده و یکی از این دو منبع هم گفت که مذاکرات به طور کلی پیشرفت نموده است، اما پای جزئیات که به میان می آید، مذاکرات پیچیده و سخت می گردد.

طبق این گزارش، تازه ترین دور از مذاکرات میان عربستان سعودی و ایران در 21 سپتامبر گذشته برگزار گردید و انتظار می رود که دور تازه آن هم به زودی برگزار گردد.

.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 30 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 30 اردیبهشت 1401 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 13543

به "وزیر خارجه سعودی: منتظر دور پنجم مذاکرات با ایران هستیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وزیر خارجه سعودی: منتظر دور پنجم مذاکرات با ایران هستیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید