واکنش مسکو به خروج محتمل آمریکا از معاهده آسمان های باز

به گزارش کنفرانس هکا، به گزارش خبرنگاران به نقل از اسپوتنیک، سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه امروز سه شنبه در اظهاراتی در مورد اتهام زنی اخیر مقامات آمریکایی به این کشور پیرامون نقض معاهده آسمان های باز، آن را بی پایه و اساس خواند و اعلام نمود: کارشناسانی که اوضاع را رصد می نمایند بر این باورند که واشنگتن از قبل تصمیم خود (برای خروج از معاهده آسمان های باز) را گرفته است و به نظر ما هم بخش های قابل ملاحظه ای از واقعیت در این حدس ها وجود دارد.

واکنش مسکو به خروج محتمل آمریکا از معاهده آسمان های باز

وزیر خارجه روسیه در این خصوص اضافه کرد: ما هم بر اساس تماس هایمان با آمریکایی ها، کشورهای عضو ناتو و دیگر اعضای معاهده آسمان های باز به همین نتیجه رسیده ایم. واکنش ما به تصمیمِ از قبل برنامه ریزی شده و محتمل واشنگتن به نحوه اجرای آن و اینکه دقیقاً معنای تصمیم آنها چیست، بستگی خواهد داشت و قطعاً خواهیم دید که آیا دیگر متحدان واشنگتن در ناتو از این کشور دنباله روی می نمایند یا خیر.

لازم به ذکر است، 5 آبان ماه سال 1398، روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از 2 منبع مطلع در دولت آمریکا نوشت: ترامپ رئیس جمهوری آمریکا سندی را درباره قصد این کشور برای خروج از پیمان آسمان باز امضاء نموده است.

این در حالیست که سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه نیز پس از این افشاگری در سخنانی اعلام نموده بود: علیرغم خروج احتمالی آمریکا از معاهده آسمان باز؛ ما هرگز از آن خارج نمی شویم. توافق مذکور را مهم می دانیم. این توافق به ویژه در برهه زمانی کنونی موجب ثبات در بسیاری از موضوعات خواهد شد. البته در این خصوص گزینه های زیادی وجود دارد؛ اما خروج از این معاهده هرگز توسط ما انجام نخواهد شد.

پیمان آسمان باز توافقی میان 34 کشور دنیا است که در مورد اجازه پرواز هواپیماهای جاسوسی و تجسسی بر فراز مناطق کشورهای عضو این معاهده است.

معاهده آسمان های باز یکی از عظیم ترین کوشش های بین المللی برای هرچه شفاف تر کردن فعالیت های نظامی است.

پیش از این دولت ترامپ از چندین پیمان، توافقنامه و معاهده بین المللی دیگر از جمله توافق هسته ای ایران و پیمان آب و هوایی پاریس خارج شده بود.

لازم به ذکر است معاهده دنیای آسمان باز در سال 1992 تصویب شد؛ اما در سال 2002 به طور کامل به اجرا درآمد.

مجله آیرخ: مجله گردشگری و مسافرتی

کشتی کروز: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس ها

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 6 شهریور 1400 بروزرسانی: 6 شهریور 1400 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 10095

به "واکنش مسکو به خروج محتمل آمریکا از معاهده آسمان های باز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واکنش مسکو به خروج محتمل آمریکا از معاهده آسمان های باز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید