واستو یا فنگشویی؛ کدام روش دکوراسیون برای شما مناسب تر است؟

به گزارش کنفرانس هکا، بدون شک نام فنگ شویی و دکوراسیون به وسیله آن به گوش شما هم رسیده است. این سبک از دکوراسیون و چیدمان چینی معروفیت جهانی دارد اما جالب است بدانید که یک سبک معماری شرقی دیگر که فنگ شویی یک برداشت ساده از آن است، در کشورهای غیر آسیایی معروفیت بیشتری دارد. واستو هنر معماری هندی است که به گفته استادان این سبک، با هماهنگی انرژی های کیهانی با انرژی ساکنان خانه و محیط زندگی می تواند زندگی را برای شما لذتبخش تر کند. اما واستو یا فنگشویی، کدام برای شما مناسب تر است؟ در این مطلب از خبرنگاران مگ قرار است قرار است به این سوال پاسخ دهیم.

واستو یا فنگشویی؛ کدام روش دکوراسیون برای شما مناسب تر است؟

فنگشویی چیست؟

فنگشویی (feng shui)، که گاهی با نام ژئومانسی چینی هم از آن یاد می گردد، معماری سنتی چین باستان است که ادعا می نماید با هماهنگ کردن انرژی افراد با ممحیط اطرافشان سبک زندگی آن ها را اصلاح می نماید. کلمه فنگشویی به معنای باد-آب است و مفهوم سیال بودن را منتقل می نماید. این مفهوم به سیال بودن انرژی های کیهانی اشاره دارد که در دوران باستان به حرکت در آمدن آن را شبیه به جریان باد و آب می دانستند. فنگشویی شمل ابعاد نجومی، معماری،7 کیهانی، جغرافیایی و توپوگرافی است.

واستو چیست؟

معنای دقیق کلمه واستو، معماری است و همانطور که از نامش پیداست یک سیستم سنتی هندویی با ریشه در هند باستان است که بر اساس اصول معماری طراحی شده است. این سبک از معماری و دکوراسیون شامل مقدار گیری های اولیه، آماده سازی زمین، نقشه کشی ساختمان، دکوراسیون داخلی و هندسه فضایی می گردد. هدف این سبک هماهنگ سازی معماری ساختمان با طبیعت است چون ادعا دارد الگوهای هندسی (یانتراها) از تقارن و هم ترازی متناسب با طبیعت برخوردار هستند و استفاده از آن ها می تواند سطح انرژی های کیهانی محل سکونت یا دفتر کار را در برترین حالت قرار دهد.

واستو یا فنگشویی، کدام برای زندگی در آپارتمان مناسب است؟

راهکارهای فنگشویی احتیاجی به تخریب و بازسازی ساختمان ندارد اما واستو یک فرآیند معماری است که احتیاج به بازسازی و تغییر سازه دارد. پس اینطور به نظر می رسد که فنون فنگشویی برای اغلب ساختمان ها کاربرد دارد چون با زندگی مدرن هماهنگ تر است. اما واستو برای افرادی توصیه می گردد که یک خانه ویلایی یا ملک شخصی دارند و شرایط بازسازی ساختمان برایشان فراهم است.

واستو یا فنگشویی، کدام از نظر مالی به صرفه است؟

واستو یک سنت معماری لوکس است و طبق نظر مشاوران واستوی هندی، فقط خانواده های سلطنتی می توانند از این هنر ودایی باستانی استفاده نمایند. اما فنگشویی به وسیله راهبان مشرق زمین ابداع شده که بسیار مالی و مینیمال است.

واستو یا فنگشویی، کدام ثبات بیشتری دارد؟

واستو یک شکل ابتدایی از روانشناسی طرحی است که بر نحوه تعامل ساختمان ها با نیروهای طبیعت تمرکز دارد. این موضوع تقریبا با معماری مدرن همسو است. اما فنگشویی بیشتر مبتنی بر ملاحضات و تغییرات فصلی است. به همین علت است که در ابتدای هر سال نو چینی رنگ های مربوط به خوش شانسی در آن سال، مصالح و مواد مناسب برای سال نو و بعلاوه اکسسوری های مناسب برای استفاده در دکوراسیون داخلی آن سال اعلام می گردد. پس اگر در پی یک روش معماری باستانی با ثبات می گشت که مجبور نباشید هر چند ماه یک بار برای تغییر آن هزینه کنید، بهتر است از واستو بهره ببرید.

فرهنگ ها و رنگ ها

برعکس آنچه در معابد رنگارنگ و پر زرق و برق هندی دیده همی گردد، واستو بر پالت های رنگی روشن مخصوص رنگ های طیف سفید و کرم تمرکز دارد. این اعتقاد وجود دارد که استفاده از این پالت های رنگی می تواند تعادل را در گوشه گوشه خانه برقرار کند. در مقابل فنگشویی استفاده از رنگ های قرمز و طلایی را توصیه می نماید چون نماد رفاه و ترویج انرژی ثروت در محیط هستند.

نمادگرایی و سمبولیسم

در معماری به سبک واستو باید به 8 جهت جغرافیایی و 5 عنصر اصلی توجه کنید و بر اساس تعاریف و نمادهای هر منطقه و عنصر چیدمان کلی ساختمان و دکوراسیون را انچام دهید. اما فنگشویی بر چیدمان مبلمان، محل قرارگیری لوازم و استفاده از نمادها و رنگ ها برای ایجاد یک فضای هماهنگ تاکید دارد.

پرانا (Prana) و چی (Chi)

فنگشویی در خصوص آزاد کردن نیروی چی (Chi) و به جریان انداختن آن تمرکز دارد. اما در واستو کوشش برای به جراین انداختن پرانا (prana) است. پرانا نیروی شفابخشی است که ریشه در هند باستان دارد و چی، مثل ریکی، نیروی حیاتی است که از چین باستان سرچشمه می گیرد.

گیاهان و توتم های خوش شانسی

تقریبا استفاده از تمام گیاهان در واستو توصیه شده است اما ریحان مقدس ترین گیاه مورد استفاده در این سبک است. بعلاوه در فنگشویی گیاه بامبو نشانه خوش شانسی است و در مرکز توجه واقع شده است. هر دو سیستم معماری گیاهانی را به عنوان منشا عشق و سعادت معرفی می نمایند و معتقدند وجود آن ها در ساختمان می تواند برای ساکنین خوش شانسی و رفاق به همراه داشته باشد. در واستو از گانشا، خدای بسیار قابل احترام هندی ها، به عنوان توتم استفاده دارد و در فنگشویی این موضوع با مجسمه بودای خندان گره خورده است.

استفاده از طالع بینی و نجوم در نقشه برداری

فنگشویی به شدت بر نقشه برداری نجومی تکیه دارد. یعنی مشاور فنگشویی ابتدا طالع شهر محل زندگی و طالع آدرس خانه شما را آنالیز می نماید، سپس طالع بینی تولد شما را هم آنالیز نموده و در نهایت توصیه های معماری و چیدمانی را به شما ارائه می دهد. مشاور واستو هم دقیقا همین کار را می نماید اما کندالینی و طالع تولد صاحب اصلی خانه را هم آنالیز می نماید. سپس طالع تمام ساکنین را هم آنالیز نموده و در نهایت بین طالع تمام افراد و محل زندگی ارتباط برقرار می نماید تا بتواند توصیه های معماری و چیدمانی را به شما ارائه دهد. کارشناسان هر دو حوزه معتقدند که علائم زودیاک و طالع افراد ساکن در هر محیط بر انرژی کلی آن محیط تاثیر می گذارد. یعنی احساسی که به محض ورود به یک محیط به شما منتقل می گردد با این موضوع در ارتباط است.

جمع بندی کلی

واستو تقریبا 12هزار سال پیش به وسیله ریشی ها و راهبان هندو و فنگشویی 6هزار سال پیش به وسیله موبدان معابد چینی نوشته شده اند. هر دو سبک معماری باستانی در حال حاضر به عنوان شبه علم در نظر گرفته می شوند اما هر دو هواداران زیادی دارند که معتقدند استفاده از توصیه های این دو سبک باعث شفابخشی و برکت در زندگی آن ها شده است. به هر حال اگر دوست دارید خانه شما به یک سبک شرقی باستانی دکوراسیون گردد می توانید از بین واستو یا فنگشویی یکی را انتخاب نموده و طبق توصیه های آن عمل کنید.

منبع: architecturaldigest, feng-shui, Vastu-shastra

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 4 اردیبهشت 1403 بروزرسانی: 4 اردیبهشت 1403 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 16904

به "واستو یا فنگشویی؛ کدام روش دکوراسیون برای شما مناسب تر است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واستو یا فنگشویی؛ کدام روش دکوراسیون برای شما مناسب تر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید