هوش مصنوعی خونریزی مغزی را تشخیص می دهد

به گزارش کنفرانس هکا، پژوهشگران آمریکایی در بررسی جدید خود دریافتند که یک نرم افزار مبتنی بر هوش مصنوعی می تواند خونریزی مغزی را با دقت یک انسان تشخیص دهد.

هوش مصنوعی خونریزی مغزی را تشخیص می دهد

به گزارش خبرنگاران و به نقل از نیوساینتیست، یک نرم افزار مبتنی بر هوش مصنوعی می تواند خونریزی مغزی را روی اسکن اشعه ایکس تشخیص دهد و به تشخیص سکته، آسیب های سر و پارگی رگ های خونی کمک کند. این نرم افزار در یک بررسی توانست نشانه های خونریزی در سر را با دقت یک رادیولوژیست تشخیص دهد.

اگرچه رایانه ها هنوز نمی توانند جایگزین پزشکان شوند اما یکی از حوزه هایی که در آن امکان پیشرفت دارند، شناسایی نشانه های بیماری از روی تصاویر است. نرم افزار می تواند از روی تصاویر، لکه هایی را که سرطان زا به نظر می رسند و آسیب های چشمی ناشی از دیابت را با دقتی شبیه به انسان تشخیص دهد.

ایستر یاه(Esther Yuh)، پژوهشگر دانشگاه کالیفرنیا، سانفرانسیسکو(UCSF) و همکارانش، برنامه ای ابداع کرده اند که می تواند تصاویر سی تی اسکن سر بیماران را تحلیل کند.

یاه گفت: اگر کسی با نشانه های آسیب مغزی از جمله گیجی یا سرگیجه به بیمارستان مراجعه کند، معمولا یک تصویر سی تی اسکن از سر او تهیه می شود اما سیاه و سفید بودن تصویر، شناسایی ناحیه کوچکی که در حال خونریزی است را برای پزشکان سخت می کند.

پژوهشگران ابتدا یک نرم افزار موسوم به PatchFCN را با حدود 4400 تصویر سی تی اسکن آموزش دادند. آنها نرم افزار را روی 200 تصویر که به صورت تصادفی انتخاب شده بودند، آزمایش کردند و هوش مصنوعی توانست با دقت یک رادیولوژیست ، تصاویر را تحلیل کند.

یاه ادامه داد: شاید این نرم افزار بتواند سرعت کار پزشکان را در تشخیص افزایش دهد اما تصاویر باز هم باید مورد بررسی یک انسان قرار بگیرد. ما باید این نرم افزار را در آزمایش های بالینی نیز بررسی کنیم تا عملکرد آن را بهبود ببخشیم.

این پژوهش، در مجله PNAS به چاپ رسید.

ayrokh.ir: مجله گردشگری و مسافرتی

cruisero.ir: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس ها

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 27 دی 1400 بروزرسانی: 27 دی 1400 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 6820

به "هوش مصنوعی خونریزی مغزی را تشخیص می دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هوش مصنوعی خونریزی مغزی را تشخیص می دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید