هاسویی کاواسه؛ نقاش نابغه ای که الهام بخش هایائو میازاکی شد
به گزارش کنفرانس هکا، پویانمایی های استودیو جیبلی بازتابی غیرعینی از واقعیت هایی است که عمیقا قلب و روح انسان را لمس می نماید و تردیدی نیست که همه آن ها یک شاهکار واقعی هستند. این استودیو در اواسط دهه 1980 به وسیله هایائو میازاکی، ایسائو تاکاهاتا و توشیو سوزوکی بنا شد و توانست طی این سال ها انیمیشن های تحسین برانگیزی از جمله قلعه متحرک هاول (Howls Moving Castle) و شهر اشباح (Spirited Away) را خلق کند.
بدون شک در دنیای انیمیشن سازی، استودیو جیبلی را به عنوان سازنده انیمه های خلاقانه و متفاوت می شناسند، اما نباید فراموش کرد که معمولا کارهای بزرگ هنری، مدیون الگوهای کهنه ای هستند که در آثار دیگری وجود دارد؛ زیرا به واسطه آن ها می توانند دنیای نو و منحصربه فردی را ارائه دهند. عناصر بصری تصویرسازی های هایائو میازاکی بزرگ و خلاق نیز از این قاعده مستثنی نیست. درواقع میازاکی برای خلق دنیا تصویری مشخصی که در بیشتر فیلم هایش وجود دارد از مولفه های آثار هاسویی کاواسه، نقاش مشهور ژاپنی الهام و تاثیر گرفته است.
هاسویی کاواسه (Hasui Kawase) از هنرمندان نام دار ژاپنی محسوب می گردد که بیشتر برای چاپ های چوبی اش او را می شناسند. کاواسه از چهر ه های کلیدی و مهم جنبش شین-هانگا در اوایل قرن بیستم بود؛ جنبشی که در آن هنر تصویرگری اوکی یوئه (گونه ای از چاپ کلیشه ای چوبی) با تلفیقی از هنر غربی، مجددا بازآفرینی شد. این هنرمند طی 40 سال توانست هزاران چشم انداز با تکنیک چاپ چوبی به تصویر بکشد که جلوه های تصویری متفاوت و نورپردازی های منحصربه فرد آثارش باعث شد که از هم عصران خود کاملا متمایز دیده گردد.
کاواسه در دوران جوانی استعداد خود را در هنر به خوبی نشان داد و زیر نظر کیوکاتا کابوراگی، استاد چاپ چوبی معروف آن دوران رشد کرد. آثار اولیه او شامل بازنمایی منظره ها زیبای ژاپن است که آن ها را بسیار سیال و با جزئیات دقیقی به تصویر می کشید و همین شیوه برخورد با فرم و خطوط را بعدها در کارهای خود به کار برد.
سفرهای متعدد به تمام نقاط ژاپن الهام بخش کاواسه بود و بدین منظور موضوع بسیاری از نقاشی های او نقاط دیدنی این کشور مانند کوه فوجی، معابد خیره کننده و خیابان های شلوغ توکیو بود که با شیوه تصویرپردازی خاص خود آن ها را ترسیم می کرد. خطوط ظریف و انتخاب رنگ های درخشان به کاواسه یاری کرد که بتواند تصاویری از طبیعت خلق کند تا حس حسرت و نوستالژی در بیننده را برانگیزد.
بدون شک تأثیر هاسویی کاواسه بر جیبلی کاملاً قابل مشاهده است و خود میازاکی زمانی این نقاش افسانه ای را تحسین نموده بود. در فیلم های استودیو جیبلی مانند آثار او مرز بین واقعیت و تخیل با زیبایی و سادگی به نمایش درآمده است. کاواسه طبیعتی چشم گیر را در کنار یک تجربه انسانی به تصویر می کشید، امری که نقش مهمی برای خلق چند اثر مهم میازاکی نیز ایفا کرد.
اهمیت بالای طبیعت در نقاشی های این هنرمند ژاپنی به طور دقیق همان چیزی است که پویانمایی های جیبلی نیز از آن بهره می برد. درواقع دنیا خاص و مقدس طبیعت هرگز نباید تحت تأثیر فعالیت های انسانی قرار گیرد، بنابراین میازاکی نیز همواره در ساخت انیمه هایش بر این مسئله تأکید بسیار دارد.
همانطور که نقاشی های هاسوی کاواسه از محدودیت های زمانی فراتر رفت تا میراثی ادامه دار از خود به جای بگذارد، بسیاری از انیمیشن های استودیو جیبلی هم با ایده های درخشان، مفاهیم قابل تامل و تصاویر خارق العاده ای که دارد، توانسته عمیقا به فکر و قلب مخاطب دست یابد و حتی در این سال ها تاثیر زیادی بر انیماتورها و تصویرگران سراسر دنیا گذاشته است.
منبع: Faroutmagazine
منبع: دیجیکالا مگ