نماینده عراقی: بغداد اجازه نخواهد داد، سفارت آمریکا به پایگاه عین الاسد انتقال یابد

به گزارش کنفرانس هکا، عضو کمیسیون روابط خارجی مجلس عراق تأکید کرد که عرف دیپلماتیک این اجازه را به آمریکا نمی دهد که سفارت خود را به خارج از بغداد انتقال دهد.

نماینده عراقی: بغداد اجازه نخواهد داد، سفارت آمریکا به پایگاه عین الاسد انتقال یابد

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، عامر الفایز عضو کمیسیون روابط خارجی مجلس عراق به اخباری درباره کوشش آمریکا برای انتقال سفارت خود از بغداد به پایگاه هوایی عین الاسد واکنش نشان داد.

الفایز به پایگاه خبری المعلومه گفت که یکی از اصول مسلّم در قوانین سازمان ملل و عرف دیپلماتیک، این است که نباید سفارت کشورهای خارجی در بیرون از پایتخت باشد.

وی تأکید کرد که بر اساس این قوانین، فقط کنسولگری های وابسته به سفارت ها و نمایندگی های متعلق به سازمان ملل که بر اهداف بشردوستانه است، می تواند در خارج از پایتخت ها احداث گردد.

این نماینده عراقی ادامه داد: سخنانی که درباره کوشش آمریکا برای راضی کردن سفارتخانه ها برای انتقال آن به پایگاه عین الاسد در استان الانبار، شنیده می گردد، دقیق نیست و حتی اگر صحت نیز داشته باشد، دولت عراق بر اساس حقوق بین الملل، اجازه این کار را نخواهد داد.

الفایز در خاتمه خاطر نشان کرد، منابعی که از کوشش آمریکایی ها برای قانع کردن سفارتخانه های خارجی به منظور انتقال به پایگاه عین الاسد، خبر دادند، کوشش دارند که فضای نگرانی در میان مردم عراق ایجاد نمایند و این اقدام، در راستای تهدیدهای آمریکاست که مدت هاست آن را علیه عراق کلید زده است.

در همین ارتباط، کریم علیوی نماینده ائتلاف الفتح خروج کارمندان سفارت آمریکا از عراق را زمینه سازی برای حمله به مواضع نظامی عراق از جمله الحشد الشعبی دانست.

علیوی گفت که این اقدام سفارت آمریکا در بغداد نشان می دهد که این کشور برنامه ای برای ضربه به الحشد الشعبی و گروه های مقاومت یا رهبران آن دارد و با خارج کردن دیپلمات های خود می خواهد آن ها را در برابر هرگونه واکنشی ایمن نگه دارد.

علیوی خروج نظامیان آمریکایی از بعضی پایگاه ها و انتقال آن ها به پایگاه های عظیم تر را با این هدف دانست که ارتش آمریکا میخواهد با جمع آوری نیروهای خود در پایگاههای عظیم تر، بتواند از آنها محافظت کند و اینگونه نیروهای آمریکایی در معرض آتش نیروهای مقاومت نباشند.

این در حالی است که منابع خبری آمریکا نهم فروردین ماه جاری خبر دادند، پنتاگون در بخشنامه ای محرمانه از فرماندهان نظامی خود خواسته تا برنامه ای برای افزایش تحرکات در عراق و کارزاری جهت نابودی یکی از گروه های مقاومت در این کشور تدوین و طراحی نمایند (جزئیات بیشتر).

ص

مجله عکسها: مجله تفریحی و سرگرمی عکسها

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 10 مهر 1400 بروزرسانی: 10 مهر 1400 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 9685

به "نماینده عراقی: بغداد اجازه نخواهد داد، سفارت آمریکا به پایگاه عین الاسد انتقال یابد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نماینده عراقی: بغداد اجازه نخواهد داد، سفارت آمریکا به پایگاه عین الاسد انتقال یابد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید