نقش درختان اکالیپتوس در گسترش آتش سوزی های جنگلی استرالیا

به گزارش کنفرانس هکا، وقوع آتش سوزی های جنگلی در استرالیا این پرسش را مطرح نموده که آیا درختان اکالیپتوس به گسترش حریق طی ماه های اخیر یاری نموده است.

نقش درختان اکالیپتوس در گسترش آتش سوزی های جنگلی استرالیا

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایسنا، درخت اکالیپتوس که با نام درخت آدامس نیز شناخته شده است از جمله گونه های قابل اشتعال در دنیا به حساب می آید. درختان اکالیپتوس بیش از سه چهارم مناطق جنگلی در استرالیا را به خود اختصاص داده و تقریبا تمامی صدها گونه این درخت، بومی این کشور است.

پوسته های آویزان از تنه درخت و شاخه های آن می توانند دچار حریق شوند و آتش را به قسمت های بالاتر درخت منتقل نمایند و سپس به وسیله وزش باد حریق را در سراسر جنگل ها گسترش دهند.

دکتر جین کاوسون از کارشناسان حوزه اشتعال پذیری گیاهی در دانشگاه ملبورن، گفت: زمانی که پوسته تنه درختان دچار حریق می گردد، می تواند مسافت طولانی را درگیر کند و به بروز آتش سوزی های جدید منجر گردد. همچنین بعضی از برگ های درخت اکالیپتوس حاوی روغن هستند که به راحتی مشتعل شده و به سرعت می سوزد.

به علاوه نوعی پوشش گیاهی در بستر جنگل های اکالیپتوس وجود دارد که به آسانی دچار حریق می گردد. با گذشت زمان این گونه های گیاهی خود را با محیط زیست سازگار نموده و خود این درختان در برابر خشکسالی و حریق مقاومت پیدا نموده اند.

به گزارش بی بی سی، کارشناسان استرالیایی همچنین در خصوص امکان جایگزین کردن این گونه های گیاهی، اظهار داشتند: این جنگل های طبیعی که اغلب در مناطق حفاظت شده قرار دارند زیستگاه گونه های متعدد جانوری و گیاهی به حساب می آید. همچنین در رابطه با جایگزین کردن آن ها با گونه های دیگر بحثی مطرح نشده است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 16 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 8292

به "نقش درختان اکالیپتوس در گسترش آتش سوزی های جنگلی استرالیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقش درختان اکالیپتوس در گسترش آتش سوزی های جنگلی استرالیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید