نبود نقشه پهنه بندی سیلاب در کشور، مدیریت سیلاب به طور جدی بازنگری گردد

به گزارش کنفرانس هکا، کارشناس ارشد وزارت نیرو با بیان این که 8 عامل باعث وسعت صدمات سیل شده بود، گفت: در هیچ جای جهان سیل به طور کامل قابل کنترل نیست، فقط می توان صدمات آن را کاهش داد.

نبود نقشه پهنه بندی سیلاب در کشور، مدیریت سیلاب به طور جدی بازنگری گردد

به گزارش خبرنگاران، دکتر عنایت فهمی در میزگرد آنالیز سیلاب های اخیر با بیان اینکه این بارش ها، بارش هایی استثنایی بودند، گفت: تصور نکنید که این پدیده فقط با دوره برگشت تحلیل می گردد، ناهنجاری پدیده های اقلیمی، سری داده های تاریخی را از اعتبار لازم خارج می نماید. من 8 علت صدمات سیل را بارش سنگین و استثنایی، تعرض و دست اندازی به حریم رودخانه و مسیل می دانم. سیل شیراز سیلی نبود که چنین تلفاتی داشته باشد.

وی ادامه داد: از دیگر علت های صدمات سیلنبود برنامه جامع برای مدیریت سیلاب است. تعیین نیست چه نهادی متولی مدیریت سیلاب است؛ ستاد مدیریت بحران، وزارت کشور و یا سازمان هواشناسی؟

فهمی، غافلگیری تمام ارگان مدیریت سرزمینی را از دیگر علت های صدمات سیل دانست و اضافه نمود: ضعف جدی در حکمرانی مدیریت سرزمینی وجود دارد و این برای کشور خطرناک است؛ مسؤولان به مناطق سیل زده رفتند، سلفی گرفتند و بعضی هم یاری کردند که ما از آنها متشکریم، ولی هماهنگی میان آنها وجود نداشت.

وی اظهار کرد: یکی دیگر از عوامل صدمات سیل تخلیه بی هنگام بعضی مخازن بود، باید بدانیم که در فصول تر مخازن باید خالی نگاه داشته شوند. علاوه بر آن کاهش پوشش جنگل و فرسایش سنگین خاک صدمات سیل را تشدید کر د. ما در فرسایش خاک رتبه یک دنیا را داریم. از دیگر عوامل تشدید صدمات سیلاب می توان بهضعف آبخیزداری اشاره نمود. در بحث مدیریت سیلاب باید به طور جدی بازنگری کنیم.

این کارشناس ارشد وزارت نیرو ادامه داد: باید برای مدیریت سیلاب سازمانی تعیین کنیم که فعالیت هایش بر مدیریت ریسک مبتنی باشد نه مدیریت بحران. ما فقط به مدیریت بحران توجه نموده ایم و آن را هم به بدترین شکل ممکن انجام می دهیم.

وی در ادامه صحبتهای خود با اشاره به اینکه اقدامات غیر سازه ای بسیار کم هزینه است، گفت: از جمله این اقدامات می توان بهتهیه و تدوین نقشه پهنه بندی سیلاب کشور اشاره نمود؛ چنین نقشه ای در کشوری سیلابی مانند ایران وجود ندارد. اقدام دوم غیر سازه ایمدیریت خطرپذیری یا ریسک به جای مدیریت بحران است. علاوه بر آنهاآبخیزداری، پخش سیلاب به اراضی پست، تدوین نظام مدیریت جامع سیل، ظرفیت سازی در زمینه ارتقای آگاهی عمومی، استقرار سامانه بیمه سیلاب به عنوان سیاست از سوی دولت و مدیریت جامع و یکپارچه حوضه آبریز از اقدامات غیر سازه ای کم هزینه هستند.

sabzevartoday.ir: سبزوار: با مجله خبری تحلیلی سبزوار بروز باشید

tafreh.ir: طفره: تارنمای خبری تحلیلی

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 1 تیر 1401 بروزرسانی: 1 تیر 1401 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 2757

به "نبود نقشه پهنه بندی سیلاب در کشور، مدیریت سیلاب به طور جدی بازنگری گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نبود نقشه پهنه بندی سیلاب در کشور، مدیریت سیلاب به طور جدی بازنگری گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید