ممنوعیت واردات ماشین آلات معدنی هزینه های زیادی به معدنکاران تحمیل نموده است

به گزارش کنفرانس هکا، رئیس کمیسیون معدن اتاق بیرجند با اشاره به کمبود شدید ماشین آلات معدنی در کشور گفت: از حدود 20 سال پیش مدیریت شرکت هپکو به علت نداشتن نگاه استراتژیک، موجب شده تا امروز این شرکت به ورشکستگی برسد. حال در این شرایط به علت بعضی مسائل کارگری و برای اینکه بتوانند دوباره آن را فعال نمایند محدودیتی را برای واردات ماشین آلات معدنی قائل شدند که در واقع هم انحصار و رانتی برای یک شرکت ایجاد نموده و هم معدنکاران را در تامین ماشین آلاتشان با مسائل زیاد روبرو نموده است.

ممنوعیت واردات ماشین آلات معدنی هزینه های زیادی به معدنکاران تحمیل نموده است

علیرضا باقری در گفت وگو با پایگاه خبری اتاق ایران ادامه داد: بیش از هفت هزار معدن را در ایران معطل این شرکت نموده اند. ماشین آلات معدنی در این چند سال دچار فرسودگی شده است. بیش از 70 درصد از معادن ما در ایران معادن کوچک هستند که به ماشین آلات کوچک احتیاج دارند. اما این شرکت های داخلی توان تامین همین ماشین آلات کوچک را هم ندارند.

او با بیان اینکه ممنوعیت واردات ماشین آلات معدنی هم در واردات ماشین آلات دست دوم و هم در خرید ماشین آلات نو، تنها رانتی برای شرکت هپکو و چند شرکت کوچک دیگر ایجاد نموده تاکید نمود: ما موافق تقویت فراوری داخل هستیم اما به هر علت در حاضر ظرفیت سازی از تامین احتیاج روز عقب افتاده است. همانطور که وقتی در تامین گندم، برنج و ... فراوری داخل جوابگو نباشد به ضرورت با واردات تنظیم بازار می نمایند برای ماشین آلات معدنی هم باید مجوز داده گردد تا ماشین آلات مورد احتیاج صنایع وارد گردد.

باقری اضافه کرد: این ماشین آلات قرار نیست به وسیله طبقه مرفه جامعه در خیابان ها نمایش داده شوند. لودر، بولدوزر، گریدر، بیل مکانیکی و امثال آنها برای انجام ضروری ترین امور معادن و صنایع به کار می فرایند و وقتی در فراوری داخلی آنها مشکل داریم باید مبادی واردات را باز کنیم.

رئیس کمیسیون معدن اتاق بیرجند تاکید نمود: برای حل این معضل پیشنهاد من برداشتن هرگونه مانع برای واردات ماشین آلات راه سازی و معدنی به داخل کشور بدون هیچ قید و شرطی است. دولت برای حمایت از صنایع داخلی میتواند تعرفه معقولی را در نظر بگیرد (نه مانند تعرفه ای که برای خودرو در نظر گرفته است که واردات آن را ممنوع نموده و مردم مجبور هستند هر خودروی بی کیفیتی را خریداری نمایند و رانت بزرگی برای دلال ها ایجاد نموده است) و بخشی از این تعرفه به سازندگان ماشین آلات داخلی اختصاص دهد تا به تدریج آنها خودشان را با تکنولوژی های روز جهان متناسب سازی نمایند.

باقری ادامه داد: به جز این مورد، وجود هرگونه مانع و دخالت دولت رانت و فسادی ایجاد خواهد نمود که در نهایت نه ماشین ساز می تواند ماشین را فراوری کند و نه معدن کار می تواند به ماشین مورد احتیاج خود برسد. اگر ما در این ماشین آلات مابه ازای داخلی داشتیم ممنوعیت واردات تا این مقدار مشکل ساز نبود. اما اگر همین امروز به هپکو مراجعه کنید برای یک مدل لودر ممکن است چندین ماه شما را معطل بگذارند. این جوابگوی احتیاج حدود 7 هزار محدوده معدنی در کشور نیست.

او با اشاره به اینکه طبق قانون مالیات های مستقیم ماشین معدنی که تحت کار قرار می گیرد 6 سال عمر مفید دارد بیان نمود: امروز ما مجبور هستیم ماشین های 28 سال کارکرد و بیشتر را با خون دل تعمیر، بازسازی و استفاده کنیم. ما برای اینکه کارمان تا حدودی پیش برود این اقدام را انجام می دهیم اما این راهکار نیست و دستاوردی برای ما ندارد.

باقری گفت: متاسفانه کلکسیونی از ماشین آلات کشورهای مختلف (کره، ژاپن، چین، اروپای شرقی و ...) در این چندسال وارد شده که حالا در تامین قطعات یدکی آنها مشکل داریم. معدنکار هم چون ماشین ندارد، ناچار تمرکز خود را بر انفجارهای ریز و بزرگ می گذارد. اما این هم نتیجه نمی دهد چون در تامین مواد اولیه آن وابسته هستیم و این مواد گران هستند. همه این ها به معدنکار هزینه های زیادی تحمیل می نماید و هرچه زودتر باید برای آن فکری کرد.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 27 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 27 اردیبهشت 1401 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 13317

به "ممنوعیت واردات ماشین آلات معدنی هزینه های زیادی به معدنکاران تحمیل نموده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ممنوعیت واردات ماشین آلات معدنی هزینه های زیادی به معدنکاران تحمیل نموده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید