مروی: تورم مالیات ناخواسته ای است که بر خانوار ها وضع می گردد

به گزارش کنفرانس هکا، شفاف سازی و قطع وابستگی به نفت در بودجه 99 در برنامه گفتگوی ویژه خبری 9 آذر ماه آنالیز شد.

مروی: تورم مالیات ناخواسته ای است که بر خانوار ها وضع می گردد

به گزارش ، رمضانعلی مروی عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی و محمد هادی سبحانیان کارشناس مسائل اقتصادی 9 آذر ماه با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری به آنالیز موضوع شفاف سازی و قطع وابستگی به نفت در بودجه 99 پرداختند.

رمضانعلی مروی عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی افزود: وقتی دولت دچار کسری بودجه می شود به فکر جبران آن می افتد به طوری که برای جبران کسری بودجه از بانک مرکزی برداشت می نماید و این مسئله سبب افزایش حجم نقدینگی می شود و در نهایت تورم افزایش می یابد.

او با اشاره به اینکه وقتی دولت دچار کسری بودجه می شود از بودجه عمرانی کسر می نماید گفت: هر فردی در زندگیش با دو متغیر اقتصادی روبرو می شود، یکی مفهوم تورم و یا افزایش قیمت ها و دیگری بحث میزان بیکاری و یا میزان اشتغال است لذا بودجه بر هردوی این امور اثر می گذارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به اینکه تورم اقتصادیات ناخواسته ای است که بر خانوار ها وضع می شود ادامه داد: این اقتصادیات بدون وضع قانون از خانوار ها دریافت می شود، ویژگی تخریب کنندگی تورم برای خانوار های فقیر تر بیشتر است، زیرا ابزار خانوار ها برای حفظ خودشان در برابر تورم دارایی و ثروتشان است.

مروی با اشاره به اینکه بودجه عمرانی نقش بسیار زیادی در اقتصاد کشور دارد لذا یکی از موتور محرک های اصلی ایجاد رونق و ایجاد اشتغال در کشور است گفت: وقتی بودجه عمرانی منقبض می شود باعث شدیدتر شدن رکود اقتصاد می شود لذا بیکاری افزایش می یابد و فشار اقتصادی بر خانوار ها بیشتر می شود و قدرت خرید مردم کمتر می شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به اینکه بودجه عمومی دولت حدود یک چهارم کل بودجه ای است که هرسال می بندد افزود: سه چهارم آن بودجه شرکت های دولتی است که بخش قابل توجهی از عدم شفافیت ها به سمت بودجه شرکت های دولتی بر می شود، دولت یکسری تصمیماتی می گیرد که در بودجه نمی آید، ولی بار اقتصادی دارد، بودجه سند اقتصادی است که میثاق میان مردم و دولت است، باید هر تصمیم دولت که بار اقتصادی دارد در بودجه لحاظ شود.

او با اشاره به اینکه این بار اقتصادی به صورت غیر مستقیم بر بودجه اثر می گذارد، همچنین به صورت غیر مستقیم بر روی معیشت مردم اثرگذار است که متاسفانه جای این موضوع در بودجه خالی است گفت: تحریم باعث شد تا درآمد های نفتی دولت کاهش پیدا کند، اگر دولت نتواند انضباط اقتصادی حاکم کند به سمت هزینه های غیر قابل اجتناب پیش می رود لذا این مسئله باعث می شود تا کسری ایجاد شود.

مروی با اشاره به اینکه دولت می تواند تا حدودی جلوی کسری ها را بگیرد، اما متاسفانه از فرصت ها استفاده نکرده است افزود: دولت درآمد ها و هزینه هایی دارد که بعضی اوقات محقق نمی شود و دچار شوک و کاهش می شود، بعضی از اقلام در دست دولت نیست مانند یاری به صندوق بازنشستگی لذا اگر دولت انضباط اقتصادی را نتواند حاکم کند کسری به وجود می آید.

او با اشاره به اینکه دولت بخشی از عملیات فرا بودجه ای را می توانست تصمیم گیری کند و جلوی کسر ها را بگیرد گفت: متاسفانه دولت از فرصت ها استفاده نکرد، کسری بودجه دولت در حالی است که کماکان با محرومیت گسترده روبرو هستیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به اینکه ردیفی که برای رفع محرومیت گنجانده شده کفایت نمی نماید افزود: شرایط معیشتی خانوار ها به شدت متزلزل است، در شرایط رکود کسر کردن از بودجه عمرانی کار درستی نیست، زیرا اقتصاد فشرده تر می شود.

او با اشاره به اینکه توان حکمرانی دولت زیاد خوب نیست گفت: اصلاح روال های خزانه خوب است، اما کار های ساده تری را می توان برای بهبود اوضاع انجام داد، تصمیم اخیر دولت در افزیش نرخ بنزین جای نقد دارد به طوری که این تصمیم 30 تا 35 هزار میلیارد تومان دست دولت را می گرفت، میانگین تورم کالا هایی که ارز 4200 تومانی گرفته اند از سایر کالا ها بیشتر است، دولت یکسری از تصمیمات را نباید بگیرد، زیرا آزموده را آزمودن خطاست.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به این که شفافیت باید در معیشت خانوار اثرگذار باشد گفت:باید جلوی فرار اقتصادیاتی را بگیریم، باید 5 دهک پایین جامعه را درک کنیم، اگر امری بر روی کاغذ به صورت بدیهی دیده شد به این معنا است که پشت صحنه تعارض شدیدی بین بازیگران اصلی وجود دارد.

مروی با اشاره به اینکه تصمیم دولت در افزایش قیمت بنزین از منظر عادلانه بودن محل تشکیک جدی دارد گفت: 50 درصد خانوار ها ماشین ندارند اگر دولت تصمیم دارد ارز ترجیحی را سال جاری تکرار کند باید بگوییم که بهتر است بی خیال آن شود، تجربه گذشته نشان می دهد که این موضوع اثرات مخربی بر روی اقتصاد دارد.

سید محمد هادی سبحانیان عضو هیئت علمی دانشگاه با اشاره به اینکه تامین امنیت، سلامت عمومی و اداره کشور از مهمترین وظایف دولت است گفت: بودجه، رابطه دولت و ملت است، اگر دولت نتواند بودجه را به صورت شفاف و بدون کسری تدوین کند آسیب زننده است.

سبحانیان با بیان اینکه گام های اساسی برای شفاف شدن بودجه باید برداشته شود گفت: یکی از مسائل این است که درآمد های نفتی را بیشتر از میزان واقعی آن برآورد کنیم، زیرا اگر نتوانیم با نگاه واقع بینانه درآمد های نفتی را در بودجه لحاظ کنیم دچار عدم شفافیت می شویم و به سمت اصلاح ساختاری بودجه از نظر منابع نمی رویم.

او با بیان اینکه منابع حاصل از هدفمندی یارانه ها و همچنین منابعی که از صندوق توسعه ملی برداشت می کنیم در منابع بودجه منعکس نمی شود بنابراین به تصویب نمایندگان هم نمی رسد افزود: یکی از محور های اصلی که می شود برای اصلاح ساختار بودجه پیشنهاد کرد، اصلاح عملکرد خزانه است یعنی همه منابع دولت وارد خزانه شود و مصارف دولت هم از آن محل پرداخت شود.

این عضو هیئت علمی دانشگاه با اشاره به اینکه در تدوین بودجه شرکت های دولتی نقاط ضعفی وجود دارد گفت: باید در مجلس و دولت بستر های فرار اقتصادیاتی را شناسایی و رفع کنیم که بعضی ها احتیاج به قانون دارد و برای بعضی نیز قانون وجود دارد، اگر قرار است حداقلی از اصلاح ساختاری در بودجه سال 99 انجام شود باید درآمد های نفتی واقع بینانه دیده شود.

pariha.com: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 1 تیر 1401 بروزرسانی: 1 تیر 1401 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 7491

به "مروی: تورم مالیات ناخواسته ای است که بر خانوار ها وضع می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مروی: تورم مالیات ناخواسته ای است که بر خانوار ها وضع می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید