مرمت پل قیزکورپوسی اولین برنامه احیای جاده تاریخی قفقاز در شهرستان کوثر

به گزارش کنفرانس هکا، رئیس گروه باستان شناسی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل گفت: مرمت پل تاریخی قیزکورپوسی اولین برنامه این اداره کل برای احیای جاده تاریخی قفقاز از شهرستان کوثر است.

مرمت پل قیزکورپوسی اولین برنامه احیای جاده تاریخی قفقاز در شهرستان کوثر

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل، روح الله محمدی رئیس گروه باستان شناسی استان امروز سه شنبه 3 مهر 97 با اعلام این خبر توضیح داد: این پل تاریخی بر روی رودخانه قزل اوزن درنزدیکی روستای افشار واقع در شهرستان کوثر احداث گردیده است.

او اضافه کرد: پل قیزکورپوسی دروازه ورود به جاده قفقاز بوده و این جاده تاریخی با عبور از شهرستان های اردبیل، مشگین شهر، گرمی، بیله سوار، پارس آباد و کوثر یکی از جاده های با موقعیت تاریخی، فرهنگی و گردشگری کم نظیر است.

رئیس گروه باستان شناسی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردبیل تاکید نمود: با توجه به تدوین طرح مرمت قیزکورپوسی و عبور راه آهن اردبیل- میانه از مجاورت آن، مرمت این پل اولین برنامه جهت احیای پل تاریخی است.

به گفته محمدی پل قیزکورپوسی با شش دهنه در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و عملیات مرمت این پل تاریخی در پی تامین اعتبار شروع می گردد.

او تاکید نمود: با توجه به مصالح به کار رفته در این پل، قدمت آن به دوره سلجوقی می رسد که در دوره ایلخانی نیز مرمت اساسی را شاهد هستیم و تا اواخیر قاجار این پل پابرجا بوده است.

رئیس گروه باستان شناسی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ادامه داد: در دوره پهلوی با ساخت پل فیروز آباد توسط متفقین این پل به فراموشی سپرده شد و برخی قسمت ها توسط عوامل جوی و طبیعی دچار آسیب شد.

محمدی ادامه داد: با مرمت این پل و بهسازی دهانه های آن می توان اولین قدم در احیای جاده تاریخی قفقاز را برداشت.

euroro.ir: اروپا: سفر به مهد فناوری و میراث دار تمدن باستانی روم و یونان

منبع: میراث آریا
انتشار: 1 تیر 1401 بروزرسانی: 1 تیر 1401 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 743

به "مرمت پل قیزکورپوسی اولین برنامه احیای جاده تاریخی قفقاز در شهرستان کوثر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مرمت پل قیزکورپوسی اولین برنامه احیای جاده تاریخی قفقاز در شهرستان کوثر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید