مرحوم غلامحسین صدیقی توانست سیاست را با اخلاق جمع کند

به گزارش کنفرانس هکا، به گزارش خبرنگاران، مراسم بزرگداشت مرحوم غلام حسین صدیقی، استاد دانشگاه و جامعه شناس برجسته کشورمان عصر امروز سه شنبه اول آبان با حضور جمع کثیری از شاگردان و علاقه مندان او در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار گردید.

مرحوم غلامحسین صدیقی توانست سیاست را با اخلاق جمع کند

مهدی محقق، رئیس هیئت مدیره انجمن آثار و مفاخر فرهنگی نیز طی سخنانی با اشاره به اینکه استاد صدیقی روزهای جمعه در منزل خود مجلسی برپا و شاگردان و استادان در این مجلس کنار هم جمع می شدند، گفت: باعث تأسف است که اکنون دیگر شاهد برپایی این گونه جلسات توسط استادان نیستیم.

*صدیقی مظهر نظم و قانون مداری بود

باقر ساروخانی، استاد دانشگاه تهران نیز در این مراسم بزرگداشت، استاد صدیقی را استاد، مدیر و بالاتر از آن پدری برای خود معرفی و اظهار کرد: تشکیل انجمن مطالعات اجتماعی، انجمن جامعه شناسی ایران و انجمن لغاط و اصطلاحات علوم اجتماعی از ابداعات و ایده های ایشان بود که شاید کمتر کسی درباره آن اطلاع دارد.

وی ادامه داد: استاد صدیقی در مباحث خود به فرهنگ علاقه مند و معتقد به جامعه شناسی افتراقی بود و معتقد بود جز با فرهنگ هر جامعه ای نمی توان آن جامعه را تبیین کرد. اولین نکته ای که در ایشان می دیدیم، وسواس علمی و دقت ایشان بود و تا چیزی را کاملاً مطمئن نمی شدند، آن را نمی نوشتند.

ساروخانی به سلوک و سیره استاد صدیقی اشاره و اظهار کرد: استاد مظهر نظم و قانون مداری بود و کوشش می کرد دانش و دانایی را در خدمت جامعه قرار دهد. شاید حرکت ایشان به سمت سیاست هم در همین راستا انجام شده است.

وی توضیح داد: صدیقی هرگز نمی خواست چیزهایی را وارد ذهن دانشجویان کند، بلکه می خواست اندیشیدن را به ما بیاموزد تا برویم و خودمان دانش را کسب کنیم. ایشان الهام بخش ما بودند و راه را برای من باز کردند.

احمد رضا خضری، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران نیز طی سخنانی خود را شاگرد باواسطه استاد صدیقی معرفی و اظهار کرد: به نمایندگی از طرف دانشگاه تهران، در این مراسم حضور دارم. استاد صدیقی چهار سال بعد از تأسیس دانشگاه تهران به عنوان استادیار این دانشگاه انتخاب شدند. ایشان عاشق وطن بودند و حتی بر اساس اسنادی که داریم، به مدارس رفته و با دانش آموزان مجالس مناظره برگزار می کردند. در جایی ایشان نوشته اند: گوشت، پوست، رگ و استخوان من با عشق و علاقه به این کشور سرشته شده است.

تقی آزاد ارمکی نیز استاد صدیقی را جزء جامعه شناسانی برشمرد که کوشش کرد نوعی جامعه شناسی با عنوان جامعه شناسی ایران بنا نهد و اضافه نمود: صدیقی مؤسس جامعه شناسی ایران است و اگر کوشش های ایشان استمرار پیدا می کرد، اکنون دست مایه های بیشتری در این حوزه داشتیم. صدیقی کسی است که با همکاران خود به فراوری انبوه منوگرافی اقدام می نماید؛ کاری که فقط در جامعه شناسی شیکاگو آمریکا و در ایران شاهد آن هستیم تا با این منوگرافی ها در نهایت بگوید جامعه ایرانی چیست و چگونه تشکیل شده است و توصیفی همه جانبه گرایانه از ایران، فرهنگ، تاریخ، سازمان های ایران و ... ارائه دهد.

وی در انتها سخنانش اظهار امیدواری کرد که کارهای ناتمام استاد صدیقی پی گرفته گردد تا در نهایت به جامعه شناسی ایران برسیم.

*عنوان جامعه شناسی را صدیقی برای این علم پیشنهاد کرد

در ادامه رضا داوری اردکانی به عنوان آخرین سخنران این مراسم طی سخنانی با تأکید بر اینکه استاد صدیقی استادی بود که هم آموزش می داد و هم تأثیر می گذاشت، گفت: برای من دکتر صدیقی یک نمونه و مثال است. وی در حوزه جامعه شناسی به دورکهایم تعلق خاطر داشت. ما خیلی ساده می توانیم برچسب پوزیتویسم را به دورکهایم بزنیم، اما این لفظ بر همه یکسان اطلاق نمی گردد و این برچسب ها نباید مایه تخفیف افراد گردد.

وی با اشاره به اینکه عنوان جامعه شناسی را ایشان برای این علم پیشنهاد کردند، گفت: ایشان کم و گزیده می نوشت و نمونه نثر فارسی بود. در خطابت کم نظیر بود و وقتی که تدریس می کرد، کل کلاس محو و مات سخنان ایشان می شد.

اردکانی اضافه نمود: صدیقی شدن آسان نیست. وی فردی مؤدب و در عین حال صریح بود و توانسته بود سیاست را با اخلاق جمع کند، ایران را دوست داشت و می شناخت، مورخ و ادیب بود و با فلسفه آشنایی بسیار خوب داشت.

در انتهای این مراسم اعلام شد دو لوح سپاس از طرف انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و دانشگاه تهران به خانواده آن مرحوم اهدا شده است. همچنین مطرح شد که پیشنهاد شده است سالروز تولد استاد صدیقی به عنوان روز جامعه شناسی در کشور نام گذاری گردد که هنوز به این درخواست از طرف وزارت ارشاد پاسخ داده نشده است و از همه افرادی که می توانند در این زمینه اقدامی انجام دهند، خواسته شد در راستای تحقق این مسئله کوشش نمایند.

sabzevartoday.ir: سبزوار: با مجله خبری تحلیلی سبزوار بروز باشید

tafreh.ir: طفره: تارنمای خبری تحلیلی

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 1 تیر 1401 بروزرسانی: 1 تیر 1401 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 1026

به "مرحوم غلامحسین صدیقی توانست سیاست را با اخلاق جمع کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مرحوم غلامحسین صدیقی توانست سیاست را با اخلاق جمع کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید