قیمت سهام پرسپولیس؛ بالای 1000 میلیارد!

به گزارش کنفرانس هکا، محمد قراگزلو،حدود پنج سال قبل فرایند واگذاری سهام دو باشگاه پرسپولیس و استقلال به نقطه مشخصی رسید و قرار بود این اتفاق به وسیله مزایده برگزار گردد که در دو سه نوبت نیز برگزار گردید. فرایند مزایده پیروز و طبق روال برگزار گردید اما عوامل پشت پرده اجازه ندادند این داستان به انتها برسد. در آن مقطع 135 نماینده مجلس شورای اسلامی نامه ای برای دولت فرستادند که در صورت به انتها رسیدن این ماجرا به وسیله مزایده، آن را ابطال خواهند کرد. بعد از آن دولت مصوبه ای گذاشت تا باشگاه ها تبدیل به بخش فرهنگی شوند و از آنجایی که دولت نمی تواند نهادهای فرهنگی مثل تئاتر، سینما و... را واگذار کند، فرایند واگذاری این دو باشگاه برای مدتی حدوداً سه ساله از مدار خصوصی سازی خارج شد.

قیمت سهام پرسپولیس؛ بالای 1000 میلیارد!

بعد از این مدت و با جابه جایی هایی که در رأس وزارت ورزش صورت گرفت، با حضور دکتر سلطانی فر در رأس وزارتخانه و جلساتی که ایشان با پوری حسینی رئیس وقت سازمان خصوصی سازی داشتند، وزارتخانه این مسأله را جدی گرفت و در پی اصلاح مصوبه قبلی برآمد.

این فرایند طی شد و با نامه ای که رئیس جمهوری نوشت، این مسأله در کمیسیون های تخصصی دولت طی شد و به تصویب رسید. در عین حال آن مصوبه قبلی ابطال شد و دو باشگاه عظیم پایتخت به فرایند واگذاری و خصوصی سازی برگشتند.

بعد از آن بود که مسئولان وزارت اقتصاد و سازمان خصوصی سازی به این نتیجه رسیدند که فرایند واگذاری به وسیله بورس و فرابورس انجام گردد که مقدمات مفصل و سنگینی دارد و به انتها رساندن این ماجرا را با موانع بسیاری روبرو می نماید. قرار بود این اتفاق تا شهریور سال 98 رخ دهد اما تا سرانجام سال گذشته هم انجام نشد تا همچنان این پروژه شبیه به یک پروژه نافرجام و عملیات به انتها رساندن آن عملیاتی غیرممکن تلقی گردد.

در عین حال رئیس جمهوری همچنان بر واگذاری این دو باشگاه تأکید دارد، اما درباره روش نهایی شدن این امر دستوری نداشته تا مسأله ورود به بورس و پیچیدگی هایش نگرانی هایی را ایجاد کند. مهم ترین مقدمه ورود به بورس، داشتن شفافیت مالی است اما هنوز این دو باشگاه دقیقاً نمی دانند چقدر بدهی دارند. البته شرایط نسبت به حدود 5 سال پیش که حساب های مالی دو باشگاه بسیار بی دروپیکر و لجام گسیخته بود بهتر شده، اما صورتحساب های مالی همچنان شفاف نیست و با توجه به اینکه هر روز احکام تازه ای از فیفا به دو باشگاه ابلاغ می گردد، یکباره مبالغ کلانی مثل طلب برانکو، بودیمیر و... به صورت بدهی های باشگاه پرسپولیس اضافه می گردد و این مسأله در خصوص استقلال هم صادق است.

حالا وزارت اقتصاد و سازمان خصوصی سازی در شرایطی روی انجام واگذاری به وسیله بورس تأکید می نمایند که کارشناسان مالی معتقدند این کار شدنی نیست و بهتر بود به وسیله مزایده برگزار گردد چراکه ورود به بورس مسأله ای نیست که بتوان دیکته کرد و با توجه به اینکه مقدماتش فراهم نبوده و نیست، معین بود در سال 98 اتفاق نخواهد افتاد.

لازم به ذکر است بدبینی مجلس به واگذاری از راه مزایده بعد از انجام واگذاری هایی مثل بخشی از سهام صنایع هفت تپه و پارس آباد مغان رخ داد که البته سازمان خصوصی سازی معتقد بود کاملاً قانونی صورت گرفته و چون این شرکت ها در بورس نمادی نداشتند باید از راه مزایده سهام را واگذار می کردند. در عین حال سازمان خصوصی سازی وقت هم اعتقاد داشت واگذاری از راه بورس بسیار بهتر و اصولی تر است و آنها به هیچ وجه دلبسته مزایده نبوده اند، اما وقتی شرایط برای ورود به بورس مهیا نیست و باشگاه ها زیان ده هستند حرف هایی مثل واگذاری سهام به طرفداران در حد شعار باقی می ماند.

جدا از مقدمات پیچیده ای مثل آنالیز صورتحساب ها، بدهی ها، دارایی ها، اموال باشگاه، معین بدهی مالیاتی و... که هر کدام دنیایی مجزا دارد و فوق العاده زمان بر و پیچیده خواهد بود، مسأله قیمت سهام هم می تواند ماجرا را دشوارتر کند. در حال حاضر سازمان خصوصی سازی تصمیم گرفته 5درصد 5درصد فروش سهام را انجام دهد اما واقعیت این است که هیچ خریداری برای 5درصد پا پیش نخواهد گذاشت مگر اینکه وعده وعیدهایی برای ادامه راه گرفته باشد. همچنین در سال 93 که قرار بود واگذاری سهام به وسیله مزایده برگزار گردد مصوب شده بود جدا از 5درصد سهامی که برای کشف قیمت فروخته می گردد، 51درصد سهم بلوکی و 45درصد سهام خود باشگاه فروخته گردد اما الزام شده بود 20درصد سهام با قیمت خرید به پیشکسوتان و طرفداران پرسپولیس فروخته گردد که در آن مقطع خریداران بالقوه پیشنهادهای شان را ارائه ندادند و معین شد با هم مذاکره نموده اند و خواهان اختیار کامل شده اند تا برای خرید قطعی پا پیش بگذارند.

در آن مقطع قیمت سهام دو باشگاه 290میلیارد تومان اعلام شده بود که منهای بدهی های باشگاه و تنها دارایی هایش محاسبه شد. البته از آنجایی که برند پرسپولیس گران تر بود حدود 7، 8میلیارد بیشتر قیمت گذاری شد. زمستان سال گذشته وقتی قیمت پایه برای سهام پرسپولیس مطرح شد صحبت از 500، 600میلیارد تومان بود، اما این را هم در نظر بگیرید که ارزش برند پرسپولیس به عنوان قهرمان سه دوره متوالی لیگ برتر و نایب قهرمان آسیا به نسبت سال 93 که تیم شرایط فنی خوبی نداشت بالاتر رفته و اعدادی حتی بالاتر از این نیز غیرطبیعی جلوه نمی نماید.

در حال حاضر با توجه به شرایط موجود و اینکه کل بدهی های باشگاه برعهده خریدار خواهد بود و با در نظر دریافت اینکه عدد بدهی باشگاه پرسپولیس نجومی است، با اعلام یک منبع مطلع رقمی بین 1100 تا 1200میلیارد تومان برای برند پرسپولیس قیمت گذاری شده است.

حالا و با معین قیمت برند پرسپولیس بر اساس 45 بلوکی که کارشناسان سازمان مالکیت معنوی قیمت گذاری نموده اند، پرسپولیس در فرایند واگذاری از استقلال جلو افتاده اما با توجه به روش فروش سهام (5درصد 5درصد) و اینکه پول فروش این سهام های 5درصدی نه به جیب پرسپولیس بلکه به حساب دولت ریخته خواهد شد، کسی برای خرید پا پیش نخواهد گذاشت.

در واقع با توجه به قیمت بالایی که روی سهام باشگاه گذاشته شده (با در نظر دریافت رقم بدهی ها) و پیچیدگی های مقدمات فرایند ورود به بورس، بعید است تا سرانجام تابستان سال جاری هم اتفاق خاصی رخ دهد هرچند در مجموعه سازمان خصوصی سازی، وزارت اقتصاد و وزارت ورزش این خوشبینی وجود دارد که تمام مراحل کار در بازه زمانی 5 ماه آینده طی گردد.

ترکیه: ترکیه: سفر بقه سرزمین زیبایی ها، استانبول، آنتالیا، آنکارا، کوش آداسی

مجله دور زمین: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: ایران ورزشی
انتشار: 6 شهریور 1400 بروزرسانی: 6 شهریور 1400 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 9878

به "قیمت سهام پرسپولیس؛ بالای 1000 میلیارد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قیمت سهام پرسپولیس؛ بالای 1000 میلیارد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید