فیس بوک، اینستاگرام و واتس اپ یکی می شوند؟
به گزارش کنفرانس هکا، این روز ها شبکه اجتماعی فیس بوک زیر ذره بین کمیسیون فدرال تجارت امریکا (FTC) قرار گرفته تا جایی که بعضی اعضای آن می خواهند از اجرای برنامه جدید فیس بوک و یکپارچه سازی اپلیکیشن های آن جلوگیری نمایند.
میترا جلیلی| در ماه مارس امسال میلادی، فیس بوک تصمیم خود را برای یکپارچه سازی اپلیکیشن هایش اعلام نمود و شواهد نشان می دهد مارک زاکربرگ بنیانگذار، این شبکه اجتماعی با جدیت به دنبال ادغام سه پلتفرم فیس بوک، اینستاگرام و واتس اپ است، اما در این میان یک مشکل بزرگ وجود دارد و چرا که این روز ها شبکه اجتماعی فیس بوک زیر ذره بین کمیسیون فدرال تجارت امریکا (FTC) قرار گرفته تا جایی که بعضی اعضای آن می خواهند از اجرای برنامه جدید فیس بوک و یکپارچه سازی اپلیکیشن های آن جلوگیری نمایند.
یک دادخواست علیه فیس بوک
یکی از اعضای کمیسیون فدرال تجارت امریکا (FTC) که نخواست نامش فاش گردد بتازگی به روزنامه وال استریت ژورنال گفته است که قانونگذاران امریکایی عملکرد فیس بوک را مورد تحقیقات موشکافانه قرار داده و نگران هستند که یکپارچه سازی اپلیکیشن های فیس بوک، تجزیه این شرکت را در صورت لزوم سخت تر کند.
به گفته وی 5 نفر از اعضای این کمیسیون متشکل از 3 جمهوریخواه و 2 دموکرات، به دنبال اقامه دعوا علیه فیس بوک و ارائه دادخواست به دادگاه فدرال امریکا هستند تا مانع اجرای برنامه قدرتمند این پلتفرم آنلاین شوند والبته در این راه کوشش می نمایند تا دیگر اعضا را نیز با خود همراه نمایند.
گفته می گردد زاکربرگ تصمیم دارد پس از یکپارچه سازی سه پلتفرم فیس بوک، اینستاگرام و واتس اپ، همه آن ها را به رمزگذاری های پیشرفته یا end-to end مجهز کند؛ رمزگذاری که اکنون تنها در واتس اپ اجرا می گردد و همین موضوع قانونگذاران امریکا بویژه بعضی اعضای FTC را بسیار نگران نموده است چرا که معتقدند با این کار دیگر نمی توان مجرمان را در پلتفرم های آنلاین مربوط به فیس بوک تحت تعقیب و پیگرد قرار داد.
مخالفان یکپارچه سازی اپ های فیس بوک معتقدند مجرمان نیز همگام با کاربران عادی از ظرفیت های این شبکه های اجتماعی استفاده می نمایند و در صورت وجود رمزگذاری های گسترده و پیچیده، عملاً این پلتفرم ها به فضایی امن برای آن ها تبدیل می گردد.
این گروه همچنین نگران نقض امنیت بچه ها در فضای مجازی هستند و می گویند با این کار فیس بوک عملاً نمی توان بسرعت متوجه سوء استفاده های آنلاین از بچه ها شد.
به همین دلیل این کمیسیون به دنبال حکمی است که فیس بوک را از یکپارچه سازی پلتفرم های تحت مالکیتش باز دارد. درواقع اعضای این کمیسیون، فیس بوک را تهدید نموده اند که اگر فکری برای رمزگذاری نکند احتمالاً تا خاتمه ماه ژانویه حکمی علیه این شبکه اجتماعی اعلام می گردد و مطمئناً در این صورت، عملاً فیس بوک اجازه یکپارچه سازی این پلتفرم ها را نخواهد داشت.
ازسوی دیگر هرچند تا به امروز فیس بوک و FTC از هرگونه اظهارنظر دراین باره خودداری نموده اند، اما تازه ترین گزارش وال استریت ژورنال نشان از افت 2.7 درصدی ارزش سهام فیس بوک دارد و بسیاری این موضوع را به نگرانی های کمیسیون فدرال تجارت امریکا (FTC) از نقض قوانین آنتی تراست توسط فیس بوک مرتبط می دانند.
ویلیام بار دادستان کل ایالات متحده امریکا نیز در این باره گفته است: امیدواریم در سال آینده وزارت دادگستری تحقیقاتی روی پلتفرم های فناوری بزرگ تحقیقاتی انجام دهد. وی همچنین در ماه اکتبر از مارک زاکربرگ بنیانگذار فیس بوک خواست تا زمانی که مقامات امریکایی مطمئن نشده اند که برنامه های فیس بوک به امنیت عموم مردم آسیبی نمی رساند باید برای یکپارچه سازی پلتفرم ها و رمزگذاری آن ها دست نگه دارد که البته پاسخ زاکربرگ، این بود که ما برنامه ای برای ضعیف تر کردن رمزگذاری ها نداریم تا به قانونگذاران اجازه دهد به نام حفظ امنیت مردم، به اطلاعات دسترسی داشته باشد.
این استراتژی زاکربرگ
اما چرا فیس بوک با وجود مخالفت های فراوان و همچنین احتمال روبرو شدن با موانع قانونی، همچنان بر یکپارچه سازی اپلیکیشن های تحت مالکیتش اصرار دارد؟ در پاسخ باید گفت: استراتژی یکپارچه سازی زاکربرگ، انعکاسی از اهمیت اینستاگرام و واتس اپ برای جذب کاربران جوان به این کمپانی در بازار هایی با سودآوری بیشتر است.
در این راستا فیس بوک اینستاگرام را در سال 2012 با بهای یک میلیارد دلار خریداری کرد و این اپلیکیشن حالا بیش از یک میلیارد کاربر را جذب نموده و البته 70 درصد آن ها زیر 35 سال هستند. به این ترتیب اینستاگرام حالا تاج امپراطوری فیس بوک محسوب می گردد. عملکرد جسورانه دیگر زاکربرگ نیز خرید واتس اپ در سال 2014 با هزینه 22 میلیارد دلاری بود و حالا تعداد کاربران این پلتفرم به 1.5 میلیارد نفر رسیده است.
همچنین باید گفت: بخش عمده ای از رشد درآمد فیس بوک به تبلیغات اینستاگرامی مربوط می گردد و البته این غول دنیای فناوری به سمت درآمدزایی از شبکه اجتماعی واتس اپ نیز رفته است چراکه معتقد است این پلتفرم می تواند به یک شبکه اجتماعی پولساز تبدیل گردد.
درواقع فیس بوک با این یکپارچه سازی می خواهد درآمدزایی بیشتری از محل تبلیغات آنلاین داشته باشد چرا که بعد از الحاق سه پلتفرم اینستاگرام، واتس اپ و فیس بوک مسنجر، کسانی که قصد دارند به عنوان مثال در فیس بوک تبلیغی برای کالا، محصول یا کار خود انجام دهند عملاً با یک بار پرداخت هزینه تبلیغات، می توانند آن را روی هر سه پلتفرم در اختیار کاربران قرار دهند.
این به معنای بازده بیشتر انجام هرگونه تبلیغات روی هریک از این پلتفرم هاست و بسیاری معتقدند فیس بوک عملاً با این کار می تواند سلطان بلامنازع تبلیغات آنلاین در فضای آنلاین و مجازی تبدیل گردد چراکه کاربران عملاً در هرسه پلتفرم این تبلیغات را می بینند حتی اگر عضو هر سه آن ها نباشند.
لازم به ذکر است فیس بوک با وجود کاهش فعلی ارزش سهام باز هم در دنیای تجارت بسیار پیروز عمل نموده چرا که پیروز به جذب تعداد بالایی کاربر شده است. میزان درآمد این کمپانی سالانه رشد 28 درصدی دارد و تعداد کاربرانی که روزانه یا ماهانه به این پلتفرم وارد می شوند و عضو می شوند رشدی 8 درصدی داشته است تا جایی که تعداد کاربران فعال روزانه این پلتفرم به 1.59 میلیارد رسیده و تعداد کاربران فعال ماهانه آن نیز 2.45 میلیارد نفر است. به بیان دیگر فیس بوک همچنان یکی از محبوب ترین سرویس های اینترنتی روی کره زمین محسوب می گردد.
کشمکش شبکه های اجتماعی با دولت امریکا
کشمکش رمزگذاری های شبکه های اجتماعی با دولت امریکا از چه زمانی شروع شده است؟ باید گفت که این تقابل از سال 2015 رنگ جدی تری به خود گرفته و اکنون ابعاد آن بسیار گسترده شده است. سال 2015 درست بعد از حادثه تروریستی و تیراندازی در سن برناندینو کالیفرنیا، اف بی آی (FBI) جنگی تمام عیار را با اپل شروع کرد چرا که این نهاد امنیتی از اپل خواسته بود گوشی آیفون فرد مهاجم در این حمله تروریستی را رمزگشایی کند، ولی اپل زیر بار این موضوع نرفت.
در آن موقع، تیم کوک مدیرعامل اپل، این خواسته را خطرناک خواند و گفت: این موضوع می تواند مقدمه ای برای دسترسی بیشتر دولت به اطلاعات شخصی کاربران در آینده وهمچنین تشدید نظارت های دولتی بر این کمپانی باشد.
به هرحال دولت امریکا از آن موقع تا به امروز درخواست های نظارتی فراوانی از شبکه های اجتماعی داشته است و این، نخستین بار نیست که فیس بوک مورد هجمه FTC قرارمی گیرد چراکه پیش تر نیز این شبکه اجتماعی در ماجرای رسوایی کمبریج آنالیتیکا مورد تحقیقات جدی از سوی اعضای این کمیسیون قرار گرفته بود. در این ماجرا، اطلاعات شخصی بیش از 87 میلیون کاربر با هدف دخالت در انتخابات 2016 امریکا لو رفت.
با اینکه فیس بوک در این پرونده درنتیجه لو رفتن اطلاعات کاربران مجبور به پرداخت جریمه 5 میلیارد دلاری شد، ولی باید گفت که این کمپانی در طول 3 ماه بیش از 3 برابر رقم تنبیهی FTC را به دست آورد به همین دلیل هم بسیاری معتقدند فیس بوک حتی با مخالفت های کنونی FTC بازهم سودآوری خود را خواهد داشت.
آلفابت شرکت مادرتخصصی گوگل، آمازون و اپل نیز تا به امروز تحت تحقیقات قانون آنتی تراست کمیته قضایی وزارت دادگستری و مجلس نمایندگان قرار گرفته اند.
منبع: روزنامه ایران
منبع: فرادیدآیان کتاب: مجموعه ای از بهترین کتاب های دنیا را در این مجموعه بخوانید
دبی: دبی: زیباترین شهر حاشیه خلیج فارس و امارات