فشار به نخست وزیر استرالیا برای دخالت در تحقیقات مولر

به گزارش کنفرانس هکا، یک روزنامه آمریکایی با افشای محتوای تماس تلفنی رئیس جمهور این کشور با نخست وزیر استرالیا برای دخالت در تحقیقات بازرس ویژه پرونده ارتباط با روسیه، نوشت که این نمونه دیگری از سوءاستفاده ترامپ از دیپلماسی است.

فشار به نخست وزیر استرالیا برای دخالت در تحقیقات مولر

به گزارش گروه سیاسی خبرنگاران، بعد از انتشار محتوای صحبت های محرمانه دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا با سران و مقامات کشورهای مختلف از جمله اوکراین و روسیه، اکنون نوبت به افشای تماس تلفنی وی با اسکات موریسون نخست وزیر استرالیا و فشار به او برای دستاوردهای سیاسی بوده است.

روزنامه نیویورک تایمز بامداد سه شنبه به نقل از دو مقام آمریکایی مطلع نوشت، ترامپ اخیرا با موریسون تماس گرفته و از او خواست تا به ویلیام بار وزیر دادگستری آمریکا یاری کند تا اطلاعاتی را برای بی اعتبار و بی وجهه کردن تحقیقات رابرت مولر بازرس ویژه در مورد دخالت دعایی روسیه در انتخابات ریاست جمهوری 2016 ایالات متحده (و ارتباط ترامپ با مسکو) در اختیار کاخ سفید قرار دهد.

بر این اساس، کاخ سفید دسترسی کارمندان و مقامات خود به متن این گفت وگو را شدیدا محدود نموده و فقط برای تعداد کمی از مشاوران ترامپ آزاد گذاشته بود، زیرا ترامپ با این تماس تلفنی قصد داشت از وزارت دادگستری به عنوان ابزاری برای فشار به متحدان خود استفاده نموده و مبنای تحقیقات مولر را جناحی و فاسد جلوه دهد.

نیویورک تایمز با تشبیه کردن این تماس، به فشار تلفنی چند هفته پیش ترامپ به ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین برای تحقیقات درخصوص پسر جو بایدن معاون رئیس جمهور پیشین آمریکا، نوشت: گفت وگو با موریسون نشان می دهد که رئیس جمهور [ترامپ] از سطوح عالی دیپلماسی برای پیشبرد منافع سیاسی شخصی خود استفاده می نماید.

این منابع می گویند که ابتدا وزیر دادگستری آمریکا از ترامپ خواسته بود تا با نخست وزیر استرالیا صحبت و درخواست یاری قضایی کند.

نیویورک تایمز با بیان اینکه در اصل ترامپ از موریسون خواسته بود که دولت استرالیا را مورد تحقیق قرار دهد، شرح می دهد: زیرا تحقیقات اف.بی.آی درباره دخالت روسیه در انتخابات 2016 آمریکا، بعد از آن شروع شد که مقامات استرالیایی به آنها درباره اطلاع رسانی روس ها به تیم انتخاباتی ترامپ درباره انتشار اطلاعات مخرب درباره هیلاری کلینتون گزارش دادند.

مقامات استرالیا این اطلاعات را بعد از دیدار با جورج پاپادوپولوس مشاور سیاست خارجی تیم ترامپ در می 2016 در لندن به اف.بی.آی ارائه دادند. پاپادوپولوس در آن دیدار به استرالیایی ها گفته بود روس ها هزاران ایمیل کلینتون را در اختیار دارند.

دقایقی بعد از انتشار گزارش نیویورک تایمز، شبکه اِن. بی. سی. نیوز نیز گزارش داد که یک مقام وزارت دادگستری آمریکا با تایید آن خبر، گفت که ترامپ اخیرا در تماس تلفنی از نخست وزیر استرالیا خواسته بود در تحقیقاتی درباره خاستگاه تحقیقات مولر یاری کند. وی البته تاکید نمود که این فقط یک تماس عادی و درخواست بوده نه یک فشار و اجبار.

بامداد پنجم فروردین بود که دادستان کل آمریکا خلاصه ای 4 صفحه ای از گزارش مبسوط مولر به کنگره ایالات متحده ارسال کرد که در آن تاکید شده بود هیچ مدرکی دال بر تبانی و ارتباط مطلعانه تیم انتخاباتی ترامپ با روسیه نیافته و مدارک کافی برای اعلام جرم علیه وی وجود ندارد.

بعد از کشمکش های طولانی درباره تحقیقات مولر در مورد ادعای دخالت روسیه در انتخابات 2016 و تبانی کارزار انتخاباتی ترامپ با مسکو، روز شنبه 3 فروردین بود که این تحقیقات کامل و گزارش نهایی آن به دادستان کل تحویل داده شد.

تحقیقات مولر که از حدود دو سال پیش شروع شده بود، حدود 25 میلیون دلار خرج روی دست دولت آمریکا گذاشته و در جریان آن 19 وکیل، 40 مامور ویژه و تحلیلگر اف بی آی حضور داشتند. مولر همچنین در جریان تحقیقات خود حدود 2800 احضاریه، 500 حکم بازرسی و 13 درخواست ارائه مدرک از دولت های خارجی صادر نموده بود. از 500 نفر نیز مصاحبه حضوری به عمل آمد.

طرفداران رونالدو: مجله فوتبال و طرفداران بازکن محبوب رونالدو

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 10 مهر 1400 بروزرسانی: 10 مهر 1400 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 6060

به "فشار به نخست وزیر استرالیا برای دخالت در تحقیقات مولر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فشار به نخست وزیر استرالیا برای دخالت در تحقیقات مولر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید