عرضه نامنظم؛ پاشنه آشیل بورس نفت

به گزارش کنفرانس هکا، کارشناسان معتقدند عرضه منظم نفت در بورس که دو هفته قبل با وقفه روبرو شد و حل مسائل زیرساختی بورس نفت می تواند منجر به تقویت و حفظ این دستاورد شیرین روزهای تحریم گردد.

عرضه نامنظم؛ پاشنه آشیل بورس نفت

به گزارش گروه رسانه های خبرنگاران، شروع به کار بورس نفت و دعوت از بخش خصوصی برای داد و ستد نفت ایران، گشایش دریچه ای جدید در تجارت این طلای سیاه بود ه است. دریچه ای که پس از سال ها بی توجهی در کشاکش مسائل فروش نفت، تهدید تحریم را به فرصتی بی بدیل تبدیل کرد. همکاری وزارت نفت که به نوعی تکلیف قانونی این وزارت خانه محسوب می گردد، عرضه های مستمر هفتگی است که دو هفته قبل انجام نشد. این اتفاق چنان به مزاج تحریم نمایندگان خوشایند آمد که بعضی رسانه های داخلی همصدا با آنها خبر مرگ بورس نفت را تیتر زدند. به راستی در شرایطی که کشور به فروش نفت احتیاج مبرم دارد، بی توجهی به مکانیزم شفاف بورس اقدامی بر خلاف منافع ملی است و از آنجا که دست وزارت نفت برای رفع کردن مسائل زیرساختی بورس نفت باز است، عرضه های نامنظم با هیچ توجیهی قابل پذیرش نیست؛ اما منتقدان بورس نفت معتقدند نمی توان کوشش وزارت نفت و تخفیف شیرین آن را به مشتریان بورس نفت ندیده گرفت. آیا به راستی این تخفیف شیرین ماهیت خارجی دارد؟

تخفیف چند دلاری کام هیچ خریداری را برای خرید نفت تحریمی شیرین نمی نماید

مقدسه فلاح زاده، کارشناس انرژی در مصاحبه با خبرنگار مهر، با اشاره به اینکه قیمت پایه نفت عرضه شده در بورس، قیمت نفت برنت منهای یک دلتاست که قیمت بازار مدیترانه در این میان به عنوان کمترین قیمت رسمی فروش نفت ایران در این بازار در نظر گرفته شده است، گفت: همه تخفیف های در نظر گرفته شده در مراحل اولیه و ثانویه عرضه ها تاکنون از 5، 6 دلار تجاوز ننموده است. هرچند این تخفیف برای شرایط عادی که حتی یک و دو سنت با اهمیت است قابل ملاحظه است؛ اما در شرایط حاضر خرید نفت تحریمی ایران علاوه بر ریسک خرید، هزینه هایی در پی دارد که این تخفیف چند دلاری آن ها را پوشش نمی دهد. در کنار کم بودن این تخفیف ها، مشکل پیش پرداخت میلیاردی و جریمه 5 درصدی که سازمان بورس مشخص نموده است مزید بر علت است و انگیزه مشتریان را برای ورود به این بازار کمرنگ می نماید.

وی اضافه کرد: گذشته از این دو مشکل، باوجود مسیرهای فروش موازی که وزارت نفت به راه انداخته است، اگر مشتری ریسک خرید و پیش پرداخت میلیاردی را هم بپذیرد، وزارت نفت اتاق تاریک معاملات و مذاکره بدون هزینه را به جای ورود به بورس نفت پیش پای مشتریان می گذارد. باوجود این هفت خوان بر سر راه مشتریان بورس، اگر رونقی تابه حال اتفاق می افتاد جای تعجب داشت.

چه باید کرد؟

وی اضافه کرد: به نظر می رسد در شرایط موجود تنها کاهش قابل ملاحظه قیمت پایه در بورس، می تواند دهان خریداران را شیرین کند. بدین منظور ضروری است قیمت پایه به میزان 15 دلار زیر قیمت نفت خام شاخص و به عنوان حد پایین قیمت برای رقابت مشخص گردد. سپس متقاضیان به وسیله مزایده، بر روی قیمت پایه رقابت نمایند. این همان امتیازی است که مشتریان نفتی بورس از وزارت نفت انتظار دارند.

به گفته این کارشناس انرژی در کنار کاهش قیمت پایه، کم کردن رقم پیش پرداخت ها تا عدد ثابت 200 میلیونی هم بسیار بااهمیت است و ریسک خرید را تا حدود زیادی پایین می آورد. این اقدامات در کنار مسدود کردن مسیرهای موازی بورس نفت بسیار مؤثر بوده و جان دوباره ای به این بازار نفتی می بخشد، که البته این اقدام در اختیار بورس انرژی است.

فلاح زاده با بیان اینکه متأسفانه در شرایطی که کشور تحت فشار شدیدترین تحریم ها قراردارد، گفت: عده ای در داخل با به سخره دریافت بورس نفت به عنوان ابزار مقابله با تحریم، خواسته یا ناخواسته، آب در آسیاب دشمن می ریزند. در شرایط غیرعادی تحریم ها و درحالی که وزارت نفت راه چاره کارآمد دیگری به جز بورس نفت در آستین ندارد، به سخره دریافت کوشش ها برای تحقق بورس نفت با تعبیراتی چون حراج ثروت ملی و مرده خواندن آن، عاقلانه به نظر نمی رسد.

وی توضیح داد: با حل مسائل زیرساختی در فرایند فروش نفت در بورس، نه تنها مشکل فروش نفت کشور حل خواهد شد، بلکه در آینده ای نه چندان دور می توان اکثر نفت ایران را در آن به فروش رساند و با ایجاد پیمان های پولی دو یا چند جانبه و ایجاد کانال های بانکی، پای مشتریان خارجی را بیش از مقدار فعلی به این بورس باز کرد و بورس ایران همچون بورس های مطرح جهان، محلی برای عرضه نفت سایر کشورهای جهان گردد. با این روند ایران هم خود نقش به سزایی در مشخص قیمت نفت خواهد داشت و هم سهم بیش تری از مقدار فروش نفت جهان را در اختیار خواهد گرفت.

منبع:مهر

ترکیه: ترکیه: سفر بقه سرزمین زیبایی ها، استانبول، آنتالیا، آنکارا، کوش آداسی

مجله دور زمین: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 10 مهر 1400 بروزرسانی: 10 مهر 1400 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 6950

به "عرضه نامنظم؛ پاشنه آشیل بورس نفت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عرضه نامنظم؛ پاشنه آشیل بورس نفت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید