طرح ترامپ برای تحریم و اخراج دانشجویان نخبه چینی

به گزارش کنفرانس هکا، ترامپ در تداوم جنگ تجاری با چین بعد از اعمال محدودیت و تحریم محصولات هوآوی، تصمیم دارد دانشجویان نخبه چینی که در دانشگاه های آمریکا تحصیل می نمایند و می توانند با فراگیری فناوری های این کشور آن را به چین منتقل نمایند، تحریم و اخراج کند.

طرح ترامپ برای تحریم و اخراج دانشجویان نخبه چینی

به گزارش بلومبرگ، دولت ترامپ در کوشش است بهترین و درخشان ترین دانشجویان چینی را که در دانشگاه های آمریکا تحصیل می نمایند هدف تحریم های خود قرار دهد. به همین دلیل دولت وی محققان و پژوهشگرانی را که به نوعی با پکن مرتبط هستند شناسایی نموده تا به زودی ویزای رفت و آمد آنان به ایالات مختلف آمریکا را محدود کند.

دولت ترامپ در حالی برای تحریم دانشجویان چینی برنامه ریزی می نماید که بسیاری از مشاغل در این کشور در دست دانشجویان چینی است.

  • جنگ تجاری آمریکا به دانشجویان چین رسید

بسیاری از دانش آموختگان و دانش پژوهان چینی مقیم آمریکا در هفته های اخیر به شبکه خبری بلومبرگ گفتند رفتار اطرافیان در محل کار و دانشگاه هایشان با آنان بسیار غیردوستانه شده است و روز به روز عرصه برآنان تنگ تر می گردد. دانشگاه اِموری Emory)) نیز عذر دو استاد آمریکایی چینی تبار را در ماه جاری خواسته و آنان را از دانشگاه اخراج نموده است.

وزارت آموزش عالی آمریکا هشدارداد از روز دوشنبه، 20 خرداد، سخت گیری ها در خصوص صدور ویزا برای دانشجویان چینی افزایش خواهد یافت. لیو یوآنلی مدیردانشکده بهداشت عمومی هاروارد که به عنوان رئیس دانشکده پزشکی فعالیت دارد گفت: از اینکه این درگیری های بی جهت در حوزه علمی رخ می دهد بسیار ناراحت و نگران هستم.

با توجه به گزارش سازمان آموزش بین المللی آمریکا، دانشگاه های آمریکا میزبان بیش از 360 هزار دانشجوی چینی درسال گذشته بوده اند و شمار دانشجویان چینی در آمریکا بیش از دانشجویان سایر کشورهاست. این درحالی است که به دلیل تنش های تجاری، رشد شمار دانشجویان چینی کندتر شده و تعداد آنان در سال گذشته 3.6 درصد افزایش یافته است.

این تعداد، تقریبا نیمی از رشد تعداد دانشجویان چینی نسبت به سال گذشته است. طبق گزارش جدید دولت چین، سهم دانشجویان چینی که تحت حمایت دولت چین در سه ماه اول سال جاری به دانشگاه های آمریکا راه یافته اند به میزان 13.5 درصد افزایش داشته است که در مقایسه با مدت مشابه در سال 2018 به میزان 3.2 درصد رشد نشان می دهد.

  • کند شدن روند تمدید ویزا

یکی ازدانشجویان چینی نامزد دکترای فناوری در موسسه ماساچوست آمریکا می گوید، تمدید سالانه ویزای دانش آموزان چینی که پیش از این طی سه هفته انجام می شد در حال حاضر با عمیق تر شدن اختلافات و جنگ تجاری آمریکا و چین به طولانی تر شده و به چهارماه افزایش یافته است.

یکی از دانشجویان چینی که به دلیل عدم تمدید ویزایش مجبوربه بازگشت به پکن شد، گفت: نگران تحقیقات علمی ای هستم که باید سال ها به طول می انجامید. معاون وزارت تعاون و همکاری بین المللی وزارت آموزش عالی چین گفت: اقدامات طرف آمریکایی موجب سردرگمی در مبادلات آموزشی و همکاری های آموزشی چین و آمریکا شده است. ما امیدواریم طرف آمریکایی اقدامات اشتباه خود درباره دانشجویان را در اسرع وقت تصحیح کند، نگرش مثبت تری نسبت به رفت و آمد دانشجویان پیدا کند و اقدامات بیشتری را برای ارتقاء مبادلات آموزشی، علمی و همکاری های دوجانبه دانشگاه های چین و واشنگتن انجام دهد.

این وزارتخانه با انتقاد از آنچه گفته شد، اتهامات غیرقانونی آمریکا به چین تحت عنوان فعالیت های جاسوسی غیر رسمی را مورد انتقاد قرار داد. این وزارتخانه به دانشجویان چینی درباره محدودیت های تحصیلی در آمریکا گفت، این سختگیری ها پیامی جز تغییر نگرش را به دنبال ندارد.

روزنامه حزب کمونیست چین نوشت: اعمال محدودیت آمریکا علیه دانشجویان و دانش پژوهان چینی مقیم آمریکا و ایجاد مانع بر سر راه پیشرفت علمی آنان بخاطر این است که واشنگتن نگران است، چینی ها مدیریت تکنولوژی های پیشرفته دنیا را به دست آورند لذا تمام سعی خود را بکار بسته تا سد راه پیشرفت چین گردد. این روزنامه در تفسیر خود اضافه نمود: کاهش چشمگیر تعداد دانشجویان چینی که در ایالات متحده آمریکا تحصیل می نمایند، قطعا موجی از شوک را به صنعت آموزش آمریکایی وارد خواهد نمود.

  • اخراج محققان چین از آمریکا

علی رغم آنکه جین پینگ رییس جمهور چین، سال گذشته در حاشیه اجلاس گروه 20 مسائل دانشجویان چینی را با دونالد ترامپ بیان کرد و ترامپ نیز قول مساعد داد که آمریکا از ورود دانشجویان چین به کشورش استقبال می نماید اما رسانه های چینی می گویند: کاخ سفید حاضر نشد هیچگونه توافقنامه ای در این زمینه با چین امضاء کند.

دولت ترامپ در سال 2017، استراتژی امنیت ملی خود را برای آنالیز پرونده های ویزا و اعمال محدودیت برای دانشجویان خارجی که برای تحصیل در زمینه علوم فناوری، مهندسی و ریاضیات از سایر کشورها به آمریکا می آیند را مشخص و اظهار داشت. دولت ترامپ گفت: باید اطمینان حاصل گردد که به وسیله آنان مالکیت معنوی به رقبا منتقل نخواهد شد. به این ترتیب، وزارت امور خارجه آمریکا در ماه ژوئن اظهار داشت ویزای دانشجویان چینی که در زمینه علوم و مهندسی تحصیل می نمایند را محدود می نماید. وزارت خارجه چین با اعلام موضع خود گفت: کارکنان و مبادلات فرهنگی بین دو کشور نباید سیاسی گردد .

  • بازگشت استعدادها به چین

در حالیکه فشار ویزای دانشجویی ممکن است به حمایت از تحقیقات آمریکا بیانجامد، اما می تواند به بازگشت دانشمندان چینی به کشورشان یاری کند.

دانشگاه جینان بعنوان یکی از برترین دانشگاه های چین، ازآقای لی و کارکنان آزمایشگاه او خواسته است که شرکت های چینی مشتاق هستند تا ایده های وی برای دره سیلیکون ولی را به آنان ارائه کند تا از آنها بهره مند شوند.

رن ژِنگفی بنیانگذار شرکت فن آوری های هوآوی، هفته گذشته گفت: البته ما خرسند هستیم که ایده هایمان را در اختیار کشور خودمان قرار دهیم اگر آنان به این فناوری ها نیازمند باشند.

رییس جمهور چین بارها و بارها در سال 2012 استفاده از نوآوری های بومی را برای استفاده در فناوری های اصلی خواهان شده است. وی اصلاحاتی را در آموزش عالی در این خصوص ایجاد نموده است.

طبق گزارش های شاخص دنیای سال 2018، آمریکا ششمین رتبه را در فهرست شاخص نوآوری دنیای در اختیار دارد و در عوض چین در این زمینه در صندلی هفدهم فهرست نوآوری قرار گرفته است. مدیر مرکز همکاری چین و آمریکا در دانشکده بین المللی دانمارک، گفت: غیر ممکن است آمریکا برای فناوری و نوآوری روی چین حساب کند، و چین برای مدت کوتاهی از مطالعات در این زمینه آگاهی داشته است. چین گزینه ای بهتر از اعتماد به نفس خود برای توسعه استعدادها با تکنولوژی بالا ندارد.

سبزوار: سبزوار: با مجله خبری تحلیلی سبزوار بروز باشید

طفره: طفره: تارنمای خبری تحلیلی

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 10 مهر 1400 بروزرسانی: 10 مهر 1400 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 3581

به "طرح ترامپ برای تحریم و اخراج دانشجویان نخبه چینی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرح ترامپ برای تحریم و اخراج دانشجویان نخبه چینی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید