شورای ائتلافی، پایانی بر لیست سهمیه ای

به گزارش کنفرانس هکا، انتخابات مجلس در پیش است و نیروهای سیاسی مختلف، تدریجا خود را آماده این هماورد سیاسی می کنند. نیروهای انقلابی نیز مدتی است در قالب شورای ائتلاف به تنظیم و تمشیت امور انتخاباتی خود مشغول هستند.

شورای ائتلافی، پایانی بر لیست سهمیه ای

به گزارش گروه رسانه های خبرنگاران، انتخابات مجلس در پیش است و نیروهای سیاسی مختلف، تدریجا خود را آماده این هماورد سیاسی می کنند. نیروهای انقلابی نیز مدتی است در قالب شورای ائتلاف به تنظیم و تمشیت امور انتخاباتی خود مشغول هستند. برای اطلاع از جزئیات این شورا، گفت وگویی با پرویز سروری داشته ایم. پیش از آن، اظهارات روز گذشته رییس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی درباره فرایند و فرایند این شورا را از نظر خواهیم گذراند.

پیش به سوی وحدت فراگیر

غلامعلی حدادعادل، رییس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی روز گذشته(شنبه) در همایش اساتید دانشگاه و مراکز آموزش عالی این شورا درباره سازوکارهای انتخاباتی این مجموعه شرحاتی را ارائه کرد. وی درباره بهانه و موتور محرکه نیروهای انقلابی برای تشکیل شورای ائتلاف گفت: پس از انتخابات 96 همه بر مدیریت ظرفیت مردمی تاکید داشتند و بر همین مبنا، از دو سال قبل، سلسله جلساتی با حضور نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری و برخی فعالان سیاسی انقلابی آغاز شد که در این نشست ها مسائل روز مطرح و بحث و بررسی می شد. وی در این باره افزود: در بهمن سال گذشته قرار شد از ظرفیت این شورا برای انتخابات آینده بهره گیری شود و همه پذیرفتند و از این رو آیین نامه و اصول فعالیت شورا مدون شد. حدادعادل وحدت فراگیر میان نیروهای انقلابی را به عنوان اولین راهبرد و اصل برای ایجاد شورای ائتلافی اعلام کرد. برای آگاهی از جزئیات سازوکارهای شورای ائتلافی، به سراغ پرویز سروری، عضو این شورا رفتیم. او با بیان اینکه ما تلاش کرده ایم تا فراگیری گسترده ای در شورای ائتلاف نیروهای انقلاب ایجاد شود، شرح داد: حدود 12 تشکل و حزب موثر انقلابی در شورای مرکزی شورای ائتلاف بانوان و شورای ائتلاف استان ها، کننده مستقیم دارد.

به عنوان سوال نخست، شرایط کلی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب چگونه است؟

تلاش کرده ایم تا شورای ائتلاف نیروهای انقلاب را با توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در بیانات گام دوم انقلاب، تطبیق و سازماندهی کنیم. به همین دلیل بیش از50 درصد مجموعه شورای مرکزی و شورای استان های شورای ائتلاف و نیز مجامع شهرستان ها و حوزه های انتخابیه، شامل جوانان تاثیرگذار هستند. همچنین تلاش شده تا اقدامی اساسی در رابطه با افزایش سهم تاثیر بانوان در شکل گیری شورای ائتلاف و نهایتا پیشبرد اهداف انقلاب در خدمت رسانی به مردم صورت بگیرد. به همین دلیل 6 نفر از بانوان فرهیخته در جمع اعضای شورای مرکزی شورای ائتلاف قرار دارند. همچنین یک شورای ائتلاف بانوان، متشکل از حدود 40 نفر از شخصیت های حقیقی و حقوقی ایجاد شده است؛ این شورا قرار است در استان ها هم تکرار شود. هم اکنون در شورای ائتلاف استان ها هم بانوان موثر حضور دارند.

شورای ائتلاف در چند استان کشور فعال شده است؟

شورای ائتلاف تقریبا در همه استان ها ایجاد شده است. در بقیه جاها که حداکثر دو تا سه مورد می شود هم در حال تطبیق مدل شورا با ظرفیت هایی هستیم که از قبل در استان ها وجود داشته است.

ایده و گفتمان اصلی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب در انتخابات آینده چه خواهد بود؟

ما فکر می کنیم شرایط امروز جامعه بسیار حساس است و باید با یک برنامه مدون و مشخص برای برون رفت از مسائلی که مردم با آن مواجهند، حضور پیدا کنیم. باید ظرفیت شخصیت های بابرنامه برای برون رفت از شرایط کنونی را سازماندهی کنیم و این سازماندهی در حل مسائل موجود تاثیرگذار باشد. باید نامزدهایی در انتخابات حضور یابند که بتوانند متناسب با اولویت ها و مسائل مردم، به کسوت کنندگی دربیایند.

چند درصد نیروهای انقلابی، ذیل چتر شورای ائتلافی تعریف خواهند شد؟

ما تلاش کردیم تا همه ظرفیت های انقلابی را حول شورای ائتلافی جمع کنیم. حدود 12 تشکل و حزب موثر انقلابی، در شورای مرکزی شورای ائتلاف بانوان و شورای ائتلاف استان ها، کننده مستقیم دارد. همچنین ما یک کمیته احزاب شکل دادیم که بقیه ظرفیت احزاب و تشکل های انقلابی را دربرمی گیرد. تلاش شده است تا ظرفیت هایی از همه اقشار و اقوام و اصناف، در شورای ائتلاف حضور داشته باشند. همچنین درباره ظرفیت سازمان های مردم نهاد و سازمان هایی از این دست، برنامه ریزی کرده ایم تا بتوانیم به طور حداکثری از ظرفیت این مجموعه ها استفاده کنیم. در بیانی کلی باید بگویم که تلاش کرده ایم تا شورای ائتلاف نیروهای انقلاب را چندوجهی و چندبعدی پیش ببریم.

سازوکار بستن لیست جریان انقلابی برای انتخابات مجلس چه خواهد بود؟ آیا بستن لیست به صورت سهمیه ای خواهد بود؟

ما تلاش کرده ایم تا اساسا مساله سهمیه بندی و سهمیه بگیری را با مدلی که طراحی می کنیم، از بین ببریم چون معتقدیم نظام سهمیه بندی مخالف شایسته سالاری است. در شورای ائتلاف تصمیم گرفته شده تا مجامعی از نیروهای تاثیرگذار از جمله جوانان و بانوان تحت عنوان مجلس سایه شکل گرفته و بتوانند ظرفیتی از کنندگان نیروهای انقلاب را احصا و چند برابر ظرفیت نامزد آن شهرستان را آماده کنند و در اختیار نهاد نظرسنجی مثلا دانشگاه تهران قرار دهند؛ در نهایت هم مُهر کننده منتخب شورای ائتلافی را مردم همان حوزه های انتخابیه خواهند زد. البته سازوکار تهیه لیست در حوزه تهران، هنوز قطعی نشده و به جمع بندی نهایی نرسیده ایم.

آیا کننده جبهه پایداری هم در شورای ائتلافی نیروهای انقلاب حضور پیدا می کند؟

ما تلاش کرده ایم تا فراگیری گسترده ای در شورای ائتلاف نیروهای انقلاب ایجاد شود و هیچ کسی نباشد که مدل کار شورای ائتلاف را از خود نداند؛ بنابراین ما با احزاب و شخصیت های مختلف برای تحقق این فراگیری به گفت وگو و رایزنی نشسته ایم؛ با دوستان جبهه پایداری هم در ارتباط هستیم اما هنوز حضور این دوستان در شورای ائتلاف به قطعیت نرسیده اما باور دارم با توجه به اینکه مدل و فرایند انتخاب فرد منتخب و اصلح، با گذشته متفاوت و در عین حال بسیار منضبط است، نه تنها جبهه پایداری بلکه همه گروه هایی که دلسوز حال مردم و انقلاب هستند، برای رسیدن به یک لیست موثر که بتواند شرایط موجود را اصلاح کند، در شورای ائتلاف نیروهای انقلاب حضور پیدا خواهند کرد.

منبع : صبح نو

بازگشت به صفحه رسانه ها

مجله آیرخ: مجله گردشگری و مسافرتی

کشتی کروز: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس ها

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 10 مهر 1400 بروزرسانی: 10 مهر 1400 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 7377

به "شورای ائتلافی، پایانی بر لیست سهمیه ای" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شورای ائتلافی، پایانی بر لیست سهمیه ای"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید