روس ها در ازای جنگ چه چیز را از سوریه به غنیمت بردند؟، فایننشال تایمز افشا کرد

به گزارش کنفرانس هکا، ایسنا نوشت: نشریه فایننشال تایمز گزارش داد، یک شرکت تحت کنترل دوست نزدیک رئیس جمهوری روسیه صنعت کودهای فسفات کشور سوریه را در اختیار خود گرفته است.

روس ها در ازای جنگ چه چیز را از سوریه به غنیمت بردند؟، فایننشال تایمز افشا کرد

فایننشال تایمز در گزارشی درباره افزایش نقش روسیه در تقویت صنایع مختلف سوریه در دوره بعد از جنگ داخلی در این کشور می نویسد: در نزدیکی یک کارخانه فراوری کود در نزدیکی شهر حمص سوریه، چندین تن از نیروهای مسلح روسی در حال گشت زنی بوده و از یکی از عناصر کلیدی صنعت مهم کودهای فسفات در سوریه محافظت می نمایند.

تصمیم ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه برای حمایت کردن از بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه در جنگ داخلی باعث تغییر سرنوشت ساز جریان این جنگ به نفع بشار اسد شد؛ حالا کارخانه مذکور در حمص نشان می دهد که مسکو در ازای این حمایتش دارد چه چیزی دریافت می نماید: یک جای پای پرسود در یکی از صنایع کلیدی و راهبردی سوریه.

برآورد شده که سوریه یکی از بزرگترین ذخایر فسفات دنیا را در اختیار دارد؛ ماده ای که برای فراوری کودهای کشاورزی اهمیتی کلیدی دارد. اکنون شرکتی متعلق به گنادی تیمچنکو، یک الیگارش روسی و دوست صمیمی ولادیمیر پوتین، ظاهرا در حال تسلط یافتن هر چه بیشتر بر این صنعت در سوریه است.

یک رسانه دولتی سوریه در مارس 2018 گزارش کرد، مجلس خلق این کشور قرار است یک قرارداد را برای شرکت تیمچنکو موسوم به شرکت استروی ترانس گاز لجستیک تصویب نموده و به این شرکت اجازه اداره یک معدن فسفات در نزدیکی شهر پالمیرا را بدهد.

طبق چنین گزارش های مطبوعاتی، این شرکت همچنین مشغول شراکت با کمپانی دولتی جنرال فرتیلایزر در کارخانه حمص بوده و در امسال یک قرارداد برای اداره بندر طرطوس؛ جایی که از آنجا سنگ فسفات خام و کود با کشتی به خارج نقل و انتقال می یابند، به دست آورده است.

تجارت فسفات سوریه غیرقانونی نیست اما در فضایی غیرشفاف صورت می گیرد. بعضی از فعالان صنعت و تجاری می گویند یکی از دلایل این غیرشفاف بودن این است که طبق مفاد قراردادهایی که از سوی رسانه های دولتی سوریه گزارش شده اند، میزانی از سود این منابع به دست حکومت بشار اسد می رسد.

ماده فسفات مشمول تحریم های آمریکا، اروپا و سازمان ملل علیه سوریه که به دیگر صنایع این کشور به ویژه صنعت نفت آن آسیب زده، نیست اما نگرانی از بابت امکان معامله با طرف های تحریم شده باعث می گردد که شرکت های خارجی عمدتا از بابت صادرات سوریه نگرانی داشته باشند.

تیمچنکو و شرکت او از سوی آمریکا به ادعای یاری ابزاری به مقام های دولت روسیه بعد از تحولات مربوط به شبه جزیره کریمه در سال 2014 هدف تحریم نهاده شد. زمانی که سال گذشته میلادی فاش شد بر مبنای معامله ای با شرکت استروی ترانس گاز محموله های فسفات به یونان رسیده، این اتفاق پرسش هایی را در مجلس اروپا به وجود آورد.

مدیران دیگر شرکت های فعال در حوزه فسفات گفتند، برای دور زدن مساله عدم تمایل طرف های دیگر به معامله با حکومت سوریه، تیم های آنها محموله های فسفات سوریه را برچسب لبنانی زدند در حالی که در لبنان اصلا معدن فسفات وجود ندارد.

ابعاد کامل این برچسب زنی های غیرواقعی معین نیستند اما اطلاعات اتحادیه اروپا نشان می دهند که در سال 2018 محموله های فسفاتی به ارزش دو میلیون یورو از لبنان وارد هلند شده است. منبعی که مسؤول ترخیص کالاها در مرز سوریه است، گفت، جریان منظمی از کامیون های حاوی محموله های فسفات از این مرز وارد لبنان می شوند.

یک سری اسناد متعلق به گمرک سوریه و لبنان که فایننشال تایمز مشاهده نموده، نشان می دهند که در ماه های ژوئن و مه گذشته، دو محموله حدودا 6000 تنی از کود فسفات از مبدا بندر طرابلس لبنان انتقال پیدا نموده اند. طبق اطلاعات سایت MarineTraffic.com اولین کشتی مربوط به این محموله به نام کشتی رئوف اچ بعدا در بندر نیا کاروالی یونان لنگر انداخته است.

اسناد و مدارک مربوط به کشتی دوم موسوم به کشتی Tenacity همچنین نشان می دهند که نیا کاروالی به عنوان بندر تخلیه محموله مشخص شده است.

یک سری افراد مطلع می گویند، صادرات فعلی فسفات سوریه از محل مواد انبار شده انجام می شوند و فعالیت های معدن کاوی جدیدی آغاز نشده است. هر چند که شرکت استروی ترانس گاز حق بهره برداری از معدن فسفات سوریه را دارد اما هنوز معین نیست که آیا این شرکت عملا این معدن کاوی را آغاز نموده یا خیر.

این شرکت ده ها قرارداد به دست آورده تا به موجب آنها به ایجاد زیرساخت های انرژی و اجرای پروژه های لجستیکی در روسیه و دیگر کشورهای هم پیمان و دارای روابط با آن بپردازد. تیمچنکو دوست پوتین و یار و همراه او در ورزش جودو است.

شرکت استروی ترانس گاز به فایننشال تایمز گفت: چیزی برای اظهارنظر کردن این شرکت وجود ندارد چون زیرمجموعه های این شرکت هیچ قراردادی در سوریه ندارند هر چند که در ماه آوریل رسانه دولتی سوریه گزارش کرد که بازوی مهندسی این شرکت یک قرارداد سرمایه گذاری 49 ساله در بندر طرطوس به دست آورده است.

یک نماینده در دفتر دمشق این شرکت در ماه ژوئیه تایید کرد که کارکنان این دفتر هنوز برای استروی ترانس گاز فعالیت می نمایند اما به درخواست برای اظهار نظر بیشتر پاسخ نداد. خود این شرکت نیز شرح نداد که اگر قراردادی در سوریه ندارد چرا یکی از کارکنانش در دفتر دمشق حضور دارد.

23310

7ronaldo7.ir: مجله فوتبال و طرفداران بازکن محبوب رونالدو

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 27 دی 1400 بروزرسانی: 27 دی 1400 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 5407

به "روس ها در ازای جنگ چه چیز را از سوریه به غنیمت بردند؟، فایننشال تایمز افشا کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روس ها در ازای جنگ چه چیز را از سوریه به غنیمت بردند؟، فایننشال تایمز افشا کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید