رئیس جمهور چین در پیام سال نو بر لزوم بازگشت تایوان به وطن تأکید کرد

به گزارش کنفرانس هکا، رئیس جمهور چین در پیامی به مناسبت سال نو میلادی گفت اتحاد مجدد سرزمین مادری آرزوی مشترک مردم دو سوی تنگه تایوان است.

رئیس جمهور چین در پیام سال نو بر لزوم بازگشت تایوان به وطن تأکید کرد

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، شی جین پینگ رئیس جمهور چین روز جمعه در پیام خود به مناسبت سال نو میلادی بر لزوم بازگشت تایوان به سرزمین مادری تأکید کرد.

به نوشته خبرگزاری آناتولی، شی گفت: اتحاد مجدد سرزمین مادری آرزوی مشترک مردمان دو سوی تنگه تایوان است.

رئیس جمهور چین با اشاره به بخش هایی از این کشور که چارچوب یک کشور دو نظام را پذیرفته اند گفت: رفاه و ثبات هنگ کنگ و ماکائو همواره متصل به قلب سرزمین مادری است.

شی تأکید کرد: فقط از طریق اتحاد و تلاش مشترک می توانیم اجرای صحیح و کامل یک کشور دو نظام را در درازمدت تضمین کنیم.

وانگ یی وزیر امور خارجه چین نیز روز گذشته (پنجشنبه) در مصاحبه ای به مناسبت پایان سال 2021 میلادی گفت: تنها یک چین در جهان وجود دارد و تایوان بخشی از چین است. این، واقعیتی تاریخی و حقوقی و غیرقابل انکار است.

وزیر امور خارجه چین اضافه نمود: اگرچه تضاد سیاسی بین دو طرف تنگه تایوان در نتیجه جنگ داخلی چندین سال قبل وجود دارد (اما) حاکمیت و تمامیت ارضی چین هرگز قطع نشده و نخواهد شد. این شرایط موجود واقعی مساله تایوان و همچنین جوهر اجماع سال 1992 است که منعکس کننده اصل چین واحد است و بنابراین پایه و اساس توسعه صلح آمیز روابط بین تنگه (روابط بین دولت مرکزی چین و تایوان) را تشکیل می دهد.

پکن، تایوان را بخشی از سرزمین چین می داند و تحرکات آمریکا و فروش سلاح به تایوان را نقض حاکمیت خود و مغایر با سیاست چین واحد ارزیابی می کند. با این حال آمریکا با اعزام ناو به تنگه تایوان و کمک نظامی به تایوان عملا در راستا حمایت از این جزیره است و پکن بارها به این مسئله اعتراض کرده است. این در حالی است که کشورهای عضو سازمان ملل متحد از جمله خود آمریکا، تایوان را به عنوان کشور مستقل به رسمیت نمی شناسند.

دولت جو بایدن رئیس جمهور آمریکا از زمان روی کار آمدن، سیاست های دولت ترامپ را در قبال چین در پیش گرفته است و اخیراً نیز بایدن لایحه صدها میلیارد دلاری بودجه نظامی آمریکا را امضا کرد که بخش چشمگیری از آن به مقابله با چین و حمایت از تایوان تخصیص داده شده است.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 13 بهمن 1400 بروزرسانی: 13 بهمن 1400 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 12983

به "رئیس جمهور چین در پیام سال نو بر لزوم بازگشت تایوان به وطن تأکید کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رئیس جمهور چین در پیام سال نو بر لزوم بازگشت تایوان به وطن تأکید کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید