دو ستاره مرده، انتظارات دانشمندان را به چالش کشیدند

به گزارش کنفرانس هکا، محققان پیروز به کشف دو ستاره کوتوله سفید شدند که به در حال گردش به دور هم هستند.

دو ستاره مرده، انتظارات دانشمندان را به چالش کشیدند

به گزارش خبرنگاران و به نقل از انگجت، با وجود پیشرفت های شگفت انگیز علم نجوم، ستاره ها همچنان شگفتی های متعددی دارند.

محققان با استفاده از تجیهزات نجومی موسسه فناوری کالیفرنیا یک سیستم ستاره کوتوله سفید دوتایی کشف نموده اند که 8 هزار سال نوری از ما فاصله دارد.

این دو ستاره مرده هر 7 دقیقه یک بار به دور یکدیگر گردش می نمایند.

این گردش، دومین گردش سریع میان ستاره های دوتایی کوتوله سفید است که تاکنون رؤیت شده است.

ماده تشکیل دهنده کوتوله های سفید به اندازه ای به هم فشرده است که یک فنجان از آن صدها تن وزن دارد. کوتوله های سفید که تعدادشان در کهکشان ما نسبتاً زیاد است، آخرین مرحله تکامل بسیاری از ستاره ها هستند.

این برای اولین بار نیست که دیده می گردد یک ستاره کوتوله سفید دیگری را می بلعد. ولی دیدن آن ها در حین انجام این کار نادر است.

فرآیند خورده شدن ستاره ها اسرار مخصوص خود را دارد. در خصوص این دو ستاره هم می توان گفت که ستاره کوچک تر ولی چگال تر تا حدود 90 هزار درجه فارنهایت یا 9 برابر دمای خورشید حرارت می گیرد.

دانشمندان معتقدند که این میزان حرارت بسیار گرم است. زیرا ستاره کوچک تر آغاز به بلع ستاره بزرگ تر می نماید.

ستاره های دوتایی یکی از چند منبع شناسایی شده امواج گرانشی است. البته باید گفت رفتار این ستاره ها تا زمان پرتاب آنتن فضایی تداخل سنج لیزری(لیسا) در سال 2034 مطالعه نخواهد شد.

سبزوار: سبزوار: با مجله خبری تحلیلی سبزوار بروز باشید