دروازه سنگی خوی، اثری به جای مانده از دوران ایلخانی

به گزارش کنفرانس هکا، دروازه سنگی

شهرستان خوی در شمال غربی ترین نقطه ایران و آذربایجان و در مرز کشور ترکیه واقع شده است. این شهر که دومین شهر مهم آذربایجان غربی است یکی از کهن ترین تمدن های شمال غرب ایران را دارد. از زیباترین جاذبه های این شهر، دروازه سنگی آن است که می خواهیم درباره آن حرف بزنیم، خبرنگاران را همراهی کنید.

دروازه سنگی خوی، اثری به جای مانده از دوران ایلخانی

دروازه سنگی خوی یادگاری برجای مانده از دوران ایلخانی ها است، در زمان های دور مردم برای ورود و خروج به شهر از این دروازه می گذشتند و امروز از جاذبه های دیدنی مهم و تاریخی ایران شده که گردشگران زیادی از آن بازدید می نمایند.

اگر به شهر خوی بروید و سراغ دروازه سنگی را بگیرید همه شما را به سمت شرق خیابان طالقانی در جنوب بازار قدیمی راهنمایی می نمایند. این تنها دروازه ای است که از حصار قدیمی شهرستان خوی به جای مانده است و همه آن را به دروازه سنگی می شناسند. هر چند که تاریخ شناسان بسیاری این اثر را متعلق به دوره ایلخانی می دانند اما تعدادی از آن ها هم اعتقاد دارند که سبک معماری این دروازه به دوران قاجار تناسب بیشتری دارد.

این دروازه اتفاق های تاریخی زیادی را به چشم دیده و هنوز هم بعد از گذشت سالیانی دراز می توان نشانه هایی از گلوله های شلیک شده به وسیله مهاجمان ارمنی و عثمانی را بر روی دیواره های آن دید . در ساخت این دروازه از سنگ و آجر استفاده شده وبه دو قسمت ضلع شمالی و ضلع جنوبی تقسیم شده است. به ضلع شمالی دروازه که نگاه کنید نمایی آجری می بینید اما ضلع جنوبی اش یک در میان با سنگ های خاکستری و سیاه پوشیده شده و به شکل قوس نیم دایره در آمده است که اگر به زیر این قوس نگاه کنید دو شیر حجاری شده را می بینید. این دروازه از دروازه های حصار تدافعی است که در جنوب شرقی خوی نهاده شده است و برای حفاظت از شهر در مقابل تهاجم دشمنان و کنترل عبور و مرور ساخته شده است.

درست در جلوی این دروازه، خندقی به عمق 10 متر و عرض 30 متر حفر شده بود که پلی معلق بر روی آن قرار داشت تا در صورت حمله دشمن، پل به بالا بروید و مهاجمان نتوانند وارد شهر شوند. شب، دروازه بسته می شد و مردم باید قبل ازغروب آفتاب خود را به شهر می رسانند چون در غیر این صورت نمی توانستند تا صبح وارد شهر شوند. بعد ها با بزرگ شدن شهر خوی این بنا در بافت نو شهر نهاده شد و ضلع شمالی اش متصل به بازار قدیمی خوی شد. می توانید بعد از بازدید از این دروازه زیبا سری هم بازار بزنید و پس از آن، به جاذبه های نزدیک این دروازه مثل موزه خوی، خانه کبیری، آرامگاه شمس تبریزی و پل قطور بروید و گوشه دیگری از زیبایی های این شهر را از نزدیک ببینید.

منبع: الی گشت
انتشار: 30 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 30 اردیبهشت 1401 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 13538

به "دروازه سنگی خوی، اثری به جای مانده از دوران ایلخانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دروازه سنگی خوی، اثری به جای مانده از دوران ایلخانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید