دارندگان تسهیلات مسکن یکم در کدام مناطق پایتخت می توانند خانه بخرند؟

به گزارش کنفرانس هکا، اقتصاد نیوز: بر اساس گزارش های رسمی،دارندگان تسهیلات مسکن یکم ویژه زوجین می توانند در 6 تا 10منطقه شهر تهران واحدهای 40 تا 50 متری خریداری نمایند.اما در این مناطق واحد مسکونی زیر 15سال به سختی پیدا می گردد.

دارندگان تسهیلات مسکن یکم در کدام مناطق پایتخت می توانند خانه بخرند؟

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از مهر، بر اساس گزارش های رسمی بانک مرکزی و وزارت راه و شهرسازی ،دارندگان تسهیلات مسکن یکم ویژه زوجین می توانند در 6 تا 10منطقه شهر تهران واحدهای 40 تا 50 متری خریداری نمایند.اما در این مناطق واحد مسکونی زیر 15سال به سختی پیدا می گردد.

بر اساس آنچه بانک مرکزی در گزارش خود از شرایط بازار مسکن شهر تهران در آبان ماه سال جاری ارائه نموده، متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی 12 میلیون و 460 هزار تومان است که اگرچه افزایش 35.8 درصدی نسبت به آبان ماه سال گذشته را نشان می دهد، اما نسبت به ماه قبل از آن، 2 درصد کاهش داشته است.

کاهش متوسط قیمت مسکن در تهران در ادامه فرایند کاهشی ماهانه قیمت مسکن از ابتدای تابستان سال جاری است به گونه ای که سبب شده تا متوسط قیمت مسکن در تعدادی از مناطق پایتخت به متری 5.5 تا 8.5 میلیون تومان برسد.

هر چند که بسیاری از کارشناسان معتقدند متوسط گیری از قیمت مسکن در پایتخت به دلایلی از جمله تفاوت بالای قیمت مسکن در 5 منطقه نخست تهران با مناطق میانی و جنوبی این کلانشهر، تفاوت گسترده میان قیمت واحدهای مسکونی حتی در یک محله با یکدیگر از نظر آپشن هایی چون پارکینگ، آسانسور، سال ساخت و ...، پایین بودن شدید تعداد معاملات مسکن که در این ماه به 4 هزار و 100 واحد رسید که نسبت به 4 میلیون واحد مسکونی در پایتخت، معادل یک صدم درصد (0.01%) است و ... نمی تواند جوابگوی احتیاج مطالعاتی در مورد بازار مسکن در شهر تهران باشد. بنابراین باید منطقه به منطقه و محله به محله این احتیاجسنجی آنالیز گردد.

به عنوان مثال دارندگان تسهیلات مسکن زوجین از محل صندوق مسکن یکم که با سپرده گذاری یک ساله 80 میلیون تومانی، می توانند 160 میلیون تومان به علاوه 20 میلیون تومان وام جعاله مسکن به همراه 80 میلیون تومان سپرده خود در سررسید یک ساله این سپرده از بانک عامل بخش مسکن (صرفا برای متقاضیان تهرانی) دریافت نمایند که مجموعا رقم 260 میلیون تومان می گردد.

این دسته از متقاضیان خرید مسکن مصرفی می توانند با استفاده از این تسهیلات در 2 منطقه 10 و 11 تهران که متوسط قیمت مسکن 8 میلیون و 800 تا 8 میلیون و 900 هزار تومان است، معادل 60 تا 65 درصد هزینه خرید یک واحد مسکونی 50 متری را تأمین نمایند. اما در منطقه 12 که میانگین قیمت مسکن به متری 8 میلیون و 100 هزار تومان می رسد، این نسبت تا نزدیک 70 درصد نیز افزایش می یابد.

اما اگر متقاضیان خرید مسکن از محل تسهیلات صندوق مسکن یکم قصد خرید واحد مسکونی 40 متری را داشته باشند، در مناطق 10 و 11 تهران می توانند با استفاده از این تسهیلات، حدود 80 درصد هزینه ملک را با استفاده از این وام تأمین نمایند. اما در منطقه 12 زوجین متقاضی خرید مسکن با استفاده از تسهیلات صندوق یکم می توانند تا حدود 85 درصد ارزش ملک مورد نظر را تأمین نمایند.

در مناطق 15 تا 20 تهران نیز بر اساس گزارش دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی، متوسط هر متر مربع واحد مسکونی بین 5 میلیون و 800 هزار تا 7 میلیون و 400 هزار تومان است که متقاضیان خرید مسکن از محل صندوق مسکن یکم با فرض در دست داشتن صرفا 260 میلیون تومان و بدون محاسبه سایر منابع اقتصادی می توانند بین بعضا 70 تا 100 درصد ارزش ملک مسکونی 40 تا 50 متری را خریداری نمایند.

همچنین با توجه به اینکه متوسط قیمت مسکن در گزارش های دو مرجع اصلی اعلام شرایط بازار مسکن (بانک مرکزی و دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی) با یکدیگر تفاوت های نسبتا قابل توجهی دارد، متقاضیان خرید مسکن از محل تسهیلات مسکن زوجین صندوق مسکن یکم بانک عامل بخش مسکن می توانند در چند منطقه دیگر تهران شامل مناطق 9، 14 و 21 با متوسط قیمت به ترتیب 8 میلیون و 800 هزار تومان، 9 میلیون و 9 میلیون و 400 هزار تومان و 9 میلیون و 900 هزار تومان، بین 50 تا 60 درصد هزینه خرید واحدهای 40 تا 50 متری را در این سه منطقه تأمین نمایند. هر چند که این ارقام، بر اساس گزارش بازار مسکن دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن است اما بر اساس گزارش بانک مرکزی، با توجه به اینکه قیمت های اعلامی در گزارش این مرجع سیاست گذاری، تا حدودی بالاتر از نرخ های اعلامی در گزارش وزارت راه و شهرسازی است، این نسبت ها تا حدودی کاهش می یابد.

حالا شرط 15 ساله بودن بنا، سد راه شده است

گزارش میدانی خبرنگار مهر از شرکت های معاملات ملکی حاکی از آن است در مناطق مذکور به ندرت آپارتمان 50-60 متری زیر 15 سال ساخت برای خرید پیدا می گردد.

متأسفانه علی رغم توقف رشد قیمت مسکن در 6 ماه گذشته و شروع فرایند نزولی قیمت ها در 3 ماه اخیر، بانک عامل بخش مسکن هنوز با افزایش سقف سنی واحد مسکونی برای متقاضیان خرید مسکن از محل صندوق پس انداز مسکن یکم از 15 به 20 سال موافقت ننموده است.

این در حالی است که مهر ماه سال جاری این بانک با افزایش سقف سن بنا برای متقاضیان خرید مسکن از محل اوراق تسهیلات مسکن از 20 به 25 سال موافقت نموده بود که اتفاق مثبتی در راستای بهبود بازار مسکن مصرفی بوده است.

با این حال با توجه به اینکه واحد مسکونی مصرفی و کمتر از 15 سال ساخت در مناطق مرکزی و جنوبی پایتخت به سختی در فایل های مشاوران املاک یافت می گردد، در حال حاضر بسیاری از افرای که می توانند با استفاده از تسهیلات صندوق مسکن یکم خانه دار شوند، امکان استفاده از این تسهیلات را ندارند و عملا یا مجبور به انصراف از این صندوق می شوند یا فرصت زمانی آنها برای خرید مسکن منقضی شده و بانک با تمدید زمانی آن مخالفت می نماید.

namasho.com: نماشو: آگهی رایگان، رپورتاژ خبری، طراحی سایت، سئو و بهینه سازی وبسایت

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 9 آبان 1400 بروزرسانی: 9 آبان 1400 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 7550

به "دارندگان تسهیلات مسکن یکم در کدام مناطق پایتخت می توانند خانه بخرند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دارندگان تسهیلات مسکن یکم در کدام مناطق پایتخت می توانند خانه بخرند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید