خروج نیرو های آمریکایی از افغانستان تا سرانجام سال ادامه می یابد

به گزارش کنفرانس هکا، رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان درباره خروج نیرو های آمریکایی گفت: خروج نیرو های آمریکایی از افغانستان تا سرانجام سال ادامه می یابد، اما شماری دیگر نیز باقی خواهند ماند.

خروج نیرو های آمریکایی از افغانستان تا سرانجام سال ادامه می یابد

به گزاش گروه دیگر رسانه های خبرنگاران، عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان در گفتگویی درباره به بن بست رسیدن گفتگو های صلح افغانستان گفت: برای بار اول است که پس از 42 سال جنگ، که تقریباً بیش از دو دهه با طالبان در جنگ هستیم، دو طرف میز، افغان ها با یکدیگر می نشینند. توقع مردم افغانستان این بوده که شاهد پیشرفت باشند. نشست دو طرف خودش یک فرصت تاریخی است.

وی اضافه نمود: این که هر دوطرف، یک طرف جمهوری اسلامی افغانستان و طرف دیگر یعنی طالبان به این نشست به چشم یک فرصت بنگرند و اراده و عزم خود را نشان دهند، این در مذاکرات معین می شود.

عبدالله در پاسخ به سؤالی درباره اینکه چرا پس از توافق آمریکا و طالبان در اسفند سال گذشته، کاهش خشونت ها حاصل نشد و همچنان مردم غیرنظامی در افغانستان قربانی حملات تروریستی قرار می گیرند، گفت: جامعه بین الملی از جمله ایالات متحده آمریکا خواهان کاهش خشونت و کاهش جنگ ها شده اند. صحبت ها همچنان برای برقراری آتش بس همچنان ادامه دارد. رسیدن به آتش بس سراسری نیازمند زمان است. ما به عنوان یک طرف درگیر جنگ یعنی دولت جمهوری اسلامی افغانستان متعهد به آتش بس هستیم.

وی درباره گفته های ترامپ درباره خروج نیرو های آمریکایی از افغانستان تا کریسمس سال جاری نیز گفت: ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا این اظهارات را بیان نموده و تصمیم درباره حضور یا عدم حضور نیرو های کشورشان در افغانستان به عهده آنهاست. تعدادی از آن ها تا سرانجام سال کاهش خواهند یافت و بعد از سال نیز تعدادی از آن ها باقی خواهند ماند. من درباره تصمیم دولت بعدی آمریکا نمی توانم اظهارنظر کنم.

عبدالله همچنین توضیح داد: هم اکنون هم تعدادی از نیرو های آمریکایی در حال خروج از افغانستان هستند. این خروج ادامه پیدا می نماید، اما شماری دیگر نیز باقی خواهند ماند.

وی همچنین درباره رابطه انتخابات آمریکا با فرایند صلح افغانستان نیز گفت: من فکر می کنم تقابل و تقارن هایی میان دو حزب حاکم آمریکا درباره این فرایند وجود دارد، اما این مورد نیازمند گفتگو هایی است. مهم این است که مردم افغانستان خواهان صلح هستند.

رییس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان پیرامون اظهارنظر جو بایدن نامزد دموکرات ها درباره اینکه افغانستان هیچگاه متحد نمی شود و باید تجزیه شود، نیز گفت: افغانستان متحد می باشد، متحد باقی می ماند و افغانستان بقایش در اتحادش است به عنوان یک کشور مستقل دارای حاکمیت ملی و تمامیت ارضی است و آرزو دارم که مردم با آرامش و صلح زندگی نمایند.

وی درباره سفرش به ایران نیز گفت: در سفر های منطقه ای بیشترین تمرکز من بر روی صلح افغانستان، گفتگو هایی در جریان است، آینده صلح در افغانستان و ابعاد مختلف این موضوع بوده است. همه کشور های منطقه از گفتگو های بین الافغانی با مالکیت افغان ها حمایت می نمایند و همکاری ها و هماهنگی های انجام شده شده در سطح منطقه مفید واقع شود.

عبدالله ادامه داد: مردم افغانستان بر این باور هستند که صلح پایدار، قابل قبول و با عزت برای همه مردم افغانستان صلحی است که تمام حقوق مردم افغانستان در آن حفظ شود. جمهوری اسلامی ایران از این صلح حمایت می نماید. ما گفتگو خوبی با مقامات ایران داشتیم درباره مناسبات دوجانبه هم بحث هایی صورت گرفت و شاهد پیشرفت هایی در آینده نیز هستیم.

وی درباره این سوال که دولت افغانستان تا به امروز چقدر توانسته از جمهوریت که همیشه اعلام نموده خط قرمز آن است، دفاع کند نیز گفت: هنوز بحث ها میان دولت و طالبان در قطر به این مرحله نرسیده، اما بحث حق مردم افغانستان، حق رای، آینده مردم افغانستان در سایه یک نظام مردم سالار، دستاورد های مردم افغانستان از جمله آزادی هایی که آن ها دارند، رعایت شوند، این موضوع نیز وارد بحث ها خواهد شد.

رییس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان در سرانجام خطاب به مردم ایران گفت: بسیار خرسندم که دوباره فرصت پیش آمد تا به ایران به عنوان یک کشور دوست و همسایه بیایم. مردم ایران در کنار مردم افغانستان در روز های سخت و روز های جهاد ایستادند و امروز هم از مردم افغانستان حمایت می نمایند. من آرزوی بهروزی برای مردم این کشور مسلمان را دارم.

مع: فارس

بیست آمار: آشنایی با علم آمار و ریاضیات

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 25 مرداد 1400 بروزرسانی: 25 مرداد 1400 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 12003

به "خروج نیرو های آمریکایی از افغانستان تا سرانجام سال ادامه می یابد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خروج نیرو های آمریکایی از افغانستان تا سرانجام سال ادامه می یابد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید