خبرنگاران هدف ما تبدیل هلال احمر به توانمندترین جمعیت ملی در دنیاست

به گزارش کنفرانس هکا، تهران - خبرنگاران - دبیرکل جمعیت هلال احمر اظهار داشت: هدف ما تبدیل هلال احمر ایران به توانمندترین جمعیت ملی عضو نهضت بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر در دنیاست.

خبرنگاران هدف ما تبدیل هلال احمر به توانمندترین جمعیت ملی در دنیاست

به گزارش عصر شنبه پایگاه اطلاع رسانی سازمان امدادونجات، این مطلب را محمدحسن قوسیان مقدم در آیین تکریم و معارفه رییس سابق و سرپرست جدید سازمان امدادونجات جمعیت هلال احمر عنوان و از مرتضی سلیمی به پاس پنج سال حضور در سازمان امدادونجات قدردانی و مهدی ولی پور را به عنوان سرپرست جدید این سازمان به صورت رسمی معرفی کرد.

وی گفت: بار دیگر این توفیق را به دست آوردم تا در خدمت خانواده بزرگ هلال احمر باشم. امیدوارم این حضور منشا خیر برای مردم و هلال احمری ها باشد. امروز که در سازمان امدادونجات حاضر شده ام، مصادف با سال روز آزادسازی خرمشهر است. این مناسبت را به فال نیک می گیرم و خوشحالم که نخستین حضور عمومی ام، در سازمان امدادونجات اتفاق افتاده است.

دبیر کل جمعیت هلال احمر در این مراسم با یادی از مرحوم بیژن دفتری ادامه داد: یکی از افتخارات مجموعه هلال احمر وجود سازمان امدادونجات پویاست. دو ماموریت اصلی برای این سازمان در نظر گرفته ایم؛ نخست توسعه آموزش های تخصصی و همگانی، و دوم ارائه خدمات امدادی به آسیب دیدگان در حوادث. همواره توقع اصلی از سازمان امدادونجات این بوده که با جدیدترین تجهیزات در بحران ها حضور پیدا کند و به آسیب دیدگان کمک برساند.

چشم انداز: هلال احمر توانمند و کارآمد در جهان

قوسیان مقدم با ذکر روایت هایی از حضور میدانی در زلزله بم عنوان کرد: هروقت که صحبت از امدادرسانی به میان آمده، جمعیت هلال احمر به عنوان اولین نهاد حضور داشته است. باید این اولین بودن حفظ و تقویت شود. برای همین، ضروری ست که کمبودهای لجستیکی و انسانی برطرف شود.

وی اضافه کرد: چشم اندار این است که هلال احمر توانمندترین و کارآمدترین جمعیت در منطقه و جهان شود. البته درحال حاضر این موقعیت را در منطقه داریم و باید آن را حفظ کنیم. درواقع باید این رتبه را ارتقا و بهترین، موثرترین و فراگیرترین خدمات را ارائه دهیم.

قوسیان مقدم اضافه کرد: امیدوارم روزبه روز شاهد تقویت سازمان امدادونجات باشیم. بر اساس ماده سه اساسنامه، هلال احمر هشت وظیفه دارد که چهارمورد اول آن مربوط به حوزه امدادونجات است. سازمان امدادونجات مهم ترین مجموعه هلال احمر است. بنابراین انتظار می رود که قوی ترین و بهترین باشد. دبیری ستاد بحران در هلال احمر با رئیس این سازمان است. این موضوع نشان دهنده حساسیت کار در امدادونجات است. حوزه وظایف هلال احمر در قانون مدیریت بحران کشور را هم که مرور کنیم، متوجه حضور پررنگ سازمان امدادونجات می شویم.

دقت، سرعت و پاک دستی؛ سه اصل مهم در عملیات های امدادی

دبیرکل جمعیت هلال احمر در ادامه گفت: نحوه جمع آوری و توزیع کمک های مردمی برای ما مهم است. زمانی که اشخاص به جای هلال احمر به عنوان مرجع کمک در نظر گرفته می شوند، باید ماجرا را ریشه یابی کرد. جمع آوری کمک های مردمی باید هدف مند باشد و متناسب با نیت خیّر هزینه شود. مراودات مالی یکی از خط قرمزهای بزرگ ماست. ما در مبارزه با فساد قاطع هستیم. بدنه هلال احمر همواره امین و پاک دست بوده. از نیروهای شریف جمعیت می خواهم که به عنوان چشم بینا و گوش شنوا به ما کمک برسانند تا در صورت نیاز برخوردهای لازم را انجام دهیم.

وی مطرح نمود: توقع دارم که سازمان امدادونجات تراز بالاتری را به دست آورد. باید به مسائل امدادی نگاه علمی داشت و سیستم هایی مثل سیستم انبارداری را به روز کرد. دقت، سرعت و پاک دستی در عملیات ها ضروری ست. نیروهای هلال احمر با روحیه تلاش گری خود باید هرلحظه آماده پاسخ گویی در حوادث باشند. امیدوارم که چهره درخشان و نورانی هلال احمر بین ملت ایران نمایان شود؛ چراکه هلال احمر پر از نیروهای ایثارگر و عاشق است.

قوسیان مقدم در پایان تاکید کرد که از تجربه های مرتضی سلیمی رئیس سابق سازمان امدادونجات در هلال احمر استفاده خواهد شد و مهدی ولی پور رئیس جدید این سازمان را نیرویی قدیمی اما تازه نفس دانست.

وی همچنین بر بازدیدهای سرزده خود از سازمان امدادونجات تاکید کرد.

آئین نامه امدادونجات را تصویب کردیم و تیم واکنش سریع راه انداختیم

مرتضی سلیمی رئیس سابق سازمان امدادونجات هم در این مراسم گفت: از همه همکارانم که در طول نزدیک به پنج سال حضور در سازمان برای تسریع به پاسخ گویی به حوادث به مجموعه کمک رساندند قدردانی می کنم. از حمایت های ریاست جمعیت هلال احمر هم سپاس گزارم که طی این چندماه حضوری همدلانه و همراهانه داشتند. به واسطه مسائل شخصی توفیق خدمت از من سلب شد.

وی ادامه داد: در طول این مدت توانستیم پس از 18سال آئین نامه امدادونجات را در شورای عالی تصویب کنیم. این موضوع پاسخ گویی به حوادث را هموارتر می کند و شرح وظایف مشخص تر می شود. به همه آن چه که در برنامه پنج ساله مشخص شده بود دست پیدا کردیم. با تاکید بر اصل تفویض اختیار شاهد افرایش سرعت پاسخ گویی در بحران ها بودیم. بالغ بر 20دستورالعمل بازنویسی شد. از همه مهم تر تیم های واکنش سریع را تشکیل دادیم و در همه

استان ها فعال کردیم.

مهم ترین چالش سازمان امدادونجات کمبود نیروی انسانی و تجهیزات است

سلیمی در ادامه یادآور شد: نحوه ذخیره سازی اقلام در انبارها را تغییر دادیم و بسته های غذایی متنوعی را با حفظ کرامت انسانی طراحی و توزیع کردیم. تیم بندی های عملیاتی دستورالعمل مشخصی پیدا کرد و پایگاه های امدادونجات رتبه بندی شدند. حالا دیگر هیچ پایگاهی بدون مجوز فعالیت نمی کند. تعمیرگاه ست های هیدرولیک و پنوماتیک راه اندازی شد و ازطرفی هم بر فعالیت کمیته های علمی-پژوهشی تاکید کردیم. تلاش ما گذر استان ها از سیستم آنالوگ به دیجیتال بود و این اتفاق در بسکمک از استان ها عملیاتی شد.

وی مهم ترین چالش را کمبود نیروی انسانی و تجهیزات فردی و تیمی امدادونجات دانست و در پایان گفت: آرزو می کنم بتوانم در ادامه امدادگر خوبی برای هلال احمر باشم. امیدوارم رضایت آسیب دیدگان در حوادث را به دست آورده باشم.

همواره از نام هلال احمر با افتخار یاد می شود

مهدی ولی پور سرپرست سازمان امدادونجات نیز با تبریک عید سعید فطر و سال روز آزادسازی خرمشهر گفت: از اواخر سال 72 که به توصیه مرحوم بیژن دفتری که استاد ما بودند وارد هلال احمر شدم تا به امروز هیچ گاه فکر نمی کردم که پا در جای پای بزرگانی مثل ایشان بگذارم. از حسن اعتماد ریاست جمعیت هلال احمر تشکر می کنم و امیدوارم با حمایت و هدایت ایشان و دبیرکل محترم بتوانم این وظیفه را به خوبی انجام دهم.

وی ادامه داد: از زحمات همه افرادی که طی این سال ها به سازمان امدادونجات کمک کردند، تشکر می کنم. سازمان با فرازو نشیب هایی روبه رو بوده است. الان در مقطعی هستیم که مدیران جدید هلال احمر پیش از این در جمعیت فعالیت کرده اند و انتخاب هایشان هم از بدنه هلال احمر است. این فرصت را باید غنیمت شمرد. همواره تغییرات سازمانی برای رشد و تعالی موثر بوده است.

ولی پور تاکید کرد: از نام هلال احمر در حوادث باافتخار یاد می شود. باتوجه به تغییراتی که در سطح جامعه شاهد آن هستیم، ضروری است که سطح سازمانی خود را ارتقا دهیم و برای پاسخ گویی در حوادث آینده به فناوری روز مجهز شویم. این مسئله می طلبد که همه دست به دست هم دهند و با تلفیقی از علم روز و فناوری های روز حرکت کنند.

هرچقدر در لجستیک قوی باشیم، در عملیات هم قوی خواهیم بود

سرپرست سازمان امدادونجات عنوان کرد: سازمان امداد و نجات بازوی اجرایی جمعیت هلال احمر درراستای وظیفه حاکمیتی اش است. باید به بخش لجستیک و تاکتیکی بیشتر توجه شود. هرچقدر در لجستیک قوی باشیم، در عملیات هم قوی خواهیم بود. جا دارد که درزمینه آموزش های تخصصی و ناوگان امدادی فعالیت بیشتری صورت گیرد. باید به نوسازی ناوگان و تجهیز هلال احمر به تجهیزات روز بیشتر توجه شود؛ در بحث تاکتیک و عملیات هم همین طور. سرعت، دقت و کیفیت عملکرد در پاسخ به حوادث باید مورد توجه قرار گیرد. آئین نامه امدادونجات را پیگیری می کنیم و دنبال آن هستیم که نیروهای کادر هم آموزش های لازم را فرا گیرند.

وی در پایان صحبت های خود گفت: فعالیت امدادی، یک کار گروهی ست. همه باید کنار هم بایستند و حرکت کنند. از تلاش های آقای سلیمی در طول 5 سال گذشته تشکر می کنم. تدابیر ایشان باعث شد که هلال احمر فعالیت موثری در حوادث داشته باشد.

مجله آزات وب: مجله آموزشی توسعه اسکریپت های تحت وب

دور زمین: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله گردشگری

منبع: ایرنا
انتشار: 21 مرداد 1400 بروزرسانی: 21 مرداد 1400 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 10657

به "خبرنگاران هدف ما تبدیل هلال احمر به توانمندترین جمعیت ملی در دنیاست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران هدف ما تبدیل هلال احمر به توانمندترین جمعیت ملی در دنیاست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید