خبرنگاران ناخرسندی اهالی باغزندان شاهرود از تخریب یک تپه قدیمی

به گزارش کنفرانس هکا، شاهرود - خبرنگاران- مردم محله باغزندان شاهرود یکی از مناطق قدیم این شهر از دست اندازی به تپه قدیمی این منطقه ابراز نگرانی نموده و توجه مسوولان را خواهان شده اند.

خبرنگاران ناخرسندی اهالی باغزندان شاهرود از تخریب یک تپه قدیمی

جهت دریافت خدمات ویلای مدرن کوچک با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های ساختمانی ویلا و باغ کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

شهر شاهرود در شمال شرق استان سمنان و در جوار بلندترین قله شرق رشته کوه البرز واقع شده است. باستان شناسان معتقدند بلندی های اطراف رود شاهرود به دلیل مسائل استحفاظی نظر نخستین ساکنان این منطقه را به خود جلب نموده و سبب مهاجرت آنان به شاهرود شده است. شاهرود از آن گونه شهرهایی است که هسته نخست آن را دژها و قلعه ها تشکیل می دهند. علاوه بر شهر، بسیاری از روستاهای این شهرستان نیز ساختاری قلعه مانند دارند و حتی نامشان برگرفته از نام قلعه است. از جمله این روستاها می توان به دزیان، دیزج، قلعه نو خرقان، قلعه نوخالصه، قلعه آقا عبدالله، قلعه عبدالله، قلعه عضدی و قلعه شوکت اشاره نمود.

یکی از دهستان های اطراف شاهرود که در سال های گذشته به بافت اصلی شهر متصل شد و اکنون با نام محله شناخته می گردد، باغزندان است. محله ای در شمال شرق شاهرود که روزگاری دارای کوچه باغ هایی زیبا بود اما این بافت در زمان حاضر به طور کل تغییر نموده و دیوارهای کاهگلی اش جای خود را با ساختمان های با نمای سنگی و آجری عوض نموده اند.

وجه تسمیه باغزندان نیز یکی به دلیل باغ های پرشمار و دیگری زندانی است که در گذشته در بالای تپه ای در این منطقه بنا شده بود. درواقع می توان گفت یکی از محدود آثار باقی مانده از باغزندان قدیمی همان تپه ای است که در جوار آرامستان باغزندان قرار گرفته و آثار اندک برج و باروهای قلعه بر آن مشاهده می گردد.

حال با ایجاد تغییر در بافت شهری، شهرداری نیز بر آن شده است تا این تپه را به محلی تفریحی برای ساکنان این منطقه تبدیل کند. با وجود این، بی توجهی به اهمیت این تپه از بعد تاریخی نگرانی بعضی از اهالی شاهرود را نسبت به این طرح در پی داشت. از این رو، چندی پیش جمعی از اهالی شاهرود خطاب به رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شاهرود نگرانی خود را نسبت به فعالیت ماشین آلات شهرداری بر فراز تپه تاریخی باغزندان شاهرود ابراز کردند.

در این نامه اشاره شده است که در محله باغزندان، تپه ای معروف به کمر باغزندان واقع شده است که آثار یک دژ قدیمی و یک چاله و گود در آن دیده می گردد.

در ادامه نامه به برگزاری آیین نخل برداری روز عاشورا در دامنه این تپه اشاره و نوشته شده است: بنا بر این شواهد و همچنین طبق ماده 1 از آیین نامه اموال فرهنگی، هنری و تاریخی نهادهای عمومی و دولتی مصوب سال 1381، این تپه جزئی از اموال فرهنگی تاریخی محسوب شده و حفاظت و صیانت از این اثر ارزشمند تاریخی که بخشی از هویت شهرمان شاهرود است بر عهده آن سازمان می باشد.

پس از آن، عضو هیات علمی معماری دانشگاه آزاد شاهرود در نامه ای به شهردار شاهرود خواهان تجدید نظر درباره این طرح شد. در نامه محمدرضا مجاهدی آمده است: شرایطی که هم اکنون در تصاویر سه بعدی از طرح مصوب مشاهده می گردد نشان از عدم هماهنگی طرح با فرم طبیعی کوه دارد: با تحمیل خطوط مستقیم شیبدار پلکانها و ایجاد سطوح صاف برای توقفگاه. به نظر می رسد به همین دلیل در اجرا، شهرداری ناگزیر به استفاده از ماشین آلات سنگین جهت تسطیح بخش هایی از کوه و ایجاد جاده دسترسی پشتی برای حمل مصالح ساختمانی برای ساخت پله های عریضی که در تصاویر سه بعدی دیده می گردد، شده است که این نوع مداخلات را نمی توان حداقلی و این نوع طراحی را نمی گردد مصداق هماهنگی با طبیعت ارزیابی کرد و از همین رو به درستی موجبات نگرانی جمعی از مردم شاهرود را فراهم نموده است.

اما سرپرست سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری شاهرود در گفت و گو با خبرنگاران، با بیان اینکه فقط جهتهای مارپیچ معنای ارگانیک ندارد، اضافه کرد: استفاده از طراحی مارپیچ دچار تخریب های بیشتری می گردد و به همین دلیل اجرای کوتاه ترین جهت برای رفت و آمد افراد مختلف در نظر گرفته شده است.

مسعود عشقوی هدف از عملیات اجرایی تپه باغزندان را تقویت و توسعه فضاهای عمومی و تفرجگاهی، تمرکز زدایی و کاستن فشار جمعیت از مناطق شلوغ مطرح کرد و گفت: این تصمیم کمترین دخالت مصنوعی در محیط طبیعی را به همراه دارد و ایجاد راهروهای مناسب در قسمت یال کوه برای دسترسی به چند محل استراحت و نشیمن گاه در این طرح در دستور کار قرار گرفته است.

وی با تاکید بر اینکه شهرداری در احداث 2رمپ دسترسی ماشین آلات، در دیوار کشی ها و دسترسی های حداقلی، حمل مصالح ساختمانی و دسترسی اضطراری به بالای کوه موارد ایمنی را رعایت نموده است، ابراز داشت: تصویرسه بعدی منتشر شده از یک قسمت یال کوه بود و نور پردازی، کاشت درختچه های مناسب با اقلیم محیط و امکانات مناسب رفاهی در به جامانده جهتها به صورت حداقلی در نظر گرفته شده است.

از سوی دیگر رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان شاهرود درخصوص شرایط این تپه به خبرنگاران گفت: همه منطقه باستانی نیست و تنها در قسمتی از اجرای طرح نشانه هایی از وجود یک محوطه تاریخی احساس شده است که توسط کارشناسان اداره میراث در حال آنالیز می باشد.

حمید رضا حسنی اضافه کرد: مکاتبه هایی بین شهرداری و میراث فرهنگی شاهرود اجرا شده تا آنالیز های باستان شناسی بیشتری در مورد جلوگیری از انجام طرح صورت پذیرد.

وی گفت: شهرداری شاهرود نسبت به نظر کارشناسی میراث فرهنگی و متوقف کردن فعالیت به صورت موقتی نهایت همکاری را با ما داشته است.

با این حال شهرداری شاهرود اعلام نموده است هیچ دخل و تصرفی درقسمت دیگر تپه که درآن آثار تاریخی گذشتگان موجود است نداشته و عملیات اجرایی طرح تنها در قسمت شرقی کوه در حال اجرا است.

شهرستان شاهرود بیش از 150 اثر تاریخی در فهرست میراث ملی کشور دارد که از این تعداد، 64 اثر مربوط به بناها و محوطه های تاریخی، 73 تپه تاریخی و 13 اثر معنوی است.

این شهرستان در زمینه های مختلف گردشگری از جمله گردشگری عرفانی و طبیعی از قابلیت های ویژه ای برخوردار است.

منبع: ایرنا
انتشار: 19 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 11274

به "خبرنگاران ناخرسندی اهالی باغزندان شاهرود از تخریب یک تپه قدیمی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران ناخرسندی اهالی باغزندان شاهرود از تخریب یک تپه قدیمی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید