خبرنگاران توسعه راه ها، ارمغان دولت تدبیر و امید در ایلام

به گزارش کنفرانس هکا، ایلام - خبرنگاران - توسعه بزرگراه ها و راه های شریانی ارمغان دولت تدبیر و امید در استان ایلام است، دولتی که ریسک هزینه بالای راهسازی در مناطق کوهستانی این استان را به جان خریده و در حد مطلوبی اجرایی و توسعه داده است.

خبرنگاران توسعه راه ها، ارمغان دولت تدبیر و امید در ایلام

یکی از مهمترین شاخص های توسعه یافتگی مناطق مختلف، ساخت جهتهای ارتباطی از جمله جاده های اصلی و فرعی، خطوط ریلی، عظیمراه و آزادراه ها است که تحقق آن منجر به بهبود مناسبات مالی و تجاری می گردد.

موضوع راه با توجه به نقش و اهمیت آن در رشد و توسعه، همواره مورد توجه ویژه دولت ها است، زیرا که بهبود شرایط راه می تواند به نوعی تضمین کننده اقتصاد یک منطقه باشد، نبود زیرساخت های ارتباطی مناسب همواره یکی از پاشنه آشیل های توسعه ایلام بوده است.

یکی از مهمترین نیازهای استان ایلام به خصوص برای جذب سرمایه گذاری در مناطق مختلف، راه های ارتباطی مناسب است که این مهم برای توسعه استان می تواند نقش مهم ایفا نماید.

پیش تر کسی تصور نمی کرد که در استان ایلام با شرایط خاص توپوگرافی و همچنین کوهستانی بودن منطقه، برای توسعه راه های آن به ویژه جهت منتهی به مرز مهران در سال های اخیر طرح های عمرانی راهسازی خوبی اجرا گردد.

این در حالی است که استان ایلام با داشتن بیش از 420 کیلومتر مرز مشترک با عراق، سهم 11 درصدی از منابع نفت و گاز کشور، صادرات سالانه حدود دو میلیارد دلار و نیز تردد سالانه بیش از 4.5 میلیون زائر به عنوان امن ترین و نزدیک ترین مرز به عراق و دروازه عتبات عالیات شناخته شده است.

احداث 110 کیلومتر عظیمراه در ایلام

مدیرکل راه و شهرسازی ایلام با اشاره به اقدام های دولت تدبیر و امید در حوزه راه های این استان گفت: از ابتدای فعالیت دولت یازدهم تا به امروز بیش از 110 کیلومتر به طول عظیمراه های استان اضافه شده است.

علی اصغر کاظمی اضافه نمود: تا پیش از دولت یازدهم تنها 20 کیلومتر از راه های استان عظیمراه بود که این میزان هم اکنون به 130 کیلومتر افزایش یافته که نشان از توجه دولت به بخش زیرساخت های ارتباطی این استان است.

وی اضافه نمود: تنها در سال گذشته 53 کیلومتر از راه های این استان با اعتبار هزینه شده 2 هزار میلیارد ریال چهار خطه شده و زیر بار ترافیک رفت .

105 کیلومتر از محور ایلام - مهران چهارخطه شد

مدیرکل راه و شهرسازی ایلام گفت: از مجموع 120 کیلومتر جهت جاده ایلام - مهران(از میدان ارغوان تا خاتمهه مرزی) تا به امروز 105 کیلومتر از این محور تکمیل و زیر بار ترافیک رفته است.

وی مدت زمان اجرایی کردن این میزان از چهارخطه کردن جاده ایلام - مهران را در مدت 4 سال بیان کرد و یادآور شد: عملیات چهارخطه کردن 2 محور در جهت مهدی آباد تا صالح آباد به طوب هفت کیلومتر و منطقه کنچانچم(لاین برگشت) به طول هشت کیلومتر کیلومتر باقی مانده است که اقدامات اجرایی آنها هم اکنون با پشرفت بیش از 50 درصد توسط پیمانکاران مربوطه در حال اجرا است.

کاظمی یادآور شد: تکمیل پروژه چهارخطه کردن جاده ایلام به مهران از اولویت های مهم و در دست اجرای این اداره کل است که کوشش خواهیم کرد با جذب اعتبارات لازم در ماه های آینده این مهم تکمیل و به خاتمه برسد.

احداث 39 کیلومتر راه اصلی در سال گذشته

کاظمی تاکید نمود: به لحاظ بالا رفتن ایمنی راه ها و ارتقا کیفی پروژه ها ، افزایش توانمندی پیمانکاران متعهد مورد توجه نهاده شده و در چند سال اخیر بر تعداد پیمانکاران متعهد با توان اجرایی قابل قبول اضافه شده و بیشتر پروژه های در دست اجرای استان موید این امر است.

مدیرکل راه و شهرسازی ایلام ادامه داد: طی سال گذشته 39 کیلومتر راه اصلی در نقاط مختلف استان با اعتبار هزینه شده 900 میلیارد ریال تکمیل و زیر بار ترافیک رفت.

وی با بیان اینکه با وجود بعضی محدودیت های اعتباری در حال حاضر تمامی طرح ها و پروژه های راه سازی این استان فعال بوده و در حال تکمیل هستند، گفت: احداث و ترمیم راه ها در استان مورد توجه نهاده شده و در امسال نیز احداث چند ده کیلومتر راه اصلی و فرعی در دست اجرا است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام بهسازی و تکمیل 130 کیلومتر راه فرعی و روستایی را از دیگر اقدامات این اداره کل در سال گذشته مطرح نمود.

حفاری 4200 متر تونل در سال گذشته

مدیرکل راه و شهرسازی ایلام گفت: تعریض و بهسازی جاده ایلام - مهران در چند سال اخیر با توجه به افزایش حجم سفرهای زائران اربعین در دستور کار مسئولان نهاده شده و با اتخاذ تدابیر مناسب و اختصاص اعتبار از سوی دولت، بخش هایی از این جهت در این مدت تعریض شده و عملیات تعریض بخش های دیگری نیز از این جاده با احداث تونل در دست انجام است.

کاظمی اضافه نمود: از 840 متر طول تونل اول راه کربلا 629 متر تمام متر آن حفاری شده است و تا خاتمه امسال حفاری خاتمه می یابد.

وی از حفاری کامل تونل دوم راه کربلا کیلومتر 10 به طول 740 متر نیز اطلاع داد و یادآور شد: آماده سازی دیواره ها برای اجرای لاینینگ(طاق بتونی) در این جهت در حال اجرا و کف کنی این جهت نیز به خاتمه رسیده است.

به گفته کاظمی بزودی عملیات لاینینگ تونل دوم راه کربلا محدوده کیلومتر 10 جاده ایلام - مهران شروع شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی ایلام در مورد حفاری تونل کبیر کوه نیز گفت: طول این تونل اصلی بین شهرستان های دره شهر و آبدانان در استان ایلام 4750 متر است که از سمت آبدانان 3250 متر و از سمت دره شهر نیز بیش از 1500 متر تونل اصلی، حفاری آن به خاتمه رسید.

کاظمی با بیان اینکه عملیات حفاری 2 هزار متر از این تونل در سال گذشته انجام شد، گفت: اعتبار هزینه شده برای عملیات حفاری این تونل عظیم بیش از 160 میلیارد ریال بوده است.

وی اضافه نمود: با بهره برداری از این پروژه علاوه بر حذف گردنه کبیرگوه بین دره شهر و آبدانان کریدور ارتباطی جهت تردد استان های مرکزی ایران با مرز بین المللی چیلات نیز فراهم می گردد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام ادامه داد: تونل کبیرکوه شهرهای جنوب ایلام را 70 کیلومتر به مرکز کشور نزدیکتر می نماید، احداث این تونل باعث حذف 300 پیچ خطرناک و 20 کیلومتر گردنه صعب العبور کبیرکوه می گردد، همچنین نقش مهمی در کاهش جهت زائران عتبات عالیات دارد.

پروژه راه آهن ایلام یک گام تا اجرایی شدن

مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام از معین شدن پیمانکار پروژه راه آهن اسلام آباد - ایلام و شروع عملیات ابتدایی این طرح ملی اطلاع داد و گفت: با کوشش و پیگیری مستمر فاز اول اجرای راه آهن اسلام آباد - ایلام در زمان سفر رئیس جمهوری به استان کلنگ زنی خواهد شد.

کاظمی تاکید نمود: طی سال های گذشته کار مطالعات راه آهن ایلام انجام شد اما اجرای آن به تاخیر افتاد که در دیدارهای اخیر با مسئولان عالی رتبه کشوری و با پیگیری مستمر مدیریت ارشد استان به زودی این مطالبه مردم وارد فاز اجرایی می گردد.

وی از انتخاب پیمانکار مربوطه این پروژه عظیم اطلاع داد و یادآور شد: طول اجرای این قطعه 17.5 کیلومتر است و اعتبار اولیه آن نیز یک هزار و 600 میلیارد ریال است.

وی اضافه نمود: تا قبل از سفر رئیس جمهوری به استان و کلنگ زنی این پروژه، جهت مورد نظر اجرای این قطعه به پیمانکار مربوطه جهت مستقر کردن تجهیزات کارگاهی تحویل تا عملیات ابتدایی آن شروع گردد.

تحقق اتصال ایلام به آزادراه امیرالمومنین(ع)

مدیرکل راه و شهرسازی ایلام گفت: ساخت آزاد راه پل زال - موموری - مرز چیلات به عنوانی قطعه ای از آزادراه امیرالمومنین (ع) به طول 126 کیلومتر به مناقصه عمومی گذاشته شد.

علی اصغر کاظمی گفت: در جریان سفر وزیر راه و شهرسازی در سال گذشته به ایلام و مساعدت ایشان برای اتصال استان به آزاد راه و پیگیری های لازم از طرف مدیریت ارشد استان و سایر مسئولان استان صدور مجوز فراخوان برای جذب سرمایه گذار در طرح آزاد راه تهران - نجف اشرف (پل زال- مورموری- دهلران- مرز چیلات) توسط معاون برنامه ریزی و مدیریت منابع وزارت راه وشهرسازی برای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور صورت پذیرفت.

وی از صدور مجوز فراخوان برای جذب سرمایه گذار در طرح آزاد راه تهران - نجف اشرف (پل زال- مورموری - دهلران - مرز چیلات اطلاع داد و اضافه نمود: مناقصه اجرای این پروژه ملی برای انتخاب سرمایه گذار شروع شد.

مدیرکل راه و شهرسازی ایلام تاکید نمود: اهمیت مرز بین المللی مهران و در آینده، مرز چیلات شهرستان دهلران و تردد سالانه بیش از چهار میلیون و 500 هزار زائر عتبات عالیات، سبب شد تا محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی کشور، در اولین سفر استانی و کاری خود که مصادف با ایام اربعین حسینی(ع) بود، از استان ایلام و مرز بین المللی مهران بازدید کند.

کاظمی یادآور شد: در این سفر، با نظر مساعد وزیر راه، مطالعات اولیه اتصال ایلام به مرکز کشور به وسیله آزاد راه آقا امیرالمومنین (ع) (آزاد راه خرم آباد - پل زال - دهلران - مرز چیلات - نجف اشرف) و آزاد راه کربلای معلی (کرمانشاه - حمیل - ایلام - مهران -کربلا) توسط اداره کل راه و شهرسازی استان ایلام انجام و با پیگیری مسوولین ارشد استان و اداره کل راه و شهرسازی، عملیاتی شدن آن در دستور کار شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور نهاده شد.

وی گفت: طول این آزاد راه از پل زال تا مرز چیلات(آزاد راه آقا امیرالمومنین علیه السلام) 126 کیلومتر است که در نهایت، با اتصال به نجف اشرف در کشور عراق، به عنوان کوتاه ترین جهت به نجف اشرف، علاوه بر ارتباط میان کشور ایران و عراق، ارتباط استان ایلام و کل کشور، با کشورهای همسایه برقرار خواهد شد.

وی توضیح داد: همچنین، با احداث آزاد راه کرمانشاه - حمیل - ایلام - مهران و در نهایت، اتصال به کربلای معلی، این جهت نیز، به عنوان کوتاهترین جهت زائران آقا ابا عبدالله الحسین (علیه السلام) به کربلا، خواهد بود.

مدیرکل راه و شهرسازی ایلام گفت: با توجه به اهمیت موضوع، پیگیری مسوولین ارشد استان و نظر مساعدی که مجموعه وزارت راه وشهرسازی در این زمینه دارند، در آینده نزدیک، اتصال استان ایلام به عظیمترین شبکه آزادراهی منطقه، محقق می گردد

تونل دوم آزادی در جهت ایلام - سرابله احداث می گردد

مدیرکل راه و شهرسازی ایلام گفت: با هدف دسترسی آسان و ایمن تر تونل دوم آزادی در جهت ایلام - سرابله احداث می گردد.

کاظمی اضافه نمود: این پروژه 500 متر پایین تر از تونل شماره یک آزادی اجرا و بسیاری از پیچ های حادثه خیز این جهت حذف خواهد شد.

وی تاکید نمود: هدف از اجرای این پروژه تسهیل در تردد خودروها، کاهش آمار تصادفات و رضایت مردم منطقه خواهد بود که نقشه کشی و طراحی آن آماده است.

مدیرکل راه و شهرسازی ایلام گفت: مطالعه و فراخوان احداث چهار تقاطع غیرهمسطح، احداث 6 کیلومتر راه به صورت چهار خطه و شش خطه از پل زائر به خاتمهه برکت و پیگیری های لازم جهت دریافت 9 هزار تن قیر با برآورد 1200 میلیارد ریال از دیگر اقدامات راه و شهرسازی استان در حوزه مهندسی و ساخت راه در امسال است.

در مجموع می توان گفت بدون احتساب دیگر پروژه های در دست اجرای راهسازی اصلی و فرعی در استان ایلام و با برگزاری مناقصه فاز اول راه آهن ایلام، آزاد راه کرمانشاه حمیل به ایلام، فراخوان آزاد راه تهران نجف، فراخوان و واگذاری عظیمراه مهران به دهلران و اندیمشک، تکمیل تونل کبیرکوه، آزاد راه ایلام - مهران انقلابی عظیم در حوزه راهسازی استان ایلام به وقوع می پیوندد.

وبلاگ پریها: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

کالارنا: کالارنا: مقایسه و نقد کالاهای دیجیتالی

منبع: ایرنا
انتشار: 6 شهریور 1400 بروزرسانی: 6 شهریور 1400 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 9956

به "خبرنگاران توسعه راه ها، ارمغان دولت تدبیر و امید در ایلام" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران توسعه راه ها، ارمغان دولت تدبیر و امید در ایلام"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید