خبرنگاران الکاظمی: تلاش برای آزادی ربوده شدگان ایزدی ضروری است

به گزارش کنفرانس هکا، بغداد - خبرنگاران - مصطفی الکاظمی، نخست وزیر مامور به تشکیل کابینه عراق امروز (چهارشنبه 15 نیسان 2020) در پیامی به مناسبت آغاز سال نوی ایزدی بر کوشش برای آزادی ربوده شدگان این اقلیت قومی از سوی داعش تاکید کرد.

خبرنگاران الکاظمی: تلاش برای آزادی ربوده شدگان ایزدی ضروری است

الکاظمی در توییتی نوشت: به مناسبت سال جدید ایزدی، من گرم ترین تبریک های خود را به ایزدی ها اعلام و برای آنها آرزوی سلامتی و آرامش می کنم و با درد به یاد می آوریم جنایاتی که داعش علیه آنها و علیه عراقی ها انجام داده است.

به گزارش وبگاه بغداد الیوم، وی افزود: به همین مناسبت، بر لزوم انجام کارهای لازم در دولت آینده به منظور رهایی بقیه ربوده شدگان و تامین عدالت برای قربانیان جنایت داعش تاکید می کنم.

برهم صالح رئیس جمهوری عراق نیز امروز به همین مناسبت در پیامی با تاکید بر بازگرداندن حقوق اقلیت ایزدی و همدردی با آنان به سبب جنایت های داعش سال نو ایزدی را تبریک گفت.

ایزدی ها یا یزدانی ها گروه قومی کرد هستند که در شمال عراق، سوریه، جنوب شرقی ترکیه و قفقاز زندگی می کنند. آیین آنان، ایزیدی یا ایمان بر تنها یزدان پاک پایدار است؛ یزدان پاک یا ایزد منان نیز به معنای خدای بخشنده و مهربان است؛ که ایرانیان باستان در ستایش خداوند به کار می بردند. آیین ایزدی مخلوطی از اسلام، مسیحیت شرقی، زرتشتی، یهودیت و مهرپرستی است.

جشن سال نوی ایزدی ها هر ساله در روزهای شانزدهم و هفدهم آوریل در پرستشگاه ایزدی ها در لالش (موصل عراق) برگزار می شود. جشن سال نو این مذهب، فرصتی است، برای زنده نگه داشتن آداب و رسوم پیروان این آیین. زائران ایزدی با پای برهنه به سمت پرستشگاه می فرایند و پس از ده ها متر پیاده روی به در سنگی این پرستشگاه می رسند که تصویر خورشید روی آن حک شده است.

ایزدی ها در شب قبل جشن سال نو، هنگام شب، با افروختن آتش مقابل خانه های خود، این سنت دیرین را که باز هم در ستایش خورشید است، گرامی می دارند. ایزدی ها مانند ایرانیان شامگاه آخرین سه شنبه سال خود را جشن می گیرند و آن را چهارشنبه سور (سور به کردی یعنی سرخ) می نامند.

در حمله تروریست های داعش در اوایل اگوست 2014 میلادی به منطقه ایزدیان، 700 هزار نفر از ساکنانِ منطقه شنگال از ترس کشتار توسط داعش به کوه ها پناه بردند، داعشی ها مردان را قتل عام کرده و زنان و بچه ها را به اسارت بردند و در برخی مناطق اقدام به بریدن سر، کشتن و به دارآویختن ساکنان این مناطق کردند.

ترکیه: ترکیه: سفر بقه سرزمین زیبایی ها، استانبول، آنتالیا، آنکارا، کوش آداسی

مجله دور زمین: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: ایرنا
انتشار: 6 شهریور 1400 بروزرسانی: 6 شهریور 1400 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 9962

به "خبرنگاران الکاظمی: تلاش برای آزادی ربوده شدگان ایزدی ضروری است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران الکاظمی: تلاش برای آزادی ربوده شدگان ایزدی ضروری است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید