حیدری: به جای برگزاری لیگ، بودجه ورزشی که یک سال تعطیل بوده را به ورزشکاران می دادند، دنبال تربیت قهرمانان ضعیف هستیم

به گزارش کنفرانس هکا، دارنده 6 مدال کشتی آزاد جهان و المپیک گفت: فکر قهرمان را باید ساخت، اما ورزش ما از قهرمان قوی می ترسد و دنبال تربیت قهرمانان ضعیف هستیم.

حیدری: به جای برگزاری لیگ، بودجه ورزشی که یک سال تعطیل بوده را به ورزشکاران می دادند، دنبال تربیت قهرمانان ضعیف هستیم

علیرضا حیدری در گفت وگو با خبرنگار ورزشی خبرنگاران در خصوص درگذشت محمد خادم ازغدی گفت: به خانواده خادم تسلیت می گویم. متاسفم که دوستان و عزیزان مان را از دست می دهیم. فارغ از بحث کشتی، کم کم متوجه می شویم که باید قدر روزهای با هم بودن مان را بیشتر بدانیم و دائم با هم در رقابت منفی نباشیم. یک موقع احساس می کردیم که مرگ برای همسایه است در حالی که این روزها باورمان شده مرگ برای همه ما اتفاق می افتد.

وی در خصوص اینکه آیا موافق برگزاری مسابقات لیگ در شرایط فعلی است، گفت: نمی دانم باید چه بگویم. واقعیت این است که جان آدم ها از هر چیزی مهم تر است. حرف من اصلا متوجه فدراسیون کشتی نیست، بلکه با وزارت ورزش است. در یک سال اخیر خیلی از مسابقات و اردوها و ... تعطیل شده و هزینه ها کاهش چشمگیری داشت. می شد به جای اینکه فدراسیون ها بخواهند از طریق لیگ به ورزشکاران شان منفعت مالی برسانند، بودجه ای که در یک سال اخیر خرج نشده را در اختیار ورزشکاران قرار دهند تا نیاز به برگزاری لیگ ها در این شرایط نباشد. ورزشکار شاید از نظر جسمانی سلامت و قوی باشد و درگیر این ویروس نشود اما اینها خانواده دارند و ممکن است از لیگ کرونا را به خانواده و اطرافیان شان منتقل کنند و ورزش در انتقال ویروس و ادامه این چرخه تاثیرگذار بوده است.

حیدری افزود: در واقع سهم ورزش باید مشارکت در سلامت جامعه باشد نه اینکه به خاطر مسائل مالی و امکاناتی، در انتقال ویروس سهیم باشیم. به نظر من می شد از محل بودجه ای که در یک سال اخیر هزینه نشده، به ورزشکاران کمک کرد.

دارنده مدال برنز المپیک 2004 آتن درخصوص انتشار فیلم پربازدید دست فروشی یک قهرمان کشتی در فضای مجازی شرح داد: چون کارهای ما معمولا در کانال خودش انجام نمی شود، این کارها مُد می شود. حتما باید آبروریزی شود و بعد به این قهرمان و شرایط اشتغالش رسیدگی شود. باید یک روال و قاعده ای باشد که وقتی یک ورزشکار عضو تیم ملی می شود، جایی جذبش کنند که بیمه و سنوات داشته باشد. دیگر زندگی هیچ کارمندی با درآمد دولتی نمی چرخد اما همین اشتغال برای قهرمان امیدواری است که وقتی ورزشش تمام شد نباید به این فکر کند که چه کار کند و چطور درآمد داشته باشد. یعنی باید بدانند وقتی کشتی شان تمام شد دیگر نیازی نیست که کسی دست روی سرشان بکشد و از آنها حمایت کند، خودشان راستا را می دانند.

سرمربی پیشین تیم ملی کشتی آزاد با اشاره به اینکه کشتی گیران از قشر ضعیف جامعه هستند، تاکید کرد: قهرمان کشتی از خانواده متمول نمی آید. حتی از خانواده متوسط جامعه هم نیست، تا وقتی که کشتی می گیرد تمرکزش روی دوره قهرمانی اش هست و فکر می کند از طریق مدال هایش به مسکن و خودرو و درآمد می رسد. وقتی دوره قهرمانی اش تمام می شود می بیند علاوه بر اینکه به اینها نرسیده، پس اندازی هم ندارد و هیچ تخصصی هم یاد نگرفته است. من فکر می کنم در اردوهای تیم ملی، جدا از یاد دادن فن و کشتی، باید برای این بچه ها کلاس آموزشی هم بگذارند. اینها قرار است بعد از دوره قهرمانی به جامعه برگردند و زندگی کنند. باید به آنها جهان بینی داد که بعد دچار سرخوردگی نشوند. باید مسائل اجتماعی را یاد بگیرند و در کنار کشتی رشد کرده باشند. اینکه فقط بُعد کشتی شان رشد کند، بعد از اتمام دوره قهرمانی به دردشان نمی خورد. ورزش ما طوری با قهرمانان رفتار می کند که انگار آنها اصلا زندگی و آینده ندارند.

حیدری افزود: مربیان و معلمان ورزش باید اینها را به شاگردان شان یاد بدهند. ورزش ما که حرفه ای نیست که ساختار درستی برای آینده یک قهرمان داشته باشیم. فکر قهرمان را باید ساخت، البته ورزش ما از قهرمان قوی می ترسد. فکر می کنم ما دنبال تربیت قهرمانان ضعیف هستیم. قهرمان باید عزت نفس داشته باشد. اگر نگاه کنید من وقتی چنین فیلم هایی در فضای مجازی پخش می شود، اولین کامنتم این است که باید افتخارت به این باشد که کار کنی. کسی که در سطح جهانی مطرح می شود باید مهارت های دیگرش متوسط رو به بالا باشد.

نایب رئیس سابق فدراسیون کشتی گفت: از همه قهرمانان مان می خواهم خودشان به فکر آینده شان باشند، اینطور فکر نکنند که همه چیز همین جهانی قهرمانی است، این روزها تمام می شود. این جوانان باید فکر کنند که شاید نفر بعدی که به مشکل اشتغال برمی خورد، خودشان باشند. باید خوب فکر کنند و مهارت و تخصص دیگری غیر از ورزش را یاد بگیرند.

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و جهان را در کانال تلگرامی خبرنگاران بخوانید. (کلیک کنید)

مجله عکسها: مجله تفریحی و سرگرمی عکسها

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 12297

به "حیدری: به جای برگزاری لیگ، بودجه ورزشی که یک سال تعطیل بوده را به ورزشکاران می دادند، دنبال تربیت قهرمانان ضعیف هستیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حیدری: به جای برگزاری لیگ، بودجه ورزشی که یک سال تعطیل بوده را به ورزشکاران می دادند، دنبال تربیت قهرمانان ضعیف هستیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید