حقیقی که با حمله به قلب نفت عربستان آشکار شد

به گزارش کنفرانس هکا، روابط آمریکا و عربستان سعودی با رونق فراوری نفت شیل دستخوش تغییر شده است اما حملات روز شنبه به تاسیسات نفتی ریاض تغییر تاریخی این روابط را بیش از قبل شاخص و آشکار ساخت.

حقیقی که با حمله به قلب نفت عربستان آشکار شد

به گزارش خبرنگاران، دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا در توییتی نوشت: ما به نفت و گاز خاورمیانه احتیاج نداریم و در حقیقت نفتکشهای کمی در آنجا داریم اما به متحدانمان یاری خواهیم کرد!

این توییت کوشش آشکاری برای پایین بردن قیمتهای نفت بود اما همچنین نشان داد تا چه حد موضع آمریکا در برابر یک اختلال بزرگ عرضه تغییر نموده است. اگرچه آمریکا از تغییراتی که در عوامل عرضه و تقاضای بازار روی می دهد مصون نخواهد ماند اما با افزایش بی سابقه فراوری نفت، این کشور نسبت به سابق وابستگی کمتری به نفت عربستان سعودی دارد.

الن والد، مشاور سیاست و صنعت انرژی در شرکت مشاوره ترانس ورسال در این باره گفت: نفت یک کالای جهانی بوده و قیمتهای آن تحت تاثیر نگرانیهای جهانی قرار می گیرد اما مصرف کنندگان آمریکایی دیگر مثل سابق ناچار نیستند نگران کمبود عرضه در نتیجه صدمات وارده به زیرساخت نفتی عربستان سعودی باشند.

وی در ادامه اضافه کرد: تغییر در این روابط دنبال کردن اقدامات نظامی در واکنش به حملات روز شنبه را برای دولت ترامپ سخت می نماید. متقاعد کردن اذهان عمومی آمریکا برای حمایت از اقدام نظامی برای یاری به عربستان سعودی بسیار سخت خواهد شد.

طبق آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا، واردات نفت خام عربستان سعودی به آمریکا در هفته منتهی به ششم سپتامبر به 271 هزار بشکه در روز کاهش پیدا کرد.

این کاهش تا حدودی به دلیل توافق کاهش فراوری اوپک است اما با فعالیت بالاتر پالایشگاههای آسیایی و خاورمیانه و صادرات کمتر ایران به دلیل تحریمهای آمریکا تشدید شده است.

بنا بر آمار رسمی، حدود نیمی از صادرات نفت خام عربستان سعودی به آمریکا به پالایشگاههای منطقه وست کاست تحویل داده می گردد و حدود 76 درصد از واردات نفت عربستان سعودی از سوی پالایشگاه های آمریکایی در ژوئن گرید مدیوم، 15 درصد نفت ترش سبک و حدود 9 درصد نفت ترش سنگین بوده است.

بزرگترین خریداران آمریکایی نفت خام عربستان سعودی در ژوئن پالایشگاه پورت آرتور شرکت موتیوا در تگزاس، پالایشگاه پالزبوروی شرکت پی بی جی انرژی در نیوجرسی و پالایشگاه ریچموند شرکت شورون در کالیفرنیا بودند.

واردات نفت خام به آمریکا در ژوئن به 7.14 میلیون بشکه در روز رسید که حدود 1.34 میلیون بشکه در روز کمتر از مدت مشابه سال گذشته بود. واردات آمریکا در فوریه به 6.65 میلیون بشکه در روز کاهش پیدا نموده بود که پایین ترین میزان در 23 سال گذشته بود.

تحلیلگران اوراسیا گروپ در یادداشتی پیش بینی کردند تاثیر حملات روز شنبه به تاسیسات نفتی عربستان سعودی روی اقتصاد و قیمت بنزین در آمریکا به دلیل عرضه فراوانی که وجود دارد، بسیار محدود خواهد بود.

با وجود انتظارات برای کندی رشد فراوری نفت آمریکا، اداره اطلاعات انرژی آمریکا اعلام نمود فراوری نفت این کشور تا انتها سال جاری حدود یک میلیون بشکه در روز رشد نموده و به حدود 13.5 میلیون بشکه در روز خواهد رسید. همچنین پیش بینی کرد فراوری نفت شیل در اکتبر به بیش از 8.84 میلیون بشکه در روز خواهد رسید که 74 هزار بشکه در روز بالاتر از سپتامبر و حدود 1.23 میلیون بشکه در روز بالاتر از اکتبر سال 2018 است.

بر اساس گزارش پلاتس، اما جان اوئرز، نایب رییس شرکت ترنر اند میسون اظهار کرد: اگرچه انتظار می رود واردات نفت عربستان سعودی همچنان کاهش پیدا کند اما حملاتی که به تاسیسات پالایش ابقیق و میدان نفتی خریص صورت گرفت روی پالایشگاههای آمریکایی همچنان تاثیر عمده ای خواهد گذاشت. این یک بازار جهانی است و زمانی که فراوری پنج میلیون بشکه در روز از دست می رود، تاثیر عمده ای خواهد داشت.

euroro.ir: اروپا: سفر به مهد فناوری و میراث دار تمدن باستانی روم و یونان

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 27 دی 1400 بروزرسانی: 27 دی 1400 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 5681

به "حقیقی که با حمله به قلب نفت عربستان آشکار شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حقیقی که با حمله به قلب نفت عربستان آشکار شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید