جدی بودن احتمال خروج تنها ژئوپارک کشور از یونسکو

به گزارش کنفرانس هکا، ایسنا/ براساس سخنان سرپرست میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم، جدی بودن احتمال خروج تنها ژئوپارک کشور از یونسکو بچشم می خورد.

جدی بودن احتمال خروج تنها ژئوپارک کشور از یونسکو

داستان چیست؟

علیرضا امری کاظمی با اشاره به حریم 300 کیلومتر مربعی اثر 171 میراث طبیعی و ملی که ثبت ملی شد، اضافه کرد: محدوده این حریم در سال 1391 تعریف شده و تمامی ضوابط، حرائم و قوانین اینگونه آثار معین است و به تمام دستگاه های اجرایی استان ابلاغ رسمی شد.

وی در پاسخ به این سوال که چرا سازمان منطقه آزاد قشم، پاسخ نامه نگاری های اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان هرمزگان در مورد اعلام حرائم ژئوسایت ها را نمی دهد، ادامه داد: حرائم ژئوپارک در اختیار وزارت میراث فرهنگی، دستگاه های نظارتی، قضایی و یونسکو قرار داده شده و اداره کل میراث استان در جایگاهی نیست که تقاضای مستندات ژئوپارک را داشته باشد چون، این مقوله در حدود اختیارات و وظایف این دستگاه نیست و این امر در پاسخ مکاتبات به ایشان اعلام شد. این اداره کل باید پیگیر حریم نقض شده در حدود اختیارات خود باشد (اثر طبیعی ملی 171) و نه حریم هایی که ارتباطی به حوزه کاری شان ندارد.

به دلایل نامعلومی بعضی مدیران از اجرای قوانین و دستورالعمل ها استنکاف می نمایند

امری کاظمی ادامه داد: پس از محرز شدن نقض حریم اثر 171 اداره کل حقوقی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در نامه ای خطاب به اداره کل میراث فرهنگی هرمزگان دستور پیگیری برای توقف آنی در اجرای عملیات ایجاد حوضچه میگو این اثر طبیعی ملی را داده است؛ اما به دلایل نامعلومی بعضی مدیران از اجرای قوانین و دستورالعمل ها استنکاف می نمایند.

وی توضیح داد: در جلسه تخصصی کمیته ثبت و حریم میراث موضوع تخلف در واگذاری مزارع پرورش میگو در حریم و محدوده اثر ملی تایید و صورت جلسه شد که نقض حریم اجرا شده و پروژه باید متوقف گردد.

امری کاظمی اظهار کرد: جای سوال است وقتی یک اداره کل نه اختیاری در منطقه ای دارد و نه از حرائم ملی و طبیعی و ژئوپارکی آن منطقه اطلاعاتی دارد، چرا با درخواست واگذاری زمین برای پرورش میگو موافقت نموده است؟

وی در ادامه خاطرنشان کرد: مدیرکل شیلات، رییس امور اراضی اراضی، نماینده وزارت جهاد کشاورزی و مدیرکل میراث فرهنگی استان هرمزگان، صورتجلسه تایید نقض حریم آثار طبیعی و ملی در محدوده ژئوپارک را در جلسه معاونت وزارت میراث تایید و امضا نموده اند.

تمامی حرائم و محدوده ها به دستگاه های ذی ربط ارسال شد

وی توضیح داد: تمامی حرائم و محدوده های آن، به دادستانی قشم، نهادهای قضایی، وزارت میراث فرهنگی، سازمان زمین شناسی و سازمان جهانی یونسکو ارسال شده و بر هیچکس پوشیده نیست که ثبت هر اثر در مقیاس کوچک هم نیازبه مشخص حریم دارد چه برسد به اینکه در این درجه اهمیت در مقیاس جهانی یک کشور بخواهد ژئوپارکی را به ثبت برساند.

امری کاظمی در پاسخ به این سوال که آیا سازمان منطقه آزاد قشم، قصد لغو مجوز پرورش میگو در این منطقه و فروش زمین از سوی خودش به سرمایه گذاران را دارد، گفت: پیش از این تقاضاهای مختلفی خصوصا در زمینه پرورش میگو در این منطقه از سوی سازمان منطقه آزاد قشم به اداره کل میراث فرهنگی سازمان منطقه آزاد قشم و مدیریت ژئوپارک واصل شده بود که همگی به دلیل تداخل با حریم ژئوپارمک و میراث طبیعی ملی مورد مخالفت این مدیریت ها قرار گرفته اند و پاسخ منفی به استعلام داده شد و سازمان نیز به همین دلیل هیچ واگذاری در این مناطق انجام نداده و نخواهد داد.

وی خاطرنشان کرد: سازمان منطقه آزاد قشم به رغم اینکه یک سازمان هزینه فایده است، برای تامین مخارج خود، آثار تاریخی و طبیعی را برای تامین مصارف اقتصادی هزینه ننموده و در صورتی هم که زمینی بر خلاف ضوابط میراث طبیعی و تاریخی واگذار گردد نیز قراردادهای مربوطه را منقضی خواهد نمود.

حاضریم زمین معوض به سرمایه گذاران بدهیم

وی ادامه داد: در موضوع حوضچه های پرورش میگو در غری جزیره قشم، هر دو حریم 171 میراث طبیعی و ملی و حریم ژئوپارک جهانی قشم نقض شده است. امری کاظمی خاطرنشان کرد: سازمان منطفه آزاد قشم اعلام آمادگی نموده که زمین معوض به سرمایه گذاران بدهد تا سرمایه گذار نیز متضرر نگردد اما تا به امروز استقبالی از این طرح انجام نشده است.

احتمال خروج تنها ژئوپارک کشور از یونسکو جدی است

وی هشدار داد: در صورت متوقف نشدن پروژه پرورش میگو در محدوده ژئوپارک قشم، احتمال خروج تنها ژئوپارک کشور از یونسکو جدی است. امری کاظمی در انتها توضیح داد: در صورتیکه این اتفاق بیفتد، خسارت زیادی متوجه وجهه بین المللی کشور، مردم محلی قشم، گردشگری جزیره و آثار طبیعی و زمین شناختی قشم می گردد و همه مسئولینی که از اجرای این پروژه حمایت نموده اند، باید جوابگو باشند.

بیشتر بخوانیدجاهای دیدنی جزیره قشم کجاست | جزیره ای افسون گر در جنوب ایران

رپورتاژ آگهی: نماشو: آگهی رایگان، رپورتاژ خبری، طراحی سایت، سئو و بهینه سازی وبسایت

منبع: همگردی
انتشار: 25 مرداد 1400 بروزرسانی: 25 مرداد 1400 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 10820

به "جدی بودن احتمال خروج تنها ژئوپارک کشور از یونسکو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جدی بودن احتمال خروج تنها ژئوپارک کشور از یونسکو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید