ثبت 90 درصد اطلاعات مجوز ها در سامانه وزارت اقتصاد

به گزارش کنفرانس هکا، معاون مالی وزیر اقتصاد گفت: هدف ما این است که تمام درخواست های مربوط به آغاز کسب و کار ابتدا در سامانه درگاه ملی مجوز های کسب و کار کشور ثبت و سپس بین دیگر دستگاه های اجرایی توزیع گردد.

ثبت 90 درصد اطلاعات مجوز ها در سامانه وزارت اقتصاد

به گزارش گروه مالی خبرنگاران به نقل از وزارت امور مالی و دارایی، محمد علی دهقان دهنوی با بیان اینکه، در جلسه اخیر ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، گزارش اقدامات وزارت اقتصاد در این ارتباط و همچنین فعالیت های صورت گرفته توسط هیات مقررات زدایی به ویژه بهبود شاخص های حوزه کسب و کار در عرصه بین المللی مورد توجه و حمایت معاون اول رییس جمهور نهاده شد گفت: در جلسه روز دوشنبه (ششم آبان ماه) که با موضوع فعالیت های صورت گرفته وزارت اقتصاد در راستای بهبود محیط کسب و کار به ریاست معاون اول رییس جمهور برگزار گردید، گزارش اقدامات انجام گرفته به ویژه راه اندازی سامانه درگاه ملی مجوز های کسب و کار کشور و نیز برنامه های آینده وزارتخانه در این ارتباط مطرح شد.

دهقان دهنوی با بیان اینکه درج اطلاعات مربوط به همه مجوز های کشور به صورت استاندارد، هدف اصلی راه اندازی سامانه درگاه ملی مجوز های کسب و کار کشور است، اضافه نمود: تا کنون بیش از 90 درصد اطلاعات مربوط در این سامانه ثبت شده است.

وی گفت: هدف بعدی ما این است که تمام درخواست های مربوط به آغاز کسب و کار ابتدا در سامانه درگاه ملی مجوز های کسب و کار کشور ثبت و سپس بین دیگر دستگاه های اجرایی توزیع گردد.

معاون امور مالی وزارت اقتصاد اضافه نمود: این تمرکز اطلاعات موجب می گردد، استعلام ها تنها یک بار گرفته گردد، به عنوان مثال اگر یکبار استعلام، احراز و ثبت اطلاعات هویتی، محل سکونت، مدرک تحصیلی، وضعیت نظام وظیفه فرد و ... در سامانه صورت گیرد، برای دیگر مجوز ها، احتیاج به هیچ استعلام مجددی وجود ندارد.

چهار مصوبه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی

دهقان دهنوی با اشاره به اینکه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات همکاری خوبی در زمینه فراهم آوردن زیر ساخت های درگاه ملی مجوز های کسب و کار کشور با وزارت اقتصاد به عمل آورده است، گفت: گزارش اقدامات وزارت اقتصاد در این ارتباط و نیز فعالیت های صورت گرفته توسط هیات مقررات زدایی به ویژه بهبود شاخص های حوزه کسب و کار در عرصه بین المللی مورد توجه و حمایت معاون اول رییس جمهور نهاده شد و ایشان در سخنان خود، ضمن تقدیر از عملکرد وزارت اقتصاد، موضوع کسب و کار را یکی از اولویت های اصلی کشور معرفی کرد.

وی گفت: به همین دلیل، در جلسه روز دوشنبه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی چهار مصوبه مهم داشتیم که یاری بسیار زیادی به وزارت اقتصاد به عنوان متولی بهبود محیط کسب و کار کشور می نماید.

معاون وزیر اقتصاد اضافه نمود: بر اساس یکی از مصوبات این جلسه، آن دسته از دستگاه های اجرایی که هنوز اطلاعات مربوط به استعلام ها و مجوز های خود را برای بارگذاری روی درگاه ملی مجوز های کسب و کار کشور ارائه نداده اند، موظف شدند هر چه سریع تر نسبت به ارائه اطلاعات مذکور اقدام نمایند.

به گفته دهقان دهنوی یکی دیگر از مصوبات جلسه امروز ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی تاکید دارد؛ دستگاه های اجرایی که قصد وضع قوانین جدید را دارند، در مورد بخش هایی از آن که احساس می نمایند می تواند مخل کسب و کار باشد، می بایست با هیات مقررات زدایی و وزارت اقتصاد، هماهنگ نمایند و در غیر این صورت، این هیات اجازه دارد آن بخش ها را ملغی کند.

وی در ادامه با تشریح طرح پویش ملی بهبود محیط کسب و کار و تسهیل فرآیند صدور مجوز ها که از چندی پیش در وزارت اقتصاد به مورد اجرا گذاشته شده است گفت: از آنجا که در فرآیند ها، نقاط قابل بهبود ِ. در دسترس زیادی وجود دارد، در این چارچوب می توان با انجام یکسری اقدامات دارای اثر گذاری فوری، تاثیرات بسیار مثبت و کارسازی را به وجود آورد.

دهقان دهنوی اضافه نمود: به عنوان مثال به دستور شخص وزیر اقتصاد، برای اولین بار سازمان امور مالیاتی و گمرک جمهوری اسلامی ایران از این نظر مورد آنالیز نهاده شده و پنج الی شش مورد اصلاحی در مقررات هر یک از آن ها پیدا شد، از جمله بحث صدور گواهی ثبت مالیات بر ارزش اضافه نموده که قرار شد، صدور گواهی آن، با همکاری سازمان امور مالیاتی تبدیل به یک گواهی دائمی گردد و دیگر احتیاجی به استعلام مجدد در مورد آن نباشد.

وی گفت: در مورد گمرک جمهوری اسلامی ایران نیز به همین ترتیب عمل شد و امروز در حال رصد فعالیت های آن هستیم که خوشبختانه طبق برنامه پیش می رود.

معاون امور مالی وزیر اقتصاد یادآور شد: اکنون با توجه به اینکه خود ما در وزارت اقتصاد، در زمینه طرح پویش ملی بهبود محیط کسب و کار و تسهیل فرآیند صدور مجوز ها پیشقدم شده ایم، بهتر می توانیم از سایر دستگاه ها بخواهیم به اجرای آن بپردازند.

همکاری وزارت جهاد کشاورزی با وزارت اقتصاد در حوزه بهبود فضای کسب و کار

دهقان دهنوی گفت: وزارت جهاد کشاورزی به عنوان اولین دستگاه اجرایی، پذیرفت که در این پویش مشارکت کند از جمله اینکه، هم اکنون با دستور وزیر جهاد کشاورزی، در صدور مجوز گلخانه ها تسهیل جدی و موثری به عمل آمده است.

معاون امور مالی وزیر اقتصاد ادامه داد: یکی دیگر از مصوبات جلسه روز دوشنبه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، الزام همه دستگاه های اجرایی به پیوستن به این پویش و ارائه ابلاغیه های مورد نظر برای بهبود و تسهیل فوری فرآیند های مربوط به محیط کسب و کار در حیطه دستگاه متبوع خود، ظرف امسال است.

وی گفت: بر اساس یکی دیگر از مصوبات این جلسه، وزارت اقتصاد موظف به احصاء، ابلاغ و نظارت بر روند اقدامات انجام گرفته از سوی دستگاه های اجرایی در راستای اجرای طرح پویش ملی بهبود محیط کسب و کار و تسهیل فرآیند صدور مجوز ها و ارائه گزارش های فصلی به هیات دولت شد.

معاون امور مالی وزیر اقتصاد با اشاره به ارتقای یک رتبه ای ایران در شاخص سهولت کسب و کار بر اساس گزارش بانک جهانی، این ارتقای رتبه را با توجه به اهمیت زیاد آن برای سرمایه گذاران خارجی مهم تلقی کرد و اضافه نمود: ما با وجود انتقاد به روش شناسی و نوع محاسبات بانک جهانی در مورد ارزیابی و اعلام این شاخص، بنا بر دلایل پیش گفته، ناچاریم رتبه بندی خود را در این رده بندی ارتقاء دهیم.

وی با بیان اینکه در چهار سال گذشته بنا به دلایل مختلف، روند حرکت ایران در این خصوص، نزولی بوده است، گفت: جمهوری اسلامی ایران امسال به رغم وجود تحریم ها و محدودیت های ناشی از آن، توانست این روند را معکوس نموده و شاهد ارتقای رتبه خود به 127 باشد که با توجه شرایط حاضر، بسیار امیدواریم در سال آینده، شاهد بهبود چشمگیر تر این شاخص نیز باشیم.

مجله آیرخ: مجله گردشگری و مسافرتی

کشتی کروز: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس ها

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 9 آبان 1400 بروزرسانی: 9 آبان 1400 گردآورنده: hecaconf.ir شناسه مطلب: 6945

به "ثبت 90 درصد اطلاعات مجوز ها در سامانه وزارت اقتصاد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ثبت 90 درصد اطلاعات مجوز ها در سامانه وزارت اقتصاد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید